کیس سرور چیست؟

۱۴۰۲/۰۷/۱۰ - ۱۸:۱۰:۱۰
کد خبر: ۲۱۶۵۱۸
کیس سرور چیست؟

کیس یا شاسی سرور یک سازه فلزی است که برای قرار دادن یا مونتاژ قطعات سرورها در فرم‌های مختلف استفاده می‌شود. کیس‌های سرور بر اساس ابعاد فیزیکی به شکل‌های 1U، 2U تا 20U تقسیم‌بندی می‌شوند که در آن U نشان دهنده تعداد واحدهای قابل نصب در شاسی است. به عنوان مثال، سرور 1U حداکثر دو سرور را در خود رک جای می‌دهد. 

تقسیم‌بندی‌های دیگری نیز برای کیس سرور وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. 

انواع کیس سرور

کیس‌های سرور از نظر فرم فکتور به سه دسته رکمونت، بلید و ایستاده تقسیم می‌شوند. 

کیس سرور رکمونت

سرو رکمونت (Rackmount) یا به اختصار رک (Rack) معمولاً دارای ابعاد استاندارد است تا بتوان آن‌ها را در یک کیس استاندارد رک نصب کرد. چندین سرور که روی محفظه‌ایی فلزی پیچ شده‌اند به راحتی داخل کیس رک قابل نصب هستند. این پیکربندی به شما امکان می‌دهد چندین سرور را در یک مکان نگه دارید که در نتیجه انجام عملیات تعمیر و نگهداری و ارتقا را آسان‌تر می‌کند. 

عموما کیس سرور رک یک یا چند واحد سرور 75/1 اینچی دارد. در اکثر مدل‌ها راهکارهای هوشمندانه برای مدیریت کابل دیده می‌شود که به مرتب شدن مرکز داده کمک می‌کند. به طور کلی، کیس‌های رک با پشتیبانی از چندین CPU و اسلات توسعه، قدرت بیشتری نسبت به سرورهای ایستاده دارند. 

معمولاً مراکز داده و کابیت‌های سرور دارای سرورهای رک هستند که در محفظه‌های فلزی با ارتفاع 10 فوت نصب شده اند. سرور رک کوچک‌تر از یک سرور ایستاده استاندارد است، بنابراین می‌تواند چندین سرور را روی یک رک قرار داد. با این حال، میزان گرمای تولید شده از چندین سرور در یک مکان یک مسئله مهم است. 

کیس سرور بلید

سرور بلید (Blade ) شبیه به سرور رک اما کوچک‌تر از آن است و گاهی اوقات فقط شامل یک CPU، حافظه و کنترلرهای شبکه است. برخی از کیس سرورهای بلید یا تیغه‌ای حاوی درایوهای ذخیره‌سازی هستند، اما می‌توان آن‌ها را برای استفاده از فضای ذخیره‌سازی شبکه مانند شبکه منطقه ذخیره‌سازی (SAN) یا دستگاه ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS) پیکربندی کرد. 

کیس‌ سرور بلید ظاهری زیبا در مراکز داده بزرگ ایجاد می‌کند. این کیس‌ها باریک‌تر و جمع و جورتر از کیس‌های رک هستند. سرورها در کیس بلید به صورت عمودی و در قسمت بای (bay) کیس قرار می‌گیرند تا فضای کمتری را اشغال کنند و سرورهای بیشتری در یک منطقه کوچکتر نصب شوند. برای مثال، ممکن است فقط بتوان 10 سرور رک را در یک رک نصب کرد، اما 20 سرور بلید را می‌توان در blade bay ها قرار داد.

 سرورهای بلید قطعات سخت افزاری را در داخل کیس به اشتراک می‌گذارند تا به هم ریختگی کابل‌ها کاهش یابد. با این حال، سرورهای بلید نسبت به رک کم‌تر قابل ارتقا هستند. کیس‌های سرور چند بلید از چهار هارد دیسک داخلی پشتیبانی می‌کنند، بنابراین ممکن است به یک سیستم ذخیره سازی خارجی نیاز داشته باشید. 

کیس سرور hp

کیس سرور ایستاده 

کیس سرور ایستاده (Tower) شبیه به کیس یک کامپیوتر رومیزی است. این یک انتخاب هوشمندانه برای شرکت‌های کوچک‌تر است که فضای کافی برای یک اتاق داده اختصاصی یا جایگاه های سرور ندارند. تفاوت کامپیوتر و سرور ایستاده در منابع محاسباتی است. یک سرور اغلب دارای قدرت CPU بیشتر و حافظه سریع است به طوری که می‌تواند چندین درخواست کاربر را به طور همزمان و سریع پردازش کند. 

معمولاً مشاغل کوچک از سرورهای ایستاده استفاده می کنند. کیس‌های ایستاده برخلاف رک و تیغه ای، فضای زیادی را اشغال می‌کنند اما نصب راحت‌تری دارند. 

کیس‌های سرور ایستاده بسیار بادوام هستند و تا شش هارد دیسک و دو CPU را برای انعطاف بیشتر در خود جای می‌دهند. کیس سرور ایستاده Mid و Mini با ابعاد کوچک‌تر نسبت به full-tower، فضای کمتری اشغال می‌کنند. با این حال، فضای کمتری برای اجزای داخلی مانند پردازنده‌ها و فن‌ها دارند. آن‌ها از مادربردهای کوچک‌تر با اسلات‌های توسعه کمتر پشتیبانی می‌کنند، بنابراین انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتقای کمتری نسبت به کیس‌های فول دارند. 

کاربردهای کیس سرور

کیس سرور امکان قرار دادن چندین سرور و سایر تجهیزات جانبی را در یک بدنه فیزیکی فراهم می‌کند. شاسی سرور در درجه اول برای کاهش فضای فیزیکی یک سرور استاندارد طراحی شده است و به طور کلی، در محیط هایی با چندین سرور موازی مورد نیاز است. این قطعه معمولاً برای اتصال به یک دستگاه نمایشگر طراحی نشده است، اما می‌تواند برای نصب و نگهداری برنامه‌ها و سیستم عامل به مانیتور متصل شود.

نکاتی که باید در هنگام خرید کیس سرور رعایت کنید

با توجه به اندازه سازمان، حجم داده‌ها و فضای کاری خود بهترین فرم فکتور را انتخاب کنید. در زمان انتخاب و خرید بهترین کیس سرور چند نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

ابعاد، اولین و مهمترین عاملی که در هنگام خرید کیس باید به آن توجه کنید.

اکثر متخصصان فناوری اطلاعات در مراکز داده متوسط تا بزرگ سرورهای2U  و بالاتر را انتخاب می‌کنند، زیرا اندازه بزرگ‌تر کیس سرور، جریان هوای بهتر و نصب فن‌های خنک‌کننده بزرگ‌تر و قدرتمندتر را امکان‌پذیر می‌کند. در کنار خنک‌سازی بهبودیافته، اندازه بزرگ‌تر کیس سرور به این معنی است که جایگاه‌های درایو و کارت‌های توسعه بیشتری در آن‌ها تعبیه شده است که قابلیت‌های کلی سرور را افزایش می‌دهد. در نهایت، مصرف انرژی در کیس‌های U بالاتر اغلب کمتر از سرورهای تک است. 

فرم فکتور دومین عامل مهم در انتخاب کیس سرور است.

  • به طور کلی، سرورهای رک عملکرد بالایی دارند و می‌توان آن‌ها را برای پشتیبانی از طیف وسیعی از نیازها پیکربندی کرد. 
  • سرورهای تیغه‌ای داخل کیس بلید به صورت عمودی نصب می‌شوند و معمولا فضای کمتری را اشغال می‌کنند. سرورهای بلید چگالی پردازش بسیار بالایی دارند، اما اغلب برای عملکرد خوب به اجزایی مانند ذخیره‌سازی و خنک کننده بیشتر نیز نیاز دارند.
  • کیس‌های ایستاده نیز بسیار محبوب و با پیکربندی آسان هستند و برای محیط‌های اداری کوچک و آنالیزهای کم حجم مناسب‌تر هستند.  

از دیگر ویژگی‌های مهم انواع مدل‌های کیس سرور، عمق و عمق قابل استفاده در کیس‌های رک است. بدین ترتیب، باید در هنگام نصب قطعات،  فضای خالی برای دسترسی به سایر دستگاه‌ها و ورود راحت کابل را در نظر بگیرید. اگر عمق واقعی به طور مستقیم به ابعاد کیس اشاره داشته باشد، عمق قابل استفاده یا نصب چنین فضایی را در نظر می‌گیرد.

هزینه نیز عامل مهم دیگری است که برای خرید یک کیس سرور باید بدان توجه کرد. هر چه سازمان و داده‌های شما بزرگتر باشد نیاز به کیس‌های گران‌تر با قابلیت‌های بیشتر خواهید داشت. برای شرکت‌های کوچک که به ارتقا چندانی نیاز ندارند یک یا چندین کیس سرور ارزان‌تر کافی خواهد بود.

قیمت کیس‌های سرور

انواع کیس سرور با توجه به ابعاد، نوع کیس، شرکت سازنده و سایر ویژگی‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند. به طور خلاصه، دو عامل اصلی بر قیمت شاسی سرور تأثیر می‌گذارند. 

  • اندازه محصول 
  • نوع مواد مورد استفاده

 در برخی کیس سرورهای گران قیمت‌تر تعداد واحدهای بیشتری قابل نصب هستند و تجهیزات بیشتری در آن‌ها قرار می‌گیرد. بدیهی است که این مدل‌های بزرگتر قیمت بیشتری دارند زیرا علاوه بر تامین فضای بیشتر از مواد بیشتری برای تولید آنها استفاده شده است.  

یکی دیگر از معیارهای مهم که بر قیمت نهایی کیس سرور تأثیر می‌گذارد، جنس کیس است. سرور دارای تجهیزات گرانبهایی است بنابراین، کیس باید بسیار بادوام و ایمن باشد.

 

ارسال نظر