هشدار جدی ایران به غرب درباره حمله زمینی به غزه

۱۴۰۲/۰۷/۲۴ - ۰۱:۲۶:۵۳
کد خبر: ۲۱۷۵۲۸
هشدار جدی ایران به غرب درباره حمله زمینی به غزه

با وجود گذشت بیش از یک هفته از آغاز درگیری‌ها در فلسطین و سرزمین‌های اشغالی، به نظر می‌رسد که هیچ فرآیندی از صلح یا آتش بس راه به جایی نبرده و رژیم اسراییل تاکید دارد که به حملات خود علیه شهروندان بی‌دفاع غزه ادامه خواهد داد.

با وجود گذشت بیش از یک هفته از آغاز درگیری‌ها در فلسطین و سرزمین‌های اشغالی، به نظر می‌رسد که هیچ فرآیندی از صلح یا آتش بس راه به جایی نبرده و رژیم اسراییل تاکید دارد که به حملات خود علیه شهروندان بی‌دفاع غزه ادامه خواهد داد. هرچند با وجود تهدیدات فراوان هنوز عملیات زمینی ارتش اسراییل در غزه آغاز نشده اما مسوولان اسراییلی تاکید دارند که به زودی وارد غزه خواهند شد. در چنین فضایی ایران تاکید کرده که بر حق مردم فلسطین در دفاع از کشورشان تصریح دارد و البته به مقامات غربی هشدار داده که ورود به غزه، دامنه درگیری‌ها را تا حدی بالا خواهد برد که سرنوشت منطقه را به دوره جدیدی از ابهام گره می‌زند.

در روز یک شنبه، درگیری‌های پراکنده‌ای میان اسراییل و حزب‌الله لبنان درگرفت و ادامه پیدا کرد. حزب‌الله لبنان (یکشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد، در پاسخ به حملات مستمر صهیونیست‌ها به روستاهای مرزی و هدف قرار دادن خبرنگاران، مبارزان مقاومت اسلامی سایت صهیونیستی راهب را به شکل مناسب و مستقیم هدف قرار دادند. شبکه المنار لبنان نیز از برافراشتن پرچم سرخ رنگ حزب‌الله در پایگاه صهیونیستی راهب خبر داد. کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند این اقدام حزب‌الله و برافراشتن این پرچم به جای پرچم زرد رنگ مقاومت لبنان، به نشانه «انتقام» است.

طبق بیانیه حزب‌الله لبنان، این حملات در پاسخ به تجاوزات صهیونیست‌هاست که اخیرا «عصام العبدالله» خبرنگار را به شهادت رسانده و تعداد دیگر از خبرنگاران را مجروح کردند. این حمله همچنین پاسخی به بمباران منزلی است که منجر به شهادت خلیل اسعد علی هاشم و رباد حسین العاکوم در مزارع شبعا شد. در این بیانیه آمده است: گروه شهیدان علی یوسطف علاء الدین و حسین کمال مصری صبح امروز یکشنبه مرکز ارتش صهیونیستی در منطقه شتولا را با موشک‌های هدایت شونده هدف قرار داد که منجر به تلفات بین صهیونیست‌ها شد.

این در حالی است که رسانه‌های عبری در خبری اعلام کردند، یک دستگاه تانک ارتش رژیم صهیونیستی در مرز لبنان با موشک هدف قرار گرفت. مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد: مبارزان حزب‌الله یک تانک مرکاوا را در سایت راهب با موشک‌های هدایت شونده هدف قرار دادند و خدمه آن کشته و زخمی شدند. رسانه‌های عبری پیشتر گزارش داده بودند: بر اثر شلیک موشک ضد تانک در حوالی شهرک «شتولا» در مرز لبنان، یک تن کشته و چهار تن زخمی شدند. به این ترتیب طی کمتر از یک هفته این پنجمین صهیونیست است که در مرز لبنان کشته می‌شود. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که این حمله شهرک شتولا در غرب الجلیل در مرز با لبنان را هدف قرار داد. ارتش رژیم صهیونیستی از شهرک‌نشینان در مرز لبنان خواسته در مسافت دو کیلومتری از مرز بمانند و به پناهگاه بروند.

به دنبال تداوم این جنایت‌ها از سوی اسراییل، ایران حمله به غزه را بار دیگر محکوم کرد. هیات نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌گناه فلسطین در غزه و پیامدهای آن هشدار داد. در این پیام آمده است: اگر جنایات جنگی و نسل کشی رژیم آپارتاید اسراییل فوراً متوقف نشود، وضعیت ممکن است از کنترل خارج شود و عواقب گسترده‌ای را به همراه داشته باشد – که مسوولیت آن بر عهده سازمان ملل، شورای امنیت و کشورهایی است که شورا را به سمت بن‌بست هدایت می‌کنند. جنبش حماس فلسطین روز شنبه ۷ اکتبر (۱۵ مهر) عملیات غافلگیرانه گسترده‌ای را از نوار غزه موسوم به «توفان الاقصی» علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرد. صهیونیست‌ها در پی این حمله، وضعیت جنگی اعلام کردند و حملات متقابل علیه نوار غزه را انجام دادند که همچنان ادامه دارد. رژیم صهیونیستی در جریان حملات سهمگین خود علیه غیر نظامیان فلسطینی با مرتکب شدن جنایت جنگی، نوار غزه را با بیش از دو میلیون نفر جمعیت در محاصره انسانی قرار داده و آب، برق و گاز آن را قطع و ورود غذا و دارو به آن را ممنوع کرده است.

صهیونیست‌ها همچنین از مردم شمال غزه خواسته‌اند تا خانه‌های خود را ترک و منطقه را تخلیه کنند تا آنها به محض خروج غیر نظامیان عملیات گسترده زمینی را در این منطقه آغاز کنند. بنابر آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین، تاکنون در جریان این حملات بیش از ۲۳۲۰ فلسطینی که تعداد زیادی از آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، جان خود را از دست داده و به شهادت رسیده‌اند و بیشتر از ۹ هزار مفر مجروح شده‌اند. در چنین شرایطی روز گذشته، رییس‌جمهور در تماس‌هایی تلفنی بار دیگر تاکید کرد که ایران به مردم فلسطین برای مبارزه برای به دست آوردن حقوق خود حق می‌دهد و البته به اسراییل هشدار می‌دهد که درگیری‌ها را گسترده نکند. جمشیدی معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور در توییتر نوشت: دکتر رییسی در پاسخ به تماس تلفنی مکرون رییس‌جمهور فرانسه تصریح کرد، اگر جنایات رژیم صهیونیستی ازجمله کشتار مردم و محاصره غزه، متوقف نشود وضعیت پیچیده می‌شود و صحنه توسعه می‌یابد.

سید ابراهیم رییسی در گفت‌وگوی تلفنی با هیثم بن طارق، سلطان عمان، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر توسعه روابط، تقویت حسن همجواری و ارتقای اعتماد بین دو کشور تاکید دارد، از نقش‌آفرینی سازنده مسقط در حل و فصل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی قدردانی کرد. رییس‌جمهور در ادامه عملیات خودجوش و مبتکرانه توفان‌الاقصی را شمشیری توصیف کرد که پس از تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر از غلاف بیرون آمده و محاسبات صهیونیستی- غربی را بهم ریخت. رییسی اضافه کرد: امروز رژیم صهیونیستی و متحدان آن، با استمرار قطع آب و برق و ممانعت از ورود دارو و غذا به‌دنبال قتل‌عام دسته‌جمعی در غزه و تحمیل کوچ دسته جمعی مردم از خانه و کاشانه خود هستند.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه حمایت نامحدود کشورهای غربی و به‌ویژه امریکا از جنایات صهیونیست‌ها شرایط را بیش از پیش پیچیده و وخیم کرده است، اقدام قاطع و فوری کشورهای اسلامی و آزادگان جهان را برای توقف ماشین کشتار صهیونیستی ضروری دانست. رییسی تاکید کرد: بررسی وضعیت وخیم فعلی در غزه باید به سرعت در دستور کار سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و بقیه مجامع بین‌المللی قرار گیرد.

طارق نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مردم مظلوم فلسطین اظهار داشت: نباید اجازه دهیم یک‌بار دیگر سیاست کوچاندن مردم مظلوم فلسطین و تحمیل آوارگی به آنان اتفاق بیفتد. سلطان عمان با تایید نظر رییس‌جمهور ایران مبنی بر توان و ظرفیت امت اسلامی برای توقف روند ظلم و تجاورز جاری در غزه، خاطرنشان کرد: ما با همه طرف‌هایی که می‌توانند در توقف این جنایات موثر و نقش‌آفرین باشند در تماس هستیم. همچنین رییسی در گفت‌وگوی تلفنی با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، روابط دو کشور را در بهترین شرایط توصیف و از هر اقدامی برای تقویت و تعمیق همکاری‌های استقبال کرد. رییس‌جمهوری با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تاکید کرد: ضرورت توقف هر چه سریع‌تر ماشین جنایات جنگی و نسل‌کشی این رژیم احساس می‌شود و اظهارات و اقدامات سران صهیونیستی در روزهای اخیر، مصداق بارز جنایت جنگی، نسل‌کشی و نقض آشکار همه معاهدات بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه ریشه اقدامات اخیر مجاهدین فلسطینی، تداوم 75 سال اشغال، تحقیر کرامت و هتک حرمت مقدسات مردم مسلمان و مظلوم فلسطین است، افزود: سران رژیم صهیونیستی با قطع آب و برق، ممانعت از ورود غذا و دارو و استفاده از سلاح‌های ممنوعه مثل بمب‌های فسفری، به دنبال گرفتن انتقام شکست حقارت‌آمیز و تاریخی خود در میدان نبرد، از مردم بی‌دفاع غزه هستند. رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز نسل جدید فلسطینیان از پی ده‌ها سال جنایت، کشتار و ویرانی، جدی‌تر از همیشه به مطالبه حقوق تضییع شده خود برخاسته‌اند، تصریح کرد: صهیونیست‌ها و حامیان آنها بدانند که اگر ظلم و تجاوز می‌توانست حق‌خواهی فلسطینیان را خاموش کرده و به حاشیه براند، در 75 سال گذشته این اتفاق افتاده بود.

رییسی با بیان اینکه امریکا و دیگر حامیان رژیم صهیونیستی مسوول مستقیم جنایات این رژیم هستند، تاکید کرد: وضعیت فلسطین گواه روشنی در اثبات مواضع متناقض و دوگانه غربی‌ها در ادعای دفاع از حقوق بشر است. عملیات توفان الاقصی نشان داد که هیچ نظمی در منطقه بدون در نظر گرفتن حقوق ملت فلسطین به نتیجه نمی‌رسد و جنایات صهیونیست‌ها علیه این مردم باید در مجامع جهانی مورد پیگیری قرار گیرد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به اینکه روابط دو کشور امروز در عالی‌ترین سطح جریان دارد، بر ضرورت همکاری دو کشور در زمینه توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و نیز احقاق حقوق فلسطینیان تاکید کرد. امیر قطر با بیان اینکه در سال‌های اخیر بیداری گسترده‌ای در جهان و منطقه شکل گرفته و آزادگان جهان در منازعه فلسطین حق را به فلسطینیان می‌دهند، گفت: رسانه‌های غربی سعی می‌کنند تصاویر تحولات منطقه را اشتباه و معکوس بازتاب دهند و ما باید تلاش کنیم تصاویر واقعی و دقیق را به جهانیان نشان دهیم. وی با تاکید بر اینکه ثبات در منطقه بدون احقاق حقوق ملت فلسطین حاصل نخواهد شد، اظهار کرد: امروز همه مردم جهان رفتارهای فاجعه بار رژیم صهیونیستی را به وضوح می‌بینند و یکی از آخرین مصادیق این رفتارها تلاش برای کوچاندن دوباره بخشی از ملت فلسطین از خانه و کاشانه و آواره کردن آنهاست‌.

در کنار رییسی، امیرعبداللهیان نیز در جریان سفر منطقه‌ای خود بار دیگر بر مواضع اصولی تهران تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی شب گذشته رییس‌جمهور کشورمان با امیر قطر و نیز بیان نتیجه مشورت‌های منطقه‌ای خود با مقامات کشورهای منطقه در چارچوب سفر جاری و همچنین گفت‌وگوهای تلفنی با مقامات کشورهای مختلف در روزهای اخیر، بر ضرورت تحرک جمعی کشورهای اسلامی برای پایان بخشیدن به جنایات جنگی رژیم آپارتاید صهیونیستی علیه شهروندان غزه تاکید کرد و در این چارچوب بر اهمیت برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای امور خارجه و نیز روسای این کشورها تصریح نمود. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در صورت ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان و مردم بی‌دفاع غزه، هیچ کس نمی‌تواند کنترل اوضاع و عدم گسترش دامنه درگیری‌ها را تضمین کند.

وی در این رابطه افزود: امریکا که دیگران را به خویشتنداری توصیه می‌کند، خود به چنین توصیه‌ای ملتزم نیست و حمایت‌های همه‌جانبه خود را از رژیم صهیونیستی تقویت کرده است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: آنهایی که علاقه‌مند هستند دامنه جنگ و بحران توسعه نیابد، ضرورت دارد مانع حملات وحشیانه جاری رژیم صهیونیستی علیه شهروندان و غیرنظامیان در غزه شوند. امیرعبداللهیان با اشاره به گفت‌وگوهای خود با مسولان عالیرتبه جنبش حماس در بیروت و دوحه گفت: مسولان جنبش یادشده تاکید کردند که با نگاه اسلامی و انسانی، رسیدگی به موضوع اسرای غیرنظامی را با اولویت در برنامه خود دارند و اگر شرایط میدانی فراهم شود، در این زمینه اقدام لازم را انجام خواهند داد. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این دیدار شرایط انسانی غزه را نگران‌کننده خواند و گفت که اولویت ما توقف جنایات در غزه است و موضع ما در خصوص فلسطین تغییری نمی‌کند.

در کنار ایران، گمانه زنی‌های منطقه‌ای و جهانی نیز ادامه دارد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور امروز با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ریاض دیدار کرد. ولیعهد عربستان در دیدار با بلینکن گفت: باید برای توقف عملیات نظامی در غزه که قربانیان آن بی‌گناهان هستند تلاش کرد. عربستان برای افزایش ارتباط و همکاری برای تحقق آتش‌بس در غزه تلاش می‌کند. وی بر لزوم احترام به قوانین بین‌المللی از جمله لغو محاصره غزه و فراهم کردن شرایط برای بازگشت ثبات و احقاق حقوق ملت فلسطین و تحقق صلح عادلانه و دایم تأکید کرد و گفت: عربستان با هدف قرار دادن غیرنظامیان یا توقف فعالیت مراکز حیاتی و زیرساخت‌ها مخالف است. بلینکن نیز دیدارش با محمد بن سلمان را «بسیار مفید» خواند. بلینکن روز شنبه نیز با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در ریاض دیدار کرد. فیصل بن فرحان در دیدار با وزیر خارجه امریکا در ریاض بر لزوم تحقق آتش‌بس در غزه و تلاش برای تضمین ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه تأکید کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جریان مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس به احتمال ایجاد یک جبهه جنگی جدید در مرز رژیم صهیونیستی-لبنان اشاره کرد و گفت: نمی‌توانیم این احتمال را رد کنیم که ممکن است ایران به نوعی به‌طور مستقیم در این درگیری‌ها ورود کند. ما باید برای هر احتمالی آماده باشیم. سالیوان همچنین افزود، بسته جدید تسلیحاتی برای تل‌آویو و اوکراین به طرز چشمگیری بیشتر از دو میلیارد دلار خواهد بود. وی تصریح کرد، جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در این هفته پیرامون لزوم تایید این بسته کمکی جدید مذاکرات فشرده‌ای با کنگره خواهد داشت. مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه گفت، امریکا بر تضمین امنیت اتباع امریکایی بر عبوری امن از غزه به مصر تمرکز دارد.

به نظر می‌رسد جنون حمله به مردم غزه همچنان در  تل آویو حرف نخست را می‌زند و در این زمان ایران تلاش کرده که مانع از گسترده شدن درگیری‌ها شود، خواسته‌ای که باید دید که جهان چه قدر در دنبال کردن آن، جدیت خواهد داشت.

 

ارسال نظر