رهبر معظم انقلاب در ديدار هزاران نفر از بسيجيان تبيين كردند

طوفان‌الاقصي آمريكازدايي كرد

۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۲۳:۳۸:۳۱
کد خبر: ۳۰۲۰۰۱
طوفان‌الاقصي آمريكازدايي كرد

رهبر معظم انقلاب اسلامي منطق امام خميني(ره) در ايجاد بسيج را «مقاوم‌سازي حداكثري ايران در مقابل تهديدها و خطرات» خواندند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار هزاران نفر از بسيجيان سراسر كشور، منطق امام خميني(ره) در ايجاد بسيج را «مقاوم‌سازي حداكثري ايران در مقابل تهديدها و خطرات» خواندند و با تبيين شاخصه‌هاي فرهنگ و تفكر بسيجي و بيان توصيه‌هاي مهم كاربردي، تأكيد كردند:

رهبر معظم انقلاب اسلامي منطق امام خميني(ره) در ايجاد بسيج را «مقاوم‌سازي حداكثري ايران در مقابل تهديدها و خطرات» خواندند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار هزاران نفر از بسيجيان سراسر كشور، منطق امام خميني(ره) در ايجاد بسيج را «مقاوم‌سازي حداكثري ايران در مقابل تهديدها و خطرات» خواندند و با تبيين شاخصه‌هاي فرهنگ و تفكر بسيجي و بيان توصيه‌هاي مهم كاربردي، تأكيد كردند: پيش‌بيني و بشارت امام درباره تشكيل هسته‌هاي مقاومت جهاني محقق شده و توفان خاموش‌ناشدني الاقصي، شكل‌دهي يك جغرافياي جديد سياسي در منطقه غرب آسيا را تسهيل كرد كه امريكازدايي و ايجاد دوگانه «مقاومت و تسليم» به جاي دوگانه‌هاي جعلي و تحميلي، و تسريع در حل مساله‌ فلسطين، مهم‌ترين خصوصيات اين جغرافياي جديد سياسي است. ايشان در آغاز سخنانشان در اين ديدار كه به‌طور هم‌زمان براي حوزه‌هاي مقاومت بسيج در سراسر كشور پخش مي‌شد، بسيج را يادگار گران‌بهاي امام خميني برشمردند و افتخار امام به بسيجي بودن را نشان‌دهنده شأن عظيم بسيج دانستند. ايشان، دورانديشي امام در تشخيص نياز مبرم كشور به يك نيروي عظيم مردمي را منطق تشكيل بسيج خواندند و گفتند: منطق حداكثرسازي امكان مقاومت كشور در مقابل همه خطرات و تهديدها، امروز و در آينده هم مستحكم و جاري است و وجود بسيج براي «دفاع همه‌جانبه مادي و معنوي از هويت ملي، امنيت ايران و منافع ملت»، كاملا ضروري است. رهبر انقلاب كارنامه بسيج در ۴۴ سال اخير را نشانه دقيق بودن هدف‌گذاري امام در ايجاد اين نهاد مردمي دانستند و افزودند: عملكرد سرنوشت‌ساز و پيروزي‌آفرين بسيج در دفاع مقدس، نمونه‌اي روشن از دورانديشي امام بود.
ايشان در تبيين جايگاه بسيج در مكتب امام به دو جمله امام راحل استناد كردند و گفتند: بسيج در نگاه امام لشكر مخلص خدا و مدرسه عشق است.
رهبر انقلاب، استفاده امام از تعبير لشكر را نشان‌دهنده وجه رزمي بسيج خواندند و گفتند: رزمندگي يعني تركيب قدرت «مادي و جسماني»، قدرت «روحي و اراده و شجاعت» و قدرت «فكري» يعني تدبير و ترفند جنگي.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين «لشكر مخلص خدا» نيز گفتند: اين جمله امام يعني بسيج و بسيجي، خالصانه براي خدا مي‌رزمد و در رزم، مظهر اشدّاء است.
ايشان، استفاده امام خميني از تعبير مدرسه عشق را براي بسيج، نشانه اين حقيقت دانستند كه بسيج «با عشق به خدا و معنويت و مردم»، در مسير حق حركت مي‌كند و عشق واقعي را تعليم مي‌دهد و تدريس مي‌كند.
رهبر انقلاب اسلامي عملكرد بسيج را تجلي اين مفاهيم برشمردند و گفتند: بسيج در دفاع مقدس با قله‌هاي درخشاني چون سردار سليماني، صياد شيرازي، همت، بابايي، شيرودي، همداني و صدها سردار ديگر كاري كارستان كرد كه اين حركت در دفاع از حرم و ميدان‌هاي ديگر هم ادامه داشت. ايشان با اشاره به حضور نمايان بسيج در ميدان‌هاي محبت و خدمت و تلاش از جمله در عرصه‌هاي سازندگي، سلامت، بلاياي طبيعي و علم و پژوهش، شهيد فخري‌زاده و مرحوم كاظمي آشتياني (موسس پژوهشگاه رويان) را دو بسيجي عرصه علم و دانش خواندند كه مرزهاي علم را در كشور جابه‌جا كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با بيان مفهوم وسيعي از بسيج تأكيد كردند: بسيج بيش از اينكه يك سازمان باشد، يك فرهنگ و تفكر است و هر فردِ صاحب اين فرهنگ و تفكر ولو در سازمان بسيج نباشد، يك بسيجي است و با اين توصيف، جمع كثيري از ملت بسيجي هستند بدون اينكه در سازمان بسيج عضو باشند. رهبر انقلاب سپس به تبيين خصوصيات مهم فرهنگ بسيجي پرداختند. مردمي بودن، داشتن تعهد و احساس مسووليت، بي‌اعتنا نبودن به مسائل جاري و آينده كشور، درك معناي انقلاب، انقلابي بودن، نظم‌ناپذير نبودن، قانون‌گريز نبودن و هنجارشكن نبودن از جمله ويژگي‌هايي بود كه ايشان در تشريح فرهنگ بسيجي به‌كار بردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين زمينه افزودند: بسيجي البته ممكن است به مطلبي يا شخصي يا واقعيتي معترض باشد اما اين اعتراض را با هنجارشكني بيان نمي‌كند تا با دشمن مخرج مشترك پيدا نكند.
پرهيز از كارهاي نمايشي و بدون محتوا و ويتريني، ياري افراد ضعيف، مواجهه با ظالم، دوري از كبر و غرور، پرهيز از طلبكاري از انقلاب و كشور و ملت، تكليف‌گرايي، پرهيز از صرف امكانات و توانايي‌هاي سازماني براي منافع شخصي و امانت‌داري از ديگر خصوصياتي بود كه رهبر انقلاب براي تبيين ويژگي‌هاي فرهنگ بسيجي برشمردند. ايشان در نكته‌اي مهم گفتند: فرهنگ بسيجي -همچنان كه در كمك به مردم در بلاياي طبيعي شاهد بوديم- خدمت به همه مردم است؛ فراتر از دين و قوميت و سليقه سياسي مردم. ايشان امام خميني را مظهر همه ويژگي‌هاي فرهنگ بسيجي ناميدند و گفتند: امام هميشه خود را بدهكار مردم و پايين‌تر از آنها مي‌دانست و لحظه‌اي از عمر خود را در جهت تأمين منافع خود صرف نكرد. «جنبه فراملي و فرامرزي» خصوصيت برجسته ديگر بسيج بود كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درباره آن گفتند: بشارت امام بزرگوار درباره «تشكيل هسته‌هاي مقاومت جهاني» امروز در منطقه محقق شده و هسته‌هاي مقاومت در حال تغيير سرنوشت منطقه هستند كه يك نمونه آن، همين توفان الاقصي است.
ايشان با اشاره به نقشه شكست‌خورده امريكايي‌ها براي تغيير نقشه جغرافياي سياسي غرب آسيا، خاطرنشان كردند: آنها چند سال قبل در قضيه لبنان گفتند به دنبال تشكيل «خاورميانه جديد» بر اساس نيازها و منافع نامشروع خودش هستند كه البته ناكام ماندند.
ايشان با برشمردن نمونه‌هاي شكست امريكا در ايجاد نقشه جديد منطقه گفتند: امريكا به دنبال نابود كردن حزب‌الله بود اما حزب‌الله بعد از جنگ ۳۳ روزه، بيش از ۱۰ برابر گذشته قوي‌تر شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ناكامي امريكا در بلعيدن عراق از طريق ايجاد حكومت امريكايي و حاكم كردن يك ژنرال امريكايي يا يك رييس غيرنظامي امريكايي و حتي يك عراقي وابسته به امريكا را در مقاطع پس از اشغال، يكي ديگر از جلوه‌هاي شكست تشكيل خاورميانه جديد خواندند و افزودند: در عراقي كه آنها به دنبال بلعيدن آن بودند، امروز هسته‌هاي مقاومت در قضيه فلسطين وارد شده‌اند. رهبر انقلاب، شكست امريكايي‌ها در تسلط بر سوريه از طريق عوامل نيابتي آن مانند داعش و النصره را نمونه ديگري از 
ناكامي آنها دانستند و گفتند: يك برنامه ديگر آنها در طرح خاورميانه جديد، تمام كردن مساله فلسطين به نفع رژيم غاصب بود به‌گونه‌اي كه چيزي به نام فلسطين باقي نماند، اما همان طرح خائنانه دو دولتي هم كه قبلاً تصويب كرده بودند، محقق نشد و موقعيت و پيشرفت امروز فلسطين و حماس و جهاد اسلامي و ساير گروه‌هاي مقاومت قابل مقايسه با ۲۰ سال قبل نيست. ايشان در نوعي جمع‌بندي، تأكيد كردند: البته جغرافياي سياسي منطقه در حال دگرگوني است اما نه به نفع امريكا بلكه به نفع جبهه مقاومت. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با برشمردن خصوصيات نقشه جديد و در حال شكل‌گيري غرب آسيا گفتند: خصوصيت اول غرب آسياي جديد، «امريكازدايي يعني نفي سلطه امريكا بر منطقه» است كه البته اين به معني قطع روابط سياسي كشورها با امريكا نيست بلكه به معني زائل شدن قدرت و تسلط سياسي امريكا است و همان‌گونه كه مي‌بينيم برخي كشورهاي صد در صد تابع هم در حال زاويه گرفتن با امريكا هستند.
ايشان از جمله اقدامات سال‌هاي دور و نزديك امريكا براي تسلط بر منطقه را تقويت رژيم صهيونيستي و تشويق كشورها به ارتباط با آن خواندند و افزودند: يك نشانه واضح و آشكار امريكازدايي از منطقه، حادثه عميقاً تاريخ‌ساز توفان الاقصي است كه اگرچه عليه رژيم صهيونيستي بود اما در جهت امريكازدايي است؛ زيرا جدول سياست‌هاي امريكا را در منطقه بهم ريخته و با استمرار آن، جدول سياست‌هاي امريكا در منطقه محو خواهد شد. «بهم ريختن دوگانه‌هاي جعلي و تحميلي در منطقه» خصوصيت ديگر غرب آسياي جديد است كه رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: دوگانه‌هاي «عرب و غير عرب»، «شيعه و سنّي» و افسانه هلال شيعي، رنگ باخته كه نمونه واضح آن در قضيه فلسطين است چرا كه در توفان الاقصي و قبل از آن، بيشترين كمك را به فلسطينيان شيعيان عرب و غير عرب كرده‌اند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: در مقابل آن دوگانه‌هاي تحميلي، دوگانه جديدي به نام «مقاومت و تسليم» بر منطقه حاكم شده است و امروز جريان مقاومت يعني تسليم نبودن در برابر «زورگويي، زياده‌خواهي و دخالت‌هاي امريكا»، يك جريان واضح در منطقه است.
ايشان «حل مساله فلسطين» را خصوصيت ديگر غرب آسياي جديد و در حال شكل‌گيري دانستند و افزودند: مساله فلسطين به توفيق الهي به سمت حل شدن يعني تشكيل حاكميت فلسطيني در همه سرزمين فلسطين در حال حركت است.
رهبر انقلاب با اشاره به طرح و منطق دنياپسند، قابل قبول و متمدنانه جمهوري اسلامي براي فلسطين يعني همه‌پرسي از همه فلسطيني‌ها، گفتند: غير از اشغالگران، همه فلسطيني‌ها چه ساكنان فلسطين چه ساكنان كشورهاي همسايه و اردوگاه‌ها و مناطق ديگر بايد بتوانند براي اداره فلسطين نظر دهند البته برخي مي‌گويند رژيم صهيونيستي زير بار اين طرح نمي‌رود اما بايد اين اراده به آن تحميل شود و اگر اين طرح دنبال شود كه ان‌شاءالله دنبال خواهد شد و اگر هسته‌هاي مقاومت، اراده و عزم خود را به‌طور جدي دنبال كنند، اين هدف محقق خواهد شد.
ايشان با اشاره به انتساب يك نظر دروغ به جمهوري اسلامي ايران از زبان برخي‌ها در دنيا مبني بر به دريا ريختن يهوديان و صهيونيست‌ها براي حل مساله فلسطين، گفتند: نظر جمهوري اسلامي به دريا ريختن كسي نيست بلكه اين است كه بايد دولتي با نظر مردم فلسطين تشكيل شود و درباره اينگونه افراد نيز همان دولت تصميم بگيرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه حادثه مهم و بي‌نظير توفان الاقصي باعث نزديك شدن اهداف و تسهيل راه شده است، گفتند: رژيم صهيونيستي كه اعصابش از اين توفان تكه پاره شده، براي خاموش كردن آن دست به بمباران بيمارستان و مدرسه و جمعيت‌هاي مردمي و كشتن كودكان كرد كه البته با اين جنايت‌ها نتوانسته و نخواهد توانست توفان الاقصي را از بين ببرد.
ايشان با اشاره به ناكامي رژيم صهيونيستي در همه اهداف خود در اين جنگ، تأكيد كردند: اين شكست با عصبانيت و وحشي‌گري‌ها جبران نمي‌شود بلكه اينگونه اقدامات باعث بي‌آبرويي بيشتر رژيم صهيونيستي و امريكا و حتي بي‌آبرويي فرهنگ و تمدن غرب شده است.
ايشان با تقبيح موضع‌گيري يكي از سران غربي در زمينه توجيه جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي با عنوان «دفاع از خود»، گفتند: فرهنگ و تمدن غربي اين است كه اسم به شهادت رساندن ۵ هزار كودك فلسطيني و استفاده از بمب فسفري را دفاع از خود مي‌گذارند؛ بنابراين فرهنگ غرب هم در اين قضيه بي‌آبرو شد.
رهبر انقلاب، فجايع ۵۰ روز گذشته را فشرده‌‎ ۷۵ سال جنايت صهيونيست‌ها در فلسطين خواندند و افزودند: كشتار و آواره كردن مردم اعم از زن و كودك و شهرك‌سازي با ويران كردن خانه‌ها و مزارع فلسطينيان از جمله جنايت‌هاي مستمر اشغالگران در اين ۷۵ سال بود كه همه آن جنايت‌ها را به صورت فشرده در اين ۵۰ روز نيز انجام دادند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين تأكيد كردند: توفان الاقصي خاموش‌شدني نيست و ان‌شاءالله اين وضع نيز ادامه نخواهد يافت. بخش پاياني سخنان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به بيان توصيه‌هاي كاربردي به سازمان بسيج و همه بسيجيان اختصاص داشت. بصيرت افزايي، داشتن ابتكار عمل در مسائل مهم، پرهيز از بازي در زمين دشمن، اميدواري مستمر به آينده با تكيه بر پيشرفت‌هاي حقيقي كشور در شديدترين تحريم‌ها و فشارها، پرهيز از غرور، قدرداني نعمت بسيجي بودن و آن را امانت گران‌بهاي خدا دانستن، توكل هميشگي بر پروردگار، جذب «نيروهاي طراح» در كنار نيروهاي عملياتي و اهميت دادن بيشتر به تدبير و فكر و طراحي، از جمله توصيه‌هاي ايشان به بسيج و بسيجيان بود.
رهبر انقلاب همچنين‌ پرهيز از دوقطبي‌هاي كاذب را مورد تأكيد قرار دادند و افزودند: برخي اظهارات در فضاي مجازي و جدا كردن مردم تحت عناويني مانند «طرفدار اين يا آن»، واقعا جاي گله دارد؛ كساني‌كه دين و مباني و انقلاب و ولايت فقيه را قبول دارند، با هر اختلاف سليقه برادرهاي شما هستند و نبايد دچار دودستگي شد. در ابتداي اين ديدار سردار غلامرضا سليماني رييس سازمان بسيج مستضعفين ضمن بيان گزارشي از آخرين اقدامات اين سازمان در زمينه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، امنيتي و علمي؛ «جهاد تبيين»، «جهاد خدمت» و «جهاد اميدآفريني» را ۳ رويكرد اصلي بسيجيان برشمرد و بر آمادگي اين نيرو براي مقابله با هرگونه تهديد عليه كشور و مبارزه با جنايات رژيم صهيونيستي تأكيد كرد.

ارسال نظر