پیش بینی قیمت طلای جهانی؛ تحولات ژئوپولیتیکی زیر ذره‌بین سرمایه‌گذاران طلا

۱۴۰۳/۰۱/۲۶ - ۰۸:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۰۲۰۴
پیش بینی قیمت طلای جهانی؛ تحولات ژئوپولیتیکی زیر ذره‌بین سرمایه‌گذاران طلا

قیمت طلای جهانی طی هفته گذشته موفق به ثبت رکورد تاریخی در سقف 2400 دلاری شد. این رکوردشکنی در حالی اتفاق افتاد که تمامی آمار و ارقام، حاکی از تقویت رقیب این فلز گران‌بها یعنی دلار بودند. اما در مقطع فعلی چه سرنوشتی در انتظار طلای جهانی خواهد بود؟

هفته گذشته تاکید شد که تشدید بیشتر تنش‌ها در خاورمیانه می‌تواند صرف نظر از عملکرد کلی دلار آمریکا، از قیمت طلای جهانی حمایت کند. در هفته گذشته با وجود افزایش بازده اوراق قرضه و همچنین شاخص دلار، رالی صعودی اونس ادامه یافت.

به گزارش تجارت نیوز، روز چهارشنبه در حالی که به نظر می رسید طلای جهانی در آستانه یک اصلاح عمیق قرار دارد، اونس طلا با افزایش تقاضا، روند صعودی به خود گرفت و به بیشترین رقم تاریخی خود یعنی بالاتر از 2400 دلار رسید.

داده‌های رشد اقتصادی چین و تحولات ژئوپولیتیکی در نبود انتشار داده‌های مهم اقتصادی آمریکا، احتمالاً مهم‌ترین محرک‌های قیمتی طلای جهانی در هفته پیش رو خواهد بود.

رالی صعودی اونس با وجود بازدهی چشمگیر بازده اوراق خزانه ادامه یافت

طلای جهانی هفته را با روندی صعودی آغاز کرد و دو روز ابتدایی معاملات را با پیشرفت مثبت به پایان رساند.

اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) روز چهارشنبه گزارش داد تورم سالانه، در ماه مارس به 3.5 درصد افزایش یافته است، در حالی که این رقم در فوریه 3.2 درصد بود. این رقم بالاتر از پیش بینی بازار یعنی 3.4 درصد بود. جزئیات گزارش نشان داد CPI و CPI هسته، که تغییرات قیمتی مواد غذایی و انرژی را حذف می‌کند، هر دو در مقیاس ماهانه 0.4 درصد افزایش یافته‌اند.

پس از انتشار داده‌های تورم، بازده اوراق خزانه 10ساله آمریکا به بالاترین سطح خود از اواسط نوامبر یعنی بالاتر از 4.5 درصد و شاخص دلار نیز به بالاترین رقم پنج ماه گذشته یعنی بالای ارتفاع 105 واحدی رسید که این اتفاق باعث اصلاح نزولی قیمت طلا شد.

بر اساس ابزار CME FedWatch، پس از انتشار داده‌های تورم، احتمال اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را در ماه ژوئن بدون تغییر نگه دارد، از 40 درصد (قبل از انتشار داده‌های CPI) به حدود 80 درصد جهش کرد. در نتیجه، طلای جهانی تقریباً یک درصد کاهش یافت و در روز چهارشنبه برای دومین بار در دو هفته گذشته با افت روزانه مواجه شد.

تشدید تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه طلا را بالاتر نشاند

هرچند شاخص دلار روز پنجشنبه همچنان قوی ماند، تشدید تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه به طلا اجازه داد دوباره روند صعودی پیدا کند. ایران وعده داده است که در پاسخ به حمله اوایل ماه جاری به کنسولگری ایران در سوریه، علیه اسرائیل اقدامی تلافی‌جویانه انجام دهد و این موضوع، نگرانی‌ها را در مورد عمیق‌تر شدن درگیری در خاورمیانه احیا کرد.

بانک مرکزی اروپا (ECB) روز پنجشنبه پس از نشست سیاست‌گذاری ماه آوریل، نرخ‌های کلیدی خود را بدون تغییر نگه داشت. رویترز به نقل از سه منبع گزارش داد سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه در مسیر کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن قرار دارند.

افزایش شدید مشاهده‌شده در XAU/EUR نشان داد طلا خروج سرمایه از یورو را جذب کرده است. معاملات طلا در برابر یورو با قیمتی بالاتر از 2200 یورو در بالاترین حد تاریخی خود معامله می‌شود و در ماه آوریل حدود 9 درصد افزایش یافته است که پس از افزایش تقریباً 10 درصدی در ماه مارس به دست آمده است.

با نزدیک شدن به آخر هفته و تمایل بازارها به سوی دارایی‌ها امن، طلا همچنان به افزایش قیمت ادامه داد و از مرز ۲۴۰۰ دلار عبور کرد. علاوه بر ریسک‌گریزی فعالان بازار، خرید بانک‌های مرکزی نیز عامل دیگری برای صعود بی‌سابقه طلا به شمار می‌رود.

شورای جهانی طلا در گزارش ماهانه خود که اوایل این هفته منتشر شد اعلام کرد: «بنیادهای زیربنایی که از رشد فعلی حمایت می‌کنند شامل افزایش ریسک‌های ژئوپولیتیکی، خرید مداوم بانک‌های مرکزی و تقاضای مقاوم برای جواهرات و سکه‌ است.»

تحولات ژئوپولیتیکی زیر ذره‌بین سرمایه‌گذاران طلا قرار می‌گیرد

هفته آینده، تنها خبر قابل توجه در تقویم اقتصادی ایالات متحده، داده‌های خرده‌فروشی ماه مارس خواهد بود. انتظار می‌رود داده‌های خرده‌فروشی نسبت به ماه فوریه که 0.6 درصد افزایش پیدا کرد، در ماه مارس به صورت ماهانه 0.3 درصد رشد کند. در صورت منفی بودن رقم نهایی، واکنش فوری بازار می‌تواند باعث تضعیف جزئی دلار آمریکا شود.

در جلسه آسیایی روز سه‌شنبه، داده‌های مربوط به تولید ناخالص داخلی (GDP) برای سه‌ماهه اول چین از سوی فعالان بازار به دقت رصد خواهد شد. پیش‌ بینی می‌شود اقتصاد چین با نرخ سالانه پنج درصد رشد کند که نسبت به رشد 5.2 درصدی ثبت‌شده در سه‌ماهه چهارم سال 2023 کاهش یافته است.

یک رقم ناامیدکننده از تولید ناخالص داخلی چین، به‌ عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلای جهان، می‌تواند باعث نگرانی در مورد چشم‌انداز تقاضا برای این فلز گران‌بها شود و افزایش قیمت طلای جهانی را در کوتاه‌مدت محدود کند.

در همین حال، سرمایه گذاران همچنان بر تحولات ژئوپولیتیکی متمرکز خواهند ماند. کاهش تنش‌ها در خاورمیانه می‌تواند باعث اصلاح عمیق قیمت طلا شود. از طرف دیگر، حتی اگر دلار آمریکا با توجه به انتظارات فزاینده برای تاخیر در تغییر سیاست فدرال رزرو، همچنان نسبت به رقبای خود عملکرد بهتری داشته باشد، به احتمال زیاد اونس طلای جهانی، همچنان در یک محیط با ریسک‌پذیری پایین، تحت حمایت قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر