وزیر نیرو: آب پول برق را نمی‌دهد

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۸۵

درحالی که در ماه‌های گذشته و با کاهش حدود 40‌درصدی قیمت نفت کاهش درآمدهای نفتی کشور در سال آینده به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها تبدیل شده است؛ وزیر نیرو اعتقاد دارد با افزایش صادرات برق می‌توانیم کاهش درآمدهای نفتی را جبران کنیم. به‌گزارش «تعادل» حمید چیت‌چیان می‌گوید: «کاملا امکان‌پذیر است که درآمدهایی را در وزارت نیرو برای جبران کسری درآمد از صادرات نفت جایگزین کنیم، ما اکنون 12‌میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم و زمینه‌هایی وجود دارد که این صادرات را افزایش دهیم». وزیر نیرو در دومین نمایشگاه توانمندی‌های بهره‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور همچنین از تلفات 24‌درصدی شبکه آب در کشور انتقاد کرده و از برنامه‌های وزارت نیرو برای کاهش این تلفات سخن گفت. همچنین محمد نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری نیز در این همایش با انتقاد از هدر رفت بالای شبکه آب می‌گوید:«هدر رفت 30‌درصدی آب قابل قبول نیست» وزیر نیرو در این همایش گفت:«یکی از گرفتاری‌های بزرگ کشور ما این است که آب پول برق را به برادر خود در وزارت نیرو نمی‌دهد»


چیت‌چیان تصریح کرد: کاملا امکان‌پذیر است که درآمدهایی را در وزارت نیرو برای جبران کسری درآمد از صادرات نفت جایگزین کنیم، ما اکنون 12‌میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم و زمینه‌هایی وجود دارد که این صادرات را افزایش دهیم، ما اکنون بازار داریم اما میزان تولیدمان محدود است، اگر مردم کمک کنند تا ما در مصرف برق کاهش داشته باشیم می‌توانیم این حجم از صرفه‌جویی را به افزایش صادرات اختصاص دهیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه کاهش مصرف خانگی برق می‌تواند جایگزین حجم برق صادراتی شود، گفت: می‌توان با افزایش حجم صادرات برق کاهش درآمدهای نفتی کشور را جبران کرد.

حمید چیت‌چیان گفت: با تلاشی که شرکت آب و فاضلاب مشهد داشته برای نخستین‌بار، بهره‌برداری بخشی از شبکه آب یک شهر بزرگ به یک شرکت خصوصی سپرده شده که این شرکت خصوصی در آنجا کار تله‌متری، هوشمند‌سازی و کنترل شبکه آب و واگذاری انشعابات آب و فاضلاب را به مردم انجام خواهد داد و کار جلوگیری از هدررفت آب در شبکه را انجام می‌دهد و در واقع متناسب با فعالیتی که انجام می‌دهد می‌تواند درآمد کسب کند.


برای افزایش قیمت تصمیم نگرفته‌ایم

وزیر نیرو درخصوص احتمال افزایش قیمت آب و برق در سال94 گفت: تاکنون در هیات دولت راجع به این موضوع تصمیم‌گیری نشده و هر زمان که تصمیم‌گیری در این موضوع انجام شد ما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

چیت‌چیان در پاسخ به این سوال مبنی‌بر وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: در حوزه دریاچه ارومیه ما امسال بارشی بیشتر از سال‌های پیش داشتیم و سطح آب دریاچه بالا آمده و اقدامات احیای دریاچه نیز براساس مصوبات کارگروه شروع شده و اعتبارات موردنیاز هم در بودجه سال1394 پیش‌بینی شده که امیدواریم با شتاب‌گیری این فعالیت‌ها در سال94، یک روز شاهد احیای دریاچه ارومیه باشیم.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: در سال‌های گذشته طی سفری که مقام معظم رهبری به استان خوزستان داشتند قرار شد که 550‌هزار هکتار از زمین‌های خوزستان تحت شبکه مدرن آبیاری قرار بگیرد که بخشی از آن انجام و بخشی باقی مانده بود که با مجوزی که دولت از مقام معظم رهبری دریافت کرد توانستیم تجهیز منابع خوبی را داشته باشیم و امروز با سرعت خوبی کار احداث شبکه‌های3و4 توسط وزارت جهادکشاورزی درحال اجراست.


کیفیت آب تهران خط قرمز است

وی افزود: اکنون نیاز ما به تجهیزات و کالاها و خدمات خارج از کشور به حداقل رسیده که شاید بتوانیم بگوییم به صفر رسیده اما تعامل با دنیا را به‌دلیل اینکه می‌خواهیم از بالاترین تکنولوژی روز جهان بهره ببریم و رشد کنیم، دنبال می‌کنیم و به این رویکرد عمل می‌کنیم.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی درخصوص کیفیت آب تهران اظهار داشت: کیفیت آب شرب برای ما یک خط قرمز است، ما بزرگ‌ترین شبکه آزمایشگاهی کشور را در شبکه‌های آب شهری و روستایی داریم و در همه شهرها به‌ویژه تهران، کیفیت آب توسط آزمایشگاه‌های وزارت نیرو و وزارت بهداشت به‌طور مستمر بازرسی می‌شود.

وی ادامه داد: در تابستان میزان آب موجود در سدهای تهران به حداقل رسید و بنابراین در نسبت مخلوط کردن آب سطحی و آب چاه، میزان آب چاه افزایش پیدا کرد که طبیعی است نیترات بالا برود ولی ما با اختلاط آب در مخازن این مساله را کنترل می‌کنیم که در هیچ نقطه‌یی میزان نیترات آب از حد مجاز فراتر نرود. چیت‌چیان تصریح کرد: هر مدیری را که در رابطه با کیفیت آب بی‌توجهی کند نمی‌توانیم در مجموعه وزارت نیرو بپذیریم.


بخش خصوصی به کمک شبکه آب بیاید

وزیر نیرو درخصوص تلفات شبکه آب کشور گفت: مجموع هدررفت آب در شبکه آب کشور به‌طور متوسط 24درصد است که بخشی از این غیرقابل اجتناب است یعنی در همه دنیا در همه جا یک حدی از هدررفت وجود دارد و غیرقابل اجتناب است ولی خوشبختانه روندی را که ما تاکنون برای کاهش هدررفت آب طی کردیم روند خوبی بوده و ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در جز2 بند (ه) تبصره11 قانون بودجه امسال،‌ بندی را مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که به ما اجازه می‌دهد از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای افزایش راندمان و کاهش هدررفت استفاده کنیم و از محل درآمد حاصله طی چندسال بتوانیم سرمایه‌گذاری آنها را جبران کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تفکر کمیت‌گرا بر تفکر کیفیت‌گرا پیشی گرفته است، بیان کرد: یکی از ضعف‌های پیش رو هدررفت آب در شبکه است.


48هزار‌میلیارد تومان ارزش تاسیسات آب و فاضلاب کشور

وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر ارزش تاسیسات و دارایی‌های ملی ما در بخش حوزه مسوولیت آب و فاضلاب 48‌هزار‌میلیارد تومان است گفت: در سال جاری اعتبارات این بخش از منابع عمومی تنها 2200‌میلیارد تومان بوده است بنابراین سرمایه‌های کنونی به منزله 22سال سرمایه‌گذاری در کشور با احتساب اعتبار امسال است که اولویت باید بر نگهداری خوب و بهره‌برداری مناسب از سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته باشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌تمام‌شده هر مترمکعب آب به‌طور متوسط ‌هزار تومان است گفت: ‌در شهر با نرخ 320تومان و در روستا با نرخ 100تومان آب فروخته می‌شود. ما دچار ناپایداری در منابع اقتصادی هستیم و نباید بگذاریم آبی که تهیه کردیم و به شهر رسانده‌ایم از دست برود.


لزوم استفاده از مدیریت هوشمند شبکه

وزیر نیرو باتاکید بر لزوم استفاده از سیستم‌های تله‌متری و مدیریت هوشمند شبکه‌ها گفت: ‌این مساله در مدیریت تقاضا و عرضه نقش مهمی در شبکه‌های شهری و حتی آبیاری و زهکشی دارد. مدیریت مصرف بدون نظام اندازه‌گیری هوشمند و کامل، حرف سنجیده‌یی نیست.

چیت‌چیان با اشاره به لزوم کنترل کیفیت، نظارت و مونیتورینگ کیفیت آب به‌عنوان مساله مهم دیگر در حوزه آب گفت: ‌شاید شبکه آزمایشگاهی مجموعه شرکت‌های آب و فاضلاب از این طریق شبکه آزمایشگاهی کشور باشد اما همچنان این مساله نیازمند توجه بیشتر است چون الان آب در معرض آلودگی‌های بیشتر به‌خاطر حجم فاضلاب‌های صنعتی، فعالیت‌های کشاورزی، سموم، فاضلاب‌های شهری و... قرار دارد.

وزیر نیرو باتاکید بر لزوم استفاده مجدد از پساب نیز تاکید کرد: ‌درحال‌حاضر فاضلاب خود به‌عنوان منبع آب محسوب می‌شود و درصورتی که فاضلاب را به‌درستی تصفیه کنیم، می‌توانیم از پساب در چرخه آب استفاده اقتصادی داشته باشیم که بسیار بااهمیت است.

چیت‌چیان با اشاره به نقش بخش خصوصی در بازچرخانی چندباره آب و استفاده از پساب بر لزوم توجه به مساله ICT تاکید کرد.

وی با اشاره به لزوم توجه به نظام مشترکین گفت: مشترک در نظام ما به‌عنوان نخستین محور فعالیت و رضایت آن به‌عنوان مهم‌ترین معیار در فعالیت‌ شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو است. جهت‌گیری شرکت‌ها باید در راستای مشترک‌مداری باشد و نه فن‌مداری.

وزیر نیرو افزود: باید هدف‌گیری اصلی ما به سمت ارایه خدمات بهتر مشترکین باشد و کیفیت در ذیل این مساله حایز اهمیت است. باید نیاز مراجعه مشترک به اداره کاهش یابد، ‌ارایه خدمات با سرعت بالاتری صورت گیرد و هزینه‌ها کاسته شود. این موضوع در نظام‌های بهره‌برداری ما به‌عنوان جهت‌گیری اصلی مطرح است. چیت‌چیان با اشاره به لزوم مدیریت مصرف انرژی در حوزه آب گفت: درحال‌حاضر بخش قابل‌توجهی از انرژی الکتریکی کشور در حوزه آب و فاضلاب مصرف می‌شود لذا استفاده بجا و صحیح از این انرژی حایز اهمیت است و با اصلاح آرایش شبکه و منابع می‌توان نیاز به پمپاژ را کاهش داد و از سیستم‌های پمپاژ با اثربخشی بیشتر استفاده کرد.


آب پول برق را به برادر خود نمی‌دهد

وی باتاکید بر اینکه یکی از گرفتاری‌های بزرگ کشور ما این است که آب پول برق را به برادر خود در وزارت نیرو نمی‌دهد گفت: تولید برق در فرایند تصفیه نیز باید موردتوجه قرار گیرد. وزیر نیرو با اشاره به لزوم پیش‌بینی نظام بهره‌برداری از زمان طراحی پروژه جدید گفت: از ابتدایی که پروژه درحال طراحی است باید نظام بهره‌برداری و حتی چگونگی برچیدن پروژه بعد از اتمام سیکل بهره‌برداری از آن مورد توجه قرار گیرد.

چیت‌چیان باتاکید بر لزوم ارتقای نظام بهره‌برداری و آموزش مستمر مدیران، کارکنان و مهندسی مجدد تمام فرایندهای انجام کار گفت: نگاه تکنیسینی باید تبدیل به نگاه مهندسی شود به‌گونه‌یی که دستورالعمل بهره‌برداری ارتقا پیدا کند. وی با اشاره به لزوم مشارکت بخش خصوصی در بهره‌برداری گفت: مشارکت بخش خصوصی باعث افزودن ظرفیت جدید به کشور می‌شود. با حضور گسترده بخش خصوصی در بهره‌برداری تجهیزات، ارتقای بهره‌وری و کارایی به‌صورت قابل‌توجهی صورت می‌گیرد. مشارکت بخش خصوصی باید در تمام شهرها و روستاها به‌صورت پایلوت اجرا شود.


هدررفت 30درصدی آب

قابل قبول نیست

همچنین در این همایش رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اهتمام به مساله آب به‌صورت فرابخشی گفت: هدررفت 30درصدی آب قابل قبول نیست و نیاز به فرهنگ جدید آگاهانه مصرف آب با نگاه بهره‌برداری است.

به گزارش «تعادل» محمد نهاوندیان در دومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌‌ها و بهره‌‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه باید به مساله آب نگاه ملی و منطقه‌یی وجود داشته باشد، اظهارکرد: برخی تصمیمات در سال‌های گذشته و نگاه‌های محلی به بخش آب با کمال تاسف مشکلات و مسایل فعلی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: آب برای تمام ایرانیان است و باید با یک نگاه عادلانه و عاقلانه مورد توجه قرار گیرد و نباید با سیاست‌بازی و عصبانیت‌های محلی در این عرصه مجالی دهیم.

نهاوندیان افزود: سیاست‌گذاری درست جز با نگاه ملی حل نخواهد شد و تحریکات و مسایل محلی به ضرر همگان خواهد بود لذا باید با مدیریت ملی و منطقه‌یی برای آب فکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث مدیریت آب‌های زیرزمینی برخی غفلت‌ها و استفاده‌های بی‌رویه در آب‌های زیرزمینی صورت گرفته است گفت: جهل مرکب در این زمینه موجب شده که تصور شد آب به اندازه کافی وجود دارد و بر این اساس تصمیم‌گیری‌هایی صورت گرفته که به کم‌آبی دامن زده است.

مسوول دفتر رییس‌جمهور تصریح کرد: باید در استفاده صحیح از آب‌های زیرزمینی مقررات صحیحی داشته باشیم و با اولویت‌بندی درست به مشکلات پایان دهیم.

وی بزرگ‌ترین تصمیم دولت یازدهم درحوزه آب را اختصاص 2میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به مسایل آب عنوان کرد و افزود: هیات دولت در تمام سفرهای استانی خود با یک مشکل مشترک روبه‌روست و آن بحث آب و انتقال آن به شهرها و روستاهاست.

وی به بحث آب‌های مرزی اشاره کرد و گفت: این موضوع در دولت جدید به یک اولویت جدی تبدیل شده و این فرصتی است تا متولیان بخش آب بتوانند از آن در جهت افزایش منابع آبی کشور بهره‌برداری کنند.

نهاوندیان با بیان اینکه بحث آب‌های مرزی در اولویت جدی کار قرار گفته است، افزود: این یک فرصت مناسب برای فعالان این عرصه است تا با یک حرکت همه‌جانبه به این مشکل پایان دهیم. نهاوندیان ادامه داد: مساله آب یک مساله فرابخشی و میان‌بخشی است و باید در صنعت و تصمیم‌گیری‌های کلان مساله آب به جدیت دیده شود به همین جهت یکی از این اقدامات در چند ماه اخیر اصلاح روش هدفمندی یارانه‌ها بوده است. وی ادامه داد: باوجود آنکه هدفمندی یارانه‌ها یکی از دلایل اصلی و فلسفه استفاده بهینه از انرژی بوده است اما متاسفانه این موضوع چندان مورد توجه قرار نگرفته همچنین قرار بود منافع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در بخش آب به خود صنعت بازگردد که این مساله صورت نگرفت. رییس دفتر رییس‌جمهور بیان کرد: دولت تصمیم گرفته که در بودجه 93 و 94 توجه لازم را به دو صنعت آب و برق داشته باشد تا بتواند حداقل‌هایی را برای شرکت‌های فعال در این حوزه بپردازد.

این عضو هیات دولت با اشاره به کاهش نرخ تورم از 40درصد به 17درصد گفت: مقررات باید به‌گونه‌یی پیاده شود تا فضا برای فعالیت بخش خصوصی شفاف شده و آماده باشد و درکنار آن به‌دلیل کاهش منابع درآمدی دولت از طریق نفت پروژه‌های عظیم می‌تواند از طریق فاینانس‌های بین‌المللی و مشارکت مردمی اجرا و پیگیری شود.

نهاوندیان با اشاره به اینکه باید در بحث ایجاد شهرهای جدید و مجتمع‌های مسکونی مساله آب مورد توجه قرار گیرد، افزود: مساله آب در پروژه‌های جمعیتی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و در مکان‌هایی که امکانات لازم را در این خصوص ندارند، اقدامی صورت نگیرد.

نهاوندیان انتقال آب از حوزه‌های آبی شمال و جنوب کشور را مهم دانست و افزود: درحال حاضر برای استان کرمان، دریاچه ارومیه و برخی از شهرهای دیگر کشور برنامه‌ریزی‌هایی جهت انتقال آب از دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بیش از 35سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و اگر ما هنوز نتوانسته‌ایم در آبرسانی به روستاهای خود به‌صورت 100درصد به موفقیت دست پیدا کنیم باید در نگرش خود تغییر اساسی ایجاد کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر