چه چیزی در سفر اربعین بخوریم؟

۱۴۰۲/۰۶/۱۱ - ۱۸:۳۰:۴۸
کد خبر: ۲۱۴۴۲۸
چه چیزی در سفر اربعین بخوریم؟

مهنوش صاحبدل اظهار کرد: زائران اربعین حسینی(ع) باید در طول سفر سعی کنند از خوردن از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه به ویژه پنیر، کره و شیر محلی که به صورت فله هستند خودداری و از لبنیات‌هایی دارای بسته‌بندی بهداشتی استفاده کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، وی افزود: از خوردن سالاد و سبزی خام و نپخته خودداری شود و اگر در کنار غذا سبزی‌های پخته مانند سیب زمینی، کدو و هویج وجود دارد، حتما به منظور پیشگیری از یبوست مصرف شوند. از مصرف کنسروهای بادکرده، زنگ‌زده، سوراخ شده و کنسروهایی که مواد داخل آن بوی نامطبوع دارند، نیز خودداری شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: غذاهای پخته شده نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری شوند و بیشتر از یکبار نیز نباید گرم شوند. از نگهداری غذای پخته شده برای وعده‌های بعدی پرهیز و به هیچ وجه غذای مانده حتی پس از گرم شدن، مصرف نشود.

صاحبدل بیان کرد: باید سعی شود به جای مصرف تخم مرغ نیمرو، تخم مرغ آب‌پز و سفت شده مصرف شود زیرا هم هضم بهتری دارد و هم امکان آلودگی آن کمتر است.

وی افزود: توصیه می‌شود برای جلوگیری از مسمومیت و گرمازدگی، از دوغ‌های پاستوریزه بسته بندی شده استفاده شود. بهتر است زائران با خود کمی نعناع و پونه همراه داشته باشند و با دوغ مخلوط و میل کنند زیرا نعناع و پونه خاصیت ضد عفونی کننده دستگاه گوارش دارند. غذاهایی که زود فاسد می‌شوند مانند سالاد الویه، کباب، غذاهای حاوی کشک مانند کشک بادمجان، ماهی و یا سس مایونز نیز با خود به همراه نداشته باشند.

وی عنوان کرد: به منظور جلوگیری از مسمومیت ماست کم‌چرب و پاستوریزه، لیموترش و یا آب‌لیمو همراه با غذا میل شود. برای پیشگیری از یبوست نیز از نان‌هایی که حاوی سبوس بیشتری هستند به جای نان لواش استفاده شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: از نوشیدن چای و مایعات داغ در لیوان‌های یک‌بارمصرف شفاف یا لیوان های عمومی خودداری شود و تا حد امکان یک لیوان شخصی با خود همراه داشته باشند.

صاحبدل عنوان کرد: شست‌وشوی قاشق و چنگال و سایر ظروف مواد غذایی باید به خوبی انجام شود و در صورت امکان افراد حتماً از قاشق‌های یکبار مصرف استفاده کنند.

وی افزود: باید توجه شود غذاهای گرم از سلامت بیشتری نسبت به غذاهای سرد برخوردار هستند زیرا حرارت غذا منجر به از بین رفتن میکروب‌های موجود در مواد غذایی می‌شود و احتمال مسمومیت آن را کاهش می‌دهد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: اگر فردی به دیابت مبتلا است باید از مصرف مواد قندی و شیرین در طول مسیر خودداری کند. بیمار مبتلا به فشارخون بالا نیز از خوردن غذاهای شور و پرنمک خودداری کند.

صاحبدل بیان کرد: بهترین میوه‌هایی که برای مسافرت می‌توان همراه داشت میوه‌هایی مانند موز، سیب و پرتقال هستند که برای مصرف باید پوست آن‌ها کنده شود و قبل از مصرف به دقت آن‌ها را بشویند.

ارسال نظر