چرا نوجوانان مسووليت‌پذير نيستند

۱۴۰۲/۱۱/۳۰ - ۰۱:۴۷:۳۸
کد خبر: ۳۰۶۸۲۵
چرا نوجوانان مسووليت‌پذير نيستند

امروزه يكي از معضلات اساسي برخي خانواده‌ها در تعامل با جوانان، مسووليت‌پذير نبودن آنهاست چرا كه در دوران نوجواني يا از روش‌هاي اشتباه و غير اصولي استفاده شده است يا اينكه پدر و مادر نسبت به آموزش اين رفتار سهل‌انگاري كرده‌اند. بسياري از نتايج زيانبار مسووليت پذير نبودن نوجوانان زماني نمايانگر مي‌شود كه وارد اجتماع بزرگ‌تري چون دانشگاه مي‌شوند.

آفرين جفره‌اي

امروزه يكي از معضلات اساسي برخي خانواده‌ها در تعامل با جوانان، مسووليت‌پذير نبودن آنهاست چرا كه در دوران نوجواني يا از روش‌هاي اشتباه و غير اصولي استفاده شده است يا اينكه پدر و مادر نسبت به آموزش اين رفتار سهل‌انگاري كرده‌اند. بسياري از نتايج زيانبار مسووليت پذير نبودن نوجوانان زماني نمايانگر مي‌شود كه وارد اجتماع بزرگ‌تري چون دانشگاه مي‌شوند. در واقع آنها با ديدن همسالان خود احساس عقب ماندگي مي‌كنند و كاهش اعتماد به نفس در آنها باعث مي‌شود زمان زيادي طول بكشد تا شغلي متناسب با مهارت‌هايشان پيدا كنند. همچنين طولاني شدن وابستگي مالي آنها به خانواده و عدم توانايي درآمدزايي، يكي ديگر از مشكلاتي است كه جوانان با آن مواجه هستند. در واقع اين دسته از جوانان به دليل اينكه همواره از سمت خانواده‌هاي خود حمايت مالي شده‌اند زير بار سختي كار نمي‌روند و مي‌خواهند همه‌چيز را ساده به دست آورند. معمولا اين دسته از افراد حتي اگر شغل مناسبي هم پيدا كنند انگيزه‌اي براي پيشرفت و ارتقاي شغلي نخواهند داشت. يكي از مشكلات اساسي كه جامعه با آن مواجه مي‌شود شانه خالي كردن جوانان از مسووليت تشكيل خانواده و ازدواج است. بسياري از اين افراد به دليل اينكه همواره خواسته‌هايشان از سمت خانواده اجابت شده است ازدواج را مسووليتي سنگين و ترسناك تصور مي‌كنند و از آن گريزانند. اين در حالي است نوجواني كه مسووليت انجام كاري مربوط به خانه يا خارج از خانه به او سپرده مي‌شود فشارهاي ناشي از هيجانات نوجواني را بهتر تحمل كرده و رشد اجتماعي، عاطفي و فكري وي تسريع مي‌شود. فرصت دادن به نوجوانان همچنين باعث مي‌شود ايده‌هاي شخصي خود را براي انجام كارهايي كه به او سپرده شده پرورش دهد و در جواني و بزرگسالي نيز در مواجهه با مشكلات، از راه‌حل‌هاي خلاقانه‌اي استفاده كند.
وظايف مشخصي از كارهاي خانه و خارج از خانه را به نوجوان خود بسپاريد. همچنين او را توجيه كنيد همانطور كه خروجي مثبت كار نتيجه تلاش اوست، در صورتي كه كار را به درستي انجام نداد مسووليتش را بپذيرد و در قبال آن پاسخگو باشد. همچنين انتظار نداشته باشيد كه نوجوان شما همواره وظايف خود را بدون نقص انجام دهد و اگر در انجام مسووليت خود به خوبي عمل نكرد او را سرزنش نكنيد بلكه مسير درست انجام كار را به توضيح دهيد و حتي از تجربيات خود برايش بگوييد. آموزش مهارت پس انداز كردن يكي از روش‌هايي است كه مي‌تواند در مسووليت پذير شدن نوجوان شما موثر باشد. براي مثال اگر نوجوان درخواست خريد ساعتي ‌را داشت به او بگوييد كه براي خريدن آن بايد پول تو جيبي خود را پس انداز كند و در ازاي آن شما نيز نيمي از مبلغ را مي‌پردازيد. اگر نوجوان شما در حال كسب مهارت هنري است، تنها به پيشرفت در يادگيري آن مهارت اكتفا نكنيد بلكه با همفكري يكديگر در مورد شيوه‌هايي كه مي‌تواند در آينده از آن مهارت درآمد كسب كند هم بينديشيد. اين كار هم باعث پرورش تفكر اقتصادي در فرزند شما مي‌شود و هم اضطراب او را درباره آينده شغلي خود تا حدودي كاهش مي‌دهد.

ارسال نظر