سازمان حج و زيارت از امروز پول حج عمره را به متقاضيان برمي‌گرداند

ابهام در علت سنگ‌اندازي سعودي در پروازهاي «هما»

۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - ۰۱:۳۶:۲۷
کد خبر: ۳۰۶۶۵۹
ابهام در علت سنگ‌اندازي سعودي در پروازهاي «هما»

چند ساعت پس از مذاكره تلفني ديروز وزيران خارجه جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي، سازمان حج و زيارت ايران با تاكيد بر اينكه «عمره لغو نشده است»، «با توجه به طولاني شدن پاسخ عربستان براي برقراري پروازهاي عمره، هزينه تمام متقاضياني را كه براي عمره ثبت‌نام كرده‌اند، از شنبه ۲۸ بهمن‌ماه به آنها بازگردانده مي‌شود و اين اقدام به منزله لغو كامل عمره نيست.»

گروه راه و شهرسازي|

چند ساعت پس از مذاكره تلفني ديروز وزيران خارجه جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي، سازمان حج و زيارت ايران با تاكيد بر اينكه «عمره لغو نشده است»، «با توجه به طولاني شدن پاسخ عربستان براي برقراري پروازهاي عمره، هزينه تمام متقاضياني را كه براي عمره ثبت‌نام كرده‌اند، از شنبه ۲۸ بهمن‌ماه به آنها بازگردانده مي‌شود و اين اقدام به منزله لغو كامل عمره نيست.» در اين ميان، شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده كه «لغو پروازهاي عمره، فراتر از صنعت هوانوردي است». به اين ترتيب، اگر چه متقاضيان انجام سفر حج عمره و افكارعمومي ايران حالا مي‌دانند كه اين سفر انجام نخواهد شد، اما علت اين مساله را نمي‌دانند! در اين حال، وجود برخي گزاره‌ها در ميان اظهارات مسوولان ايران اير مبني بر اينكه «به نظر مي‌رسد به مجموعه هوانوردي كم‌مهري شده است.» يا اينكه «ما با همين هواپيماهايي كه داريم، پروازهاي اروپايي انجام مي‌دهيم و اين موضوع هيچ ارتباطي به نوع، سال ساخت هواپيما يا موضوعاتي كه مطرح شده ندارد.» بر ابهام افزوده است و بار ديگر، نوك پيكان را به سوي ناوگان هوايي كشور و مشكلات آن نشانه رفته است. چه آنكه هم اينك ناوگان هوايي كشور فرسوده و قديمي است. بر اساس اين گزارش، حج عمره قرار بود پس از حدود 8 سال وقفه، از ۱۳ دي‌ماه سال جاري آغاز شود، كه به دليل صادر نشدن مجوز پروازهاي ايران، تاكنون انجام نشده است. سازمان حج و زيارت طبق اعلام اوليه قرار بود عمره را تا دهم اسفند ۱۴۰۲ انجام دهد و پس از آن براي عمره رمضان برنامه‌ريزي كند. هنوز طرفين درباره دليل صادر نشدن مجوز پرواز توضيح شفافي نداده‌اند.

 

لغو پروازهاي عمره

فراتر از صنعت هوانوردي است

ديروز اما سخنگوي هما با بيان اينكه زيرساخت‌هاي فني هوايي كشور براي انجام پرواز عمره آماده است، گفت: موضوع عمره فراتر از دستگاه و صنعت هوانوردي است و مجوز عمره به هر دليلي از جاي ديگري كه ما پاسخگو نيستيم، اعطا نشده است. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالفتاح نواب، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت به‌تازگي پس از آنكه آخرين وضعيت و پيگيري‌هاي صورت‌گرفته در عمره بررسي شد، اظهار كرد: به دليل بلاتكليفي از ناحيه عربستان پروازهاي عمره انجام نشد كه موجب تاسف شديد همه خادمان و زائران شد. در آخرين اخبار رسمي از پيگيري براي انجام پروازهاي عمره، حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه با اشاره به مذاكرات سازنده اخير هيات نيروهاي مسلح كشورمان در عربستان، علت تاخير در حل مشكل پرواز عمره‌گزاران ايراني را در فضاي رو به رشد مناسبات تهران و رياض جويا شد و در پاسخ، وزير امور خارجه عربستان تاكيد كرد: در مورد حضور ايرانيان در حج عمره هيچ ملاحظه سياسي وجود ندارد، رفع مشكل فني در سازمان هواپيمايي عربستان در گام نهايي قرار دارد.

 

زيرساخت‌ها آماده است

با وجود اين اظهارات، حسام قربانعلي، سخنگوي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در جمع خبرنگاران درباره لغو پروازهاي عمره مفرده بيان كرد: زيرساخت‌هاي هوايي كشور براي انجام پرواز عمره آماده است. زيرساخت به اين معنا كه فرودگاه‌هاي كشور آمادگي لازم براي پذيرش مسافر را دارند، هواپيماها و ناوگان پهن‌پيكر هما براي آمادگي ارايه خدمات به پروازهاي عمره را دارد. حتي ما با توجه به برقراري پروازهاي عمره، از برنامه‌ريزي پروازهاي پهن‌پيكر خود در مسيرهاي منطقه‌اي اجتناب كرديم و آنها را به پروازهاي عمره اختصاص داديم. وي ادامه داد: از اين نظر طول كشيد كه ما دوباره هواپيماهاي پهن‌پيكر خود را به پروازهاي منطقه‌اي برگردانيم، زيرا ما هر لحظه اين آمادگي را داشتيم كه اين هواپيماها را از برنامه‌ريزي قبلي جدا كرده و روي زمين نگه داريم كه اگر مجوز عمره صادر شد، بتوانيم اقدام به پذيرش مسافر كنيم. سخنگوي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران گفت: از روز اول كه خبر پروازهاي عمره منتشر شده و فرودگاه و ترمينال سلام آمادگي داشت كه پذيرش مسافر را انجام دهد، هيچ مشكلي به لحاظ انجام عمليات وجود نداشت، بلكه اين مشكل در سطح ديگري است كه هيچ ارتباطي به ساختار هوانوردي كشور ما، سازمان هواپيمايي كشوري و هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران يا نوع و كيفيت هواپيماهاي ما ندارد. قربانعلي اظهار كرد: ما با همين هواپيماهايي كه داريم، پروازهاي اروپايي انجام مي‌دهيم و اين موضوع هيچ ارتباطي به نوع، سال ساخت هواپيما يا موضوعاتي كه مطرح شده ندارد. يك مجوز است كه بايد سازمان حج و دستگاه ديپلماسي به آن وارد شده و به گام عملياتي و اجرايي برسد، در مرحله اجرا هما اين مجوز را خواهد داشت كه بتواند وارد حريم هوايي كشور عربستان شود. وي اظهار كرد: بنابراين به‌طور مشخص اعلام مي‌كنيم كه سازمان هواپيمايي كشوري، شركت فرودگاه‌ها، هواپيماي جمهوري اسلامي ايران، شركت شهر فرودگاهي امام خميني (ره)، هيچ‌يك در عدم هماهنگي يا نبود زيرساخت نقشي نداشتند، موضوع عمره فراتر از دستگاه و صنعت هوانوردي است اما به نظر مي‌رسد به مجموعه هوانوردي كم‌مهري شده است. سخنگوي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران بيان كرد: همه زيرساخت‌ها و امكانات، جلسات فني و تخصصي در سطح هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران برگزار شده، خدمه پروازي، خدمات فني فرودگاهي، بازرگاني و همه معاونت‌هاي هما همه هماهنگي‌ها را از چند ماه قبل انجام دادند و كار را را مرحله اجرايي و صدور بليت و آمادگي پذيرش مسافر رساندند و حالا مجوز عمره به هر دليلي از جاي ديگري كه ما پاسخگو نيستيم و از چگونگي آن بي‌اطلاعيم، اعطا نشده است.

 

عمره لغو نشده

اما پول عمره كامل برگردانده مي‌شود

اين همه در حالي است كه معاون سازمان حج و زيارت با تكذيب لغو كامل عمره در سال ۱۴۰۲، گفت: با توجه به طولاني شدن پاسخ عربستان براي برقراري پروازهاي عمره، سازمان حج و زيارت تصميم گرفت هزينه تمام متقاضياني را كه براي عمره ثبت‌نام كرده‌اند، بازگرداند. عودت هزينه كامل پرداخته شده از شنبه ۲۸ بهمن‌ماه آغاز مي‌شود و اين اقدام به منزله لغو كامل عمره نيست. غلامرضا رضايي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: با توجه به طولاني شدن صدور مجوز پرواز عمره از سوي عربستان، نمي‌خواهيم بيشتر از اين شرمنده مردم باشيم، از طرفي نگهداري هزينه پرداخت‌شده عمره براي سازمان حج و زيارت مسووليت دارد و با طولاني‌تر شدن اين فرآيند بايد به دستگاه‌هاي نظارتي و مردم پاسخگو باشيم. بنابراين سازمان حج و زيارت تصميم گرفت تا مشخص شدن وضعيت عمره و صدور مجوز از سوي عربستان، اين هزينه را كامل برگرداند و اين اقدام به منزله لغو كامل عمره نيست. معاون حج و عمره سازمان حج و زيارت افزود: براي عمره حدود ۴۱ هزار و ۲۰۰ نفر ثبت‌نام و هزينه‌اي بالغ بر ۴۰ تا ۴۴ ميليون تومان پرداخت كرده بودند، كه به دليل طولاني شدن فرآيند صدور مجوز پرواز از سوي عربستان، حدود ۱۱ هزار نفر انصراف دادند و هزينه اين سفر به آنها بازگردانده شد. از روز شنبه ۲۸ بهمن‌ماه نيز هزينه اين سفر به ۳۰ هزار نفر ديگر بازگردانده مي‌شود. او اضافه كرد: اين هزينه مستقيم به حساب ثبت‌نام‌كنندگان بازگرداندن مي‌شود و لازم نيست آنها به بانك‌ها يا سازمان حج و زيارت مراجعه كنند.او درباره احتمال برقراري سفر عمره تا پايان سال ۱۴۰۲ اظهار كرد: نمي‌توان پيش‌بيني دقيقي داشت، ما منتظر صدور مجوز از سوي عربستان هستيم و از طرفي، نمي‌خواهيم مردم را نااميد كنيم. سازمان حج و زيارت اين آمادگي را دارد كه به محض صدور مجوز پروازهاي عمره، براي اين سفر برنامه‌ريزي كند و مشكلي هم براي صدور ويزا وجود ندارد. رضايي تاكيد كرد: به محض برقراري عمره، اولويت با آن ۴۱ هزار و ۲۰۰ نفري است كه ثبت‌نام كرده و هزينه‌شان را پرداخته بودند و بازگرداندن اين هزينه به آنها، به معناي از دست رفتن نوبت يا اولويتشان نيست. ‌ معاون سازمان حج و زيارت درباره دليل تاخير در صدور مجوز عمره با توجه به آنكه پيش‌تر گفته شده بود، نتيجه سفر هيات عربستاني به ايران مثبت بوده است، اظهار كرد: گفته بودند مشكل فني است، ما هنوز متوجه نشديم اين مشكل فني چيست. هر بار هم مي‌گويند پاسخ مي‌دهيم، حتي چند روز پيش سفير عربستان كه با وزير امور خارجه كشورمان جلسه‌اي داشت گفتند مجوز پروازهاي عمره براي ايران صادر مي‌شود.

ارسال نظر