در نشست سفير بلاروس در ايران با رييس اتاق بازرگاني ايران مطرح شد

معرفي چالش‌هاي تجاري ايران با بلاروس

۱۴۰۲/۱۲/۱۰ - ۰۱:۲۳:۳۵
کد خبر: ۳۰۷۵۲۵
معرفي چالش‌هاي تجاري  ايران با بلاروس

اساس آمارهاي موجود در 6 ماهه امسال صادرات ايران به كل كشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا ۷۶۰ ميليون دلار و سهم بلاروس از اين رقم فقط ۹ ميليون دلار بوده است. همچنين كل واردات ايران از كشورهاي اوراسيا در مدت ياد شده يك ميليارد و ۲۹ ميليون دلار و سهم بلاروس از اين ميزان، ۳۷ ميليون دلار بوده است.

اساس آمارهاي موجود در 6 ماهه امسال صادرات ايران به كل كشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا ۷۶۰ ميليون دلار و سهم بلاروس از اين رقم فقط ۹ ميليون دلار بوده است. همچنين كل واردات ايران از كشورهاي اوراسيا در مدت ياد شده يك ميليارد و ۲۹ ميليون دلار و سهم بلاروس از اين ميزان، ۳۷ ميليون دلار بوده است.
سطح پايين مبادلات تجاري ايران و بلاروس در حالي است كه در شانزدهمين اجلاس كميسيون مشترك ايران با بلاروس كه مهر سال جاري برگزار شد دو طرف ابراز اميدواري كردند با توافق‌هاي صورت گرفته در اين اجلاس زمينه دستيابي به حجم تجاري ۴۰۰ ميليون دلاري دو كشور تا دو سال آينده فراهم شود؛ پيش‌بيني كه تحقق آن با اما و اگرهاي بسياري روبرو است. «تبادل اطلاعات تجاري»، «گسترش مسيرهاي حمل و نقل» و «تشكيل شوراي مشترك اقتصادي» از جمله راهكارهاي است كه دو طرف ايراني و بلاروسي معتقدند مي‌تواند گره توسعه مبادلات تجاري دو كشور را باز كند و رشد تجارت را به همراه داشته باشد. 

    سطح پايين مناسبات تجاري دو كشور
در اين خصوص و در نشست سفير بلاروس در ايران با رييس اتاق بازرگاني ايران دو طرف با تاكيد بر پايين بودن حجم مبادلات تجاري با وجود ظرفيت‌هاي دو كشور به اين نكته اشاره كردند كه برطرف كردن چالش‌هاي موجود لازمه بالا بردن سطح مبادلات تجاري است.
به گفته رييس اتاق بازرگاني ايران، بالا بردن حجم مبادلات تجاري ايران و بلاروس نيازمند تبادل اطلاعات تجاري و حل مشكلات حمل‌ونقلي ميان دو كشور است.
صمد حسن‌زاده معتقد است، با توجه به ظرفيت‌هاي زياد همكاري‌هاي اقتصادي و صنعتي دو كشور، حجم تجارت سالانه 60 ميليون دلاري ايران و بلاروس، رقم بسيار ناچيزي است.
حسن‌زاده ادامه داد: شركت‌هاي ايراني در حوزه‌هاي صنايع پتروشيمي، نفت، مصالح ساختماني، ساخت پمپ‌هاي بزرگ، تجهيزات و ماشين‌آلات صنعتي، صنايع فولاد، داروسازي و محصولات دانش‌بنيان با تكنولوژي روز و استانداردهاي جهاني، توانمندي‌هاي زيادي دارند و مايل به همكاري‌هاي مشترك با بلاروس هستند.
او با اشاره به فعاليت‌هاي ايران در زمينه توليد محصولات كشاورزي گلخانه‌اي براي صادرات به بلاروس، عنوان كرد: با توجه به كيفيت بالاي محصولات ايران، توسعه مناسبات در حوزه كشاورزي نيز مي‌تواند در دستور كار دو كشور قرار بگيرد. به گزارش اتاق بازرگاني ايران، حسن‌زاده، با اشاره به سفر هيات تجاري ايران به بلاروس در ژوئن امسال، گفت: معتقدم ارتباط فعالين اقتصادي دو كشور مي‌تواند اثر زيادي بر توسعه روابط اقتصادي داشته باشد. از سوي ديگر‌ اعزام و پذيرش هيات‌ها از طريق برگزاري جلسات مشترك ميان فعالان اقتصادي دو كشور، موجب تبادل تازه‌ترين اطلاعات تجاري، صنعتي و سرمايه‌گذاري در ميان آنها شده و سطح همكاري‌ها را افزايش خواهد داد. فعالان اقتصادي مي‌توانند با تبادل اين اطلاعات، پروژه‌هاي موثر همكاري و داراي مزيت براي دو طرف را شناسايي كنند.
حسن‌زاده تاكيد كرد: يكي از مهم‌ترين موانع موجود در مسير همكاري‌هاي ايران و بلاروس، نداشتن اطلاعات درست و دقيق تجاري و اقتصادي از ظرفيت‌هاي يكديگر است. سفارت بلاروس با توان و تجربه و شناخت خود مي‌تواند در اين خصوص عملكرد موثرتري داشته باشد.
لغو ويزاي دو طرفه يكي ديگر از موارد است كه حسن‌زاده بر آن تاكيد عنوان كرد، اميدوارم همانطور كه ايران، به صورت يك‌طرفه ويزاي خود را براي بلاروس لغو كرده است، بلاروس هم همين اقدام را انجام دهد.
حسن‌زاده تأكيد كرد: مشكلاتي در حوزه حمل‌ونقل ميان دو كشور وجود دارد كه بايد راهي براي رفع آنها پيدا كنيم تا رفت‌وآمد تجار و بازرگان بين ايران و بلاروس هرچه بيشتر تسهيل شود. بخش خصوصي آماده همكاري براي ايجاد پروازهاي مستقيم بين دو كشور است.

    مجوز پرواز مستقيم بين ايران و بلاروس 
صادر شد 
دميتري كالتسوف، سفير بلاروس در ايران نيز با تاكيد بر اينكه با همراهي و حمايت اتاق ايران روابط اقتصادي دو كشور به سطح جديدي خواهد رسيد، گفت: مهم‌ترين تمركز سفارت بلاروس در ايران، بر افزايش سطح تجارت و روابط بازرگاني ميان دو كشور است.
او با بيان اينكه حجم مبادلات دو كشور در حد ظرفيت‌هاي آنها نيست، ادامه داد: برگزاري همايش‌هاي تجاري با هدف آشنايي فعالان اقتصادي دو كشور با ظرفيت‌ها و مزيت‌هاي همكاري‌هاي مشترك، به ارتقاي سطح روابط كمك زيادي خواهد كرد.
سفير بلاروس در ايران، گفت: آماده هستيم تا در زمينه انتقال اطلاعات تجاري ميان فعالان اقتصادي دو كشور فعالانه عمل كنيم. سفارت مي‌تواند، پيشنهادات تجاري شركت‌هاي بلاروسي در زمينه صادرات و واردات را به اتاق ايران، منتقل كند.
او با بيان اينكه اتاق بازرگاني و صنعت بلاروس آماده پذيرش هياتي از اتاق ايران در بلاروس است، افزود: قطعاً در همايش تجاري و نشست‌هاي B2B ميان فعالان اقتصادي ايران و بلاروس، امكان اطلاع از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي اقتصادي بلاروس از جمله در زمينه محصولات كشاورزي و ماشين‌آلات كشاورزي وجود خواهد داشت.
كالتسوف با اشاره به تفاهم‌نامه 15 سال قبل اتاق‌هاي ايران و بلاروس براي تشكيل شوراي مشترك اقتصادي بين دو كشور، ادامه داد: با توجه به عملياتي نشدن اين شوراي مشترك، پيشنهاد من فعال كردن آن براي برقرار شدن همكاري‌هاي سيستماتيك ميان دو كشور است.
او با بيان اينكه بلاروس علاقه‌مند به افزايش واردات صيفي‌جات و سبزيجات تازه از ايران است، گفت: درخواست ما اين است كه اتاق ايران فهرستي از صادركنندگان معتبر ايراني كه در اين زمينه (و يا ساير زمينه‌ها) فعال هستند را براي ارتباط مستقيم با تجار بلاروسي به سفارت معرفي كند.
سفير بلاروس در ايران با بيان اينكه اعطاي ويزا براي رانندگان حمل‌ونقل بين‌المللي ايراني از طريق معرفي‌نامه شركت‌هاي حمل‌ونقل ايراني در مراحل پاياني است، ادامه داد: تمام مجوزها براي انجام پرواز مستقيم و دائم، از سازمان هواپيمايي بلاروس به ايران داده شده است. تنها مشكل اين است كه بايد مسافر براي اين پرواز وجود داشته باشد. بنابراين اين وظيفه ما و شما است كه زمينه بيشتر ارتباطات ميان فعالان اقتصادي دو كشور را فراهم كنيم. 

ارسال نظر