هزینه آزادسازی مدرک دانشگاهی چقدر شد؟

۱۴۰۲/۰۷/۲۷ - ۱۰:۱۶:۲۹
کد خبر: ۲۱۷۸۰۶
هزینه آزادسازی مدرک دانشگاهی چقدر شد؟

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ارتباط با میزان وثیقه دانشجویان برای خروج از کشور، خرید تعهدات خدمت، انصراف و اخراج دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی بر مبنای میزان سرانه سالانه تربیت هر دانشجو پیشنهاداتی ارائه داد.

ابوالفضل باقری‌فرد، معاون آموزشی وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به ابراهیم گلمکانی، دبیر هیات‌های امنا، مجامع و شوراهای وزارت بهداشت درباره میزان وثیقه دانشجویان برای خروج از کشور و میزان هزینه تعهدات خرید خدمت برای افرادی که براساس ضوابط قانونی امکان خرید دارند، پیشنهادهایی ارائه داد. پیشنهاد معاون آموزشی وزیر بهداشت محدود به وثیقه خروج از کشور و هزینه خرید تعهدات خدمت نمی‌شود، بلکه شامل هزینه انصراف، اخراج و استنکاف دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای مقاطع دکتری تخصصی Ph.D، دستیاری تخصصی، دستیاری فوق‌تخصصی و فلوشیپ می‌شود. 

به گزارش ایسنا، این مبالغ بر مبنای سرانه اختصاص یافته برای تربیت هر دانشجوی مورد نیاز کشور که از سوی سازمان برنامه و بودجه لحاظ می‌شود، درنظر گرفته شده است. 

در نامه معاون آموزشی وزیر بهداشت آمده است: «میزان وثیقه دانشجویان برای امکان خروج، معادل سرانه اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ است.» همچین در بخش دیگری از این نامه آمده است: «از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ هزینه خرید تعهدات برای افرادی که قانونی امکان خرید دارند و هزینه انصراف و استنکاف دانشجویان تحصیلات تکمیلی (دکتری تخصصی Ph.D، دستیاری تخصصی، دستیاری فوق‌تخصصی و فلوشیپ) مطابق سرانه اختصاص یافته برای تربیت دانشجوی مورد نیاز کشور که از سوی سازمان برنامه و بودجه  سال ۱۴۰۲ به اضافه هزینه‌های پرداخت شده، جریمه هزینه و فرصت از دست رفته (شامل جریمه، کمک هزینه و سرانه) است.»

سرانه سالانه تربیت هر دانشجوی مقطع کارشناسی علوم‌ پزشکی ۸۵۲ میلیون ریال است. همچین میزان سرانه تربیت هر دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد رشته‌های علوم‌پزشکی نیز به یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال می‌رسد. میزان سرانه سالانه تربیت هر دانشجو برای تحصیلات تکمیلی در مقطع دکتری تخصصی بنابر اعلام سازمان برنامه و بودجه، ۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال است. همچنین سرانه تربیت دانشجوی ۳ رشته‌ پرطرفدار علوم‌پزشکی یعنی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی معادل ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال است. 

میزان سرانه تربیت دستیاران بالینی بر اساس محاسبات سازمان برنامه و بودجه معادل ۳ میلیارد و ۱۲۴ میلیون ریال است و این سرانه برای دوره فوق‌تخصصی و فلوشیپ نیز ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال است. 

Untitled

ارسال نظر