تركيه و عربستان جايگزين ايران مي‌شوند

ايران در حال از دست دادن دو بازار مهم

۱۴۰۲/۱۲/۱۹ - ۰۱:۳۹:۲۰
کد خبر: ۳۰۸۲۷۵

«به دليل بحران آب همه كشاورزان را به سمت محصولات گلخانه‌اي سوق داده‌ايم و با رعايت دوره كارِنس و ارگانيك بودن اين محصولات سعي داريم بازارها را از دست ندهيم اما با شرايط پيش آمده بازارها دارد از دست مي‌رود و ديگران جايگزين ما مي‌شوند؛ اكنون تركيه در عراق دارد به راحتي جايگزين ايران مي‌شود و حتي عربستان در توليد محصولات كشاورزي بازارها را تصاحب مي‌كند و اين خطري جدي به شمار مي‌آيد.»

«به دليل بحران آب همه كشاورزان را به سمت محصولات گلخانه‌اي سوق داده‌ايم و با رعايت دوره كارِنس و ارگانيك بودن اين محصولات سعي داريم بازارها را از دست ندهيم اما با شرايط پيش آمده بازارها دارد از دست مي‌رود و ديگران جايگزين ما مي‌شوند؛ اكنون تركيه در عراق دارد به راحتي جايگزين ايران مي‌شود و حتي عربستان در توليد محصولات كشاورزي بازارها را تصاحب مي‌كند و اين خطري جدي به شمار مي‌آيد.» رييس كميسيون كشاورزي مجلس با بيان اينكه فضا را به‌طور خاص در مورد خشكبار و تره‌بار از دست مي‌دهيم، گفت: اكنون تركيه در عراق دارد به راحتي جايگزين ايران مي‌شود و حتي عربستان در توليد محصولات كشاورزي بازار‌ها را تصاحب مي‌كند.  به گزارش ايلنا، محمدجواد عسگري رييس كميسيون كشاورزي مجلس با تاكيد بر كاهش صادرات محصولات كشاورزي كشور گفت: امروز حدود ۵۰۰ ميليون نفر از جمعيت پيراموني كشور به صادرات محصولات كشاورزي علاقه‌مند هستند، بنابراين اگر فضاي تشويقي ايجاد نشود، محصول خوب توليد نشود و بستر لازم به وجود نيايد، به يقين آن فضا از دست خواهد رفت. وي افزود: سه ماه پيش به امارات، عراق و قطر سفر كردم و متوجه شدم فضا را به‌طور كامل در ميان مصرف‌كنندگان از دست مي‌دهيم، اين اتفاق به‌طور خاص در مورد خشكبار و تره‌بار رخ مي‌دهد.عسگري ادامه داد: در حوزه قانونگذاري من و همكارانم امور را جمع‌بندي كرديم و حتي از بخش خصوصي پيشنهاد گرفتيم و گفتيم كه براساس پيشنهاد شما كار را به پيش مي‌بريم. رييس كميسيون كشاورزي مجلس تصريح كرد: مسير به‌طور كامل سهل‌الوصول است، اما يك تصميم خلق‌الساعه به يك‌باره كل امور را بر هم مي‌ريزد و حتي كسي كه مي‌خواهد در اين حوزه سرمايه‌گذاري بكند را بي‌انگيزه مي‌كند.
وي گفت: در قالب كارگو يارانه سوخت هواپيما تعريف كرديم، اما هيچ اتفاقي نيفتاد يعني دستگاه‌هاي متولي هيچ بستري براي صادرات محصولات كشاورزي در قالب كارگو ايجاد نكرده‌اند. در شرايطي كه ايرلاين‌هاي قطري، تركيه‌اي و ... نيز اعلام آمادگي كردند. عسگري تصريح كرد: سازمان امور مالياتي در بخش‌هايي از صادرات محصولات كشاورزي خلاف عمل مي‌كند و اين امر به بي‌انگيزگي در صادرات محصولات كشاورزي مي‌انجامد.
وي خاطرنشان كرد: به دليل بحران آب همه كشاورزان را به سمت محصولات گلخانه‌اي سوق داده‌ايم و با رعايت دوره كارِنس و ارگانيك بودن اين محصولات سعي داريم بازار‌ها را از دست ندهيم، اما با شرايط پيش آمده بازار‌ها دارد از دست مي‌رود و ديگران جايگزين ما مي‌شوند؛ اكنون تركيه در عراق دارد به راحتي جايگزين ايران مي‌شود و حتي عربستان در توليد محصولات كشاورزي بازار‌ها را تصاحب مي‌كند و اين خطري جدي به شمار مي‌آيد.

ارسال نظر