مذاکرات دولت سوریه و مخالفان در مسکو

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۷

جهان دولت سوریه خود را برای گفت‌وگوهای سیاسی با مخالفان در مسکو در اواخر ماه ژانویه 2015 که قرار است به مدت چهار روز برگزار شود، آماده می‌کند. به‌گزارش ایسنا، مخالفان نیز به تکاپوی جدی افتاده‌اند تا با اتخاذ موضعی واحد در مذاکرات حاضر شوند. در همین راستا ائتلاف مخالفان در قاهره از اتحادیه عرب خواسته‌اند تا به‌عنوان ناظر و حامی گفت‌وگوها در مسکو حاضر باشند. دولت سوریه نیز آمادگی خود را برای برگزاری نشست‌های مقدماتی اعلام کرده است. با اینکه طرفین درگیر در سوریه از این مذاکرات استقبال کردند، اما بسیاری به نتایج آن با خوش‌بینی نگاه نمی‌کنند. امریکا اختلافات جدی و اساسی با روسیه بر سر اوکراین، تحریم‌ها و سقوط قیمت نفت پیدا کرده است و عربستان سعودی هنوز به تصمیمی جدی که به‌دنبال پایان جنگ در سوریه باشد، نرسیده است. شرایط در حال حاضر با زمان مذاکرات ژنو 1 و 2 تفاوت کرده است. بشار اسد توانسته است قدرت خود را تحکیم کرده و دیگر برکناری وی از قدرت در سوریه نمی‌تواند محور مذاکرات باشد. اتحادیه اروپا که از ارزیابی و اقدامات امریکا برای سرنگونی نظام سوریه سرخورده شده است (جز انگلیس و فرانسه که همچنان بر طبل جنگ در سوریه می‌کوبند) علاقه‌مند است نماینده سازمان ملل در سوریه «استفان دی میستورا» راهی جدید برای حل سیاسی بحران سوریه پیدا کند. اکثریت اروپایی‌ها این‌بار تلاش دارند تا از عینک میستورا به گفت‌وگوی آتی مسکو نگاه کنند. دیدارهای نماینده سازمان ملل با مقامات و مخالفان سوری نشان داده است که دایره گفت‌وگوهای مسکو این‌بار به مراتب وسیع‌تر از انحصار ائتلاف خواهد بود.

اتحادیه اروپا پس از گفت‌وگو با میستورا از طرح اولیه وی برای اجرای آتش‌بس در حلب و ارسال کمک‌های انسانی و غیرجنگی اعلام کردن شهر حمایت کرده‌اند با این همه فرانسه با این استدلال که از اقدام مشابه در حمص در اوایل سال 2014 فقط نظام سوریه استفاده کرده، تلاش می‌کند تا این طرح را به بن‌بست هدایت کند. انگلیسی‌ها نیز در کنار فرانسه اجرای طرح حلب را منوط به حضور نیرویی بین‌المللی براساس مصوبه شورای امنیت موکول کرده است که بدون شک در اتاق شورای امنیت وتوی روسیه و چین را به‌دنبال خواهد داشت.

با این همه «استفان دی میستورا» امیدوار است در راستای اجرای طرح آتش بس در حلب راه‌های گفت‌وگوی دولت سوریه و مخالفان نظام در مسکو هموار شود.

باوجود تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌یی و به‌خصوص حمایت ایران از گفت‌وگوهای مسکو اما امیدواری به دست‌یابی نتیجه در این گفت‌وگوها خیلی خوشبینانه نیست زیرا مواضع کشورهای درگیر مانند امریکا، ترکیه و عربستان‌سعودی هنوز خیلی امیدوار‌کننده نیست. به همین دلیل معلوم نیست آیا تلاش‌های روسیه برای گفت‌وگوی مخالفان و دولت در مسکو نتیجه مثبتی به همراه خواهد داشت یا آنکه با شکست آن بار دیگر بازگشت به سلاح و جنگ آینده سوریه را ترسیم خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر