پیش بینی قیمت طلای جهانی در هفته‌های پیش‌رو؛ انس جهانی طلا بر بام تاریخی!

۱۴۰۳/۰۱/۱۹ - ۰۵:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۰۹۸۱۰
پیش بینی قیمت طلای جهانی در هفته‌های پیش‌رو؛ انس جهانی طلا بر بام تاریخی!

طلای جهانی در هفته گذشته موفق به ثبت رکورد تاریخی در سقف 2330 دلاری شد. در هفته پیش رو داده‌های تورمی ماه مارس در کنار تحولات ژئوپلتیکی سرنوشت انس را رقم می‌زند.

قیمت طلا همچنان صعودی است و در سه روز ابتدایی هفته گذشته افزایش قابل توجهی را تجربه کرد. پس از یک اصلاح کوتاه مدت در روز پنجشنبه، قیمت طلای جهانی دوباره مسیر صعودی خود را پیدا کرد و در روز جمعه به بالاترین رکورد خود یعنی بالاتر از 2330 دلار در هر اونس رسید.
انتشار داده‌های تورم ایالات متحده در هفته پیش رو می‌تواند به طور قابل توجهی بر پیش‌بینی بازار از نرخ بهره فدرال رزرو تأثیر بگذارد و در نهایت، ارزش طلا را تحت تاثیر قرار دهد.

انس جهانی طلا سقف شکنی کرد

به گزارش تجارت نیوز، قیمت طلا در ابتدای هفته قبل با قدرت رو به افزایش رفت، چرا که شرایط معاملات پس از تعطیلات طولانی مدت عید پاک به حالت عادی بازگشت. سرمایه‌گذاران به داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) که در روز جمعه عید پاک منتشر شد و کمی ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها بود واکنش نشان دادند. در نتیجه، دلار آمریکا در روز دوشنبه با کمبود تقاضا مواجه شد و به افزایش قیمت طلا کمک کرد.

با این حال، در اواخر سشن معاملاتی آمریکا، شاخص مدیران خرید بخش تولید (ISM Manufacturing PMI) که نشانه‌ای از رونق اقتصادی است، خوشبین کننده بود و باعث تقویت دلار شد و افزایش قیمت طلا را محدود کرد.

در نبود انتشار داده‌های مهم اقتصادی، روند صعودی طلا در روز سه‌شنبه ادامه پیدا کرد و قیمت آن در معاملات روزانه بیش از 1 درصد افزایش یافت. در روز چهارشنبه، داده‌های منتشر شده از آمریکا نشان داد که شاخص مدیران خرید بخش خدمات (ISM Services PMI) از سطح 52.6 در ماه فوریه، در ماه مارس به 51.4 کاهش یافته است.

اما نکته مهمتر این بود که شاخص قیمت پرداختی که نشان دهنده تورم در بخش خدمات است، از رقم 58.6 به 53.4 کاهش یافت که حاکی از کاهش تورم نهاده‌های بخش خدمات است. با ضعیف شدن دوباره ارزش دلار آمریکا پس از انتشار این گزارش، طلا توانست هفتمین روز معاملاتی پیاپی را با سود به پایان برساند.

طلا در معاملات آسیایی روز پنجشنبه همچنان به افزایش خود ادامه داد و به بالاترین رقم تاریخی خود یعنی 2305 دلار رسید، اما سپس با یک اصلاح تکنیکی روبرو شد و روند صعودی متوالی خود را متوقف کرد. اظهارات قاطعانه مقامات فدرال رزرو به قوی ماندن دلار آمریکا در برابر ارزهای رقیب کمک کرد و باعث شد تا جهت حرکت طلا در نیمه دوم روز تغییر کند.

تعداد مشاغل غیرکشاورزی افزایش یافت

نیل کاشکاری، رئیس کل فدرال رزرو مینیاپولیس، اشاره کرد که قبلاً پیش‌بینی کرده بود که فدرال رزرو در سال 2024 دو بار نرخ بهره را کاهش دهد، اما حالا فکر می‌کند شاید اگر تورم به همین شکل به صورت افقی حرکت کند، فدرال رزرو اصلاً نباید نرخ بهره را کاهش دهد. علاوه بر این، توماس بارکین، رئیس کل فدرال رزرو ریچموند اظهار داشت که «تطبیق دادن دامنه فعلی تورم با پیشرفتی که فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره نیاز دارد، دشوار است.»

اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) روز جمعه اعلام کرد که تعداد مشاغل غیرکشاورزی در ماه مارس ۳۱۳ هزار نفر افزایش یافته است. این رقم در پی افزایش ۲۷۰ هزار نفری (اصلاح‌شده از ۲۷۵ هزار نفر) ثبت شده در فوریه به دست آمد و با اختلاف قابل توجهی از پیش‌بینی بازار که ۲۰۰ هزار نفر بود، فراتر رفت.

سایر جزئیات گزارش مشاغل نشان داد که نرخ بیکاری نسبت به ۳.۹ درصد در فوریه، به ۳.۸ درصد کاهش یافته است، در حالی که تورم دستمزد سالانه، که با تغییر در متوسط درآمد ساعتی سنجیده می‌شود، برخلاف پیش‌بینی ۴.۳ درصدی، به ۴.۱ درصد کاهش یافته است. دلار آمریکا پس از انتشار داده‌های مثبت بازار کار، ارزش خود را حفظ کرد، اما طلا با بی‌اعتنایی به افزایش ارزش دلار، از مرز ۲۳۱۰ دلار نیز فراتر رفت.

همبستگی معکوس طلا و دلار تضعیف شد

 در طول این هفته، همبستگی معکوسِ معمول طلا با بازده اوراق خزانه آمریکا ضعیف شد. اگرچه بازده اوراق قرضه خزانه داری 10 ساله ایالات متحده، به عنوان معیار اصلی، برای اولین بار از نوامبر گذشته از 4.4 درصد فراتر رفت، اما طلا همچنان به افزایش قیمت خود ادامه داد، زیرا از تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی بهره مند شد.

ایران در اوایل هفته جاری پس ازشهادت هفت تن از نیروهای سپاه پاسداران در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به تأسیسات کنسولگری خود در دمشق، قول تلافی داد. این رویداد نگرانی‌ها را در مورد عمیق‌تر شدن و طولانی‌تر شدن درگیری در خاورمیانه احیا کرد.

علاوه بر این، در بازار گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که چین در حال فروش اوراق قرضه خزانه آمریکا و جایگزین کردن آن‌ها با طلا است. این موضوع می‌تواند توضیحی احتمالی برای ادامه افزایش ارزش طلا در عین حال بالا رفتن بازده اوراق خزانه آمریکا باشد، اما تأیید یا رد این نظریه به دلیل کمبود اطلاعات در دسترس دشوار است.

بانک مرکزی چین تغییرات ذخایر خود را اعلام می‌کند، اما این داده‌ها حدود اواسط اردیبهشت در دسترس خواهد بود. شورای جهانی طلا در ۱۳ مارس گزارش داد که بانک چین (PBoC) اعلام کرده است که ذخایر طلا در ماه فوریه ۲۲ تن افزایش یافته است.

رد پای تحولات ژئوپلتیک و تورم آمریکا در آینده قیمت طلای جهانی

ابتدای هفته آینده، تقویم اقتصادی آمریکا شامل هیچ گزارش مهمی نخواهد شد. اما در روز چهارشنبه، اداره آمار کار آمریکا (BLS) داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) برای ماه مارس را منتشر خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که CPI و هسته CPI هر دو به صورت ماهانه ۰.۳ درصد افزایش یابند.

اگر هسته CPI ماهانه با سرعتی بیشتر از حد پیش‌بینی‌شده افزایش یابد، واکنش اولیه می‌تواند باعث تقویت دلار آمریکا و کاهش قیمت طلا شود. از طرف دیگر، اگر نرخ تورم هسته به ۰.۲ درصد یا کمتر برسد، می‌تواند دوباره انتظارات برای کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن را تقویت کند و به ضرر دلار آمریکا تمام شود.

اداره آمار کار آمریکا (BLS) در روز پنجشنبه اطلاعات مربوط به شاخص قیمت تولید کننده (PPI) را منتشر خواهد کرد. در گذشته، فعالان بازار توجه چندانی به داده‌های تورم تولیدکننده نداشتند. با این حال، انتشار چند گزارش اخیر PPI واکنش‌های قابل توجهی را به دنبال داشته است.

در ماه فوریه، PPI به صورت ماهانه ۰.۶ درصد افزایش یافت. رشدی مشابه در تورم ماهانه تولیدکننده می‌تواند انتظارات را در مورد چسبندگی تورم مصرف‌کننده بالا ببرد و از ارزش دلار آمریکا حمایت کند.

در روز پنجشنبه، بانک مرکزی اروپا (ECB) تصمیمات سیاست پولی خود را اعلام خواهد کرد. این رویداد ممکن است تأثیر مستقیمی بر ارزش‌گذاری طلا نداشته باشد. با این حال، موضع محتاطانه بانک مرکزی اروپا می‌تواند بر اختلاف سیاست‌های پولی بین فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا تأکید کند و منجر به خروج سرمایه از یورو به دلار شود. در این سناریو، تقویت گسترده دلار آمریکا می‌تواند کسب سود برای طلای جهانی را دشوار کند.

در معاملات آسیایی روز جمعه، داده‌های تراز تجاری چین، به عنوان بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان، با دقت توسط فعالان بازار رصد خواهد شد. اگر این داده‌ها نشان‌دهنده بهبود چشم‌انداز رشد اقتصادی چین باشد، طلا می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

سرمایه‌گذاران همچنین تحولات ژئوپلیتیکی و اظهارات مقامات فدرال رزرو را به دقت زیر نظر خواهند داشت. تشدید بیشتر تنش‌ها در خاورمیانه می‌تواند صرف نظر از عملکرد کلی دلار آمریکا از قیمت طلا حمایت کند.

ارسال نظر