ورود وزارت دفاع به صنعت خودروسازی؛ رانت یا شکست انحصار؟

۱۴۰۲/۰۶/۰۵ - ۰۹:۴۹:۰۲
کد خبر: ۲۱۳۹۵۶
ورود وزارت دفاع به صنعت خودروسازی؛ رانت یا شکست انحصار؟

امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اخیرا در گفتگو با یکی از شبکه‌های صدا و سیما از برنامه وزارت دفاع برای تبدیل به شدن به یکی از قطب‌های خودروسازی در کشور خبر داد.

به گزارش تجارت نیوز، البته بنا بر توضیحاتی که او داده به نظر می‌رسد این وزارتخانه بیشتر به ورود به بخش قطعه‌سازی علاقه‌مند است؛ از جمله ساخت ECU یورو پنج، سیستم ترمزهای ABS، انژکتورها، بردها و نمایشگرهای خودرو. البته، آشتیانی تاکید کرده است که این وزارتخانه قصد رقابت‌ با شرکت‌های داخلی تولیدکننده را ندارد.

تجارت‌نیوز اخیرا در گزارشی با عنوان تولید خودرو توسط وزارت دفاع به این موضوع پرداخته است. مخاطبان نظرات متفاوتی در این مورد دارند.

نگرانی از ایجاد رانت

گروهی وظیفه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را دفاع از کشور می‌دانند و نگران هستند که ورود این وزارتخانه به صنعت خودرو یا قطعه‌سازی، هم آن را از وظایف ذاتی خود دور کند و هم باعث ایجاد رانت شود.

«درجهان امروز هیچ ارتش وقدرت نظامی به قطعه سازی خودرو روی نیاورده و این کارهمانند ورود سپاه به سازندگی می باشد که ایجاد رانت نموده و بخش خصوصی را بشدت تضعیف کرده.»

«وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح!! وظیفه وزارت دفاع چیز دیگری هستش و اگر هم از سر حکم یا مصلحت وارد عرصه خودروسازی بشود ، باید گفت یه مافیا هم به مافیای خودروسازی اضافه شد! در این مملکت هیچ وزارتخانه‌ای و مسئول طراز اولی بفکر مردم و ارتقای امنیت و آسایش مردم نیست!»

«چه لزومی داره وزارت دفاع بخشی از تمرکزش روی دفاع از کشور رو بزاره رو کارهای حاشیه ایی ؟ احیای بازار خودروی داخلی راه های خیلی ساده تری داره. دم دستی ترینش آزاد گذاشتن واردات خودرو و قطعاتش هست تا خودروسازان با رقبای سرسخت مواجه بشن و مجبور به افزایش کیفیت.»

«بدتر میشه. باید کشور به سمت بخش خصوصی پیش بره. هرچی ارگان ها و دولتی ها بیان وضعیت بدتر میشه. تجربه کشورهای کمونیستی و آلمان شرقی را بارها دارن تکرار میکنن.»

«چهار کشور توسعه یافته نام ببرید که ارتش و نیروی نظامی در توسعه دخالت می کند.»

«کم کم عقد و طلاق رو هم بدید به وزارت دفاع.»

«گل بود به سبزه نیز آراسته شد تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.»

امیدواری به شکست انحصار

برخی دیگر اما معتقدند که وزارت دفاع، توانایی ورود به صنعت خودرو و قطعه‌سازی را دارد و تحقق این موضوع می‌تواند به ساخت خودروهای با کیفیت، با قیمت مناسب منجر شود.

«به نظر من مهم نیست چه نهاد یا شرکتی خودرو تولید میکنه برای مردم مهم اینه خودرو با میفیت با قیمت مناسب و شرایط خوب به مردم بدن.»

«در کشورهای توسعه یافته بخش نیروهای نظامی بخصوص مهندسی و صنعتی آن نقش موثری در پیشرفت کشورها دارد خواهشمند است وزارت دفاع در این امر شرکت و درآمد حاصل از خودروسازی صرف ساخت تکنولوژی های جدید دفاعی پدافندی و آفندی شود و در پروژهای کلان کشور نظیر آبرسانی و برق رسانی و کشاورزی و دفاعی اعلام حضور کند و پا به عرصه صنعت بگذارد و از آنجاییکه این دو خودروساز فعالیت سازنده ای برای کشور نداشته پس بهتر است در جریان رقابتی قرار گیرند.»

«خدا رو شکر مگر اینکه نخبه های نیروهای مسلح طرحی بریزن و مارا از این همه خودروهای بی کیفیت وگران قیمت نجات بدهند.»

«اگر وزارت دفاع بتواند اتومبیل هیبریدی بسازد که با پیل سوختی و موتور استرلینگ کار کند آلودگی هوا و آلودگی صوتی شهرها بسیار کاهش خواهد یافت.»

«شاید این کار در پنج سال قبل انجام می‌گرفت قیمت نجومی خودرو تحت کنترل قرار می‌گرفت و بحران به راه نمی انداخت.»

«بهترین کار اینه که نیروهای مسلح خودرو بسازند، چون هم دنبال سود نیستند هم با روحیه انقلابی خودرو می سازند، قطعا مثل تجهیزات نظامی جز ۵ تای اول جهان میشیم.»

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۶۰
1
3
اتفاقا کار بسیار مناسبی است حداقل کیفیت بالا می‌رود و به دلار قیمت‌گذاری نمیشه
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۶۰
1
1
اگر به جای این سیستم بنزینی دنبال سیستم برقی بودند تنها مجبور بودند روی تکنولوژی باتری کار کنند و خودرو خیلی ارزان و کم‌استهلاک و ایمن میشد
محمد
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۷۰
0
2
مصرف‌کننده ماشین استاندارد با قیمت متعارف میخواهد مثل همه مردم دنیا حالا سازنده آن هر کسی باشد فرقی نمیکند.
احسان
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۷۰
0
3
وزارت دفاع باید وارد عرصه خودروسازی بشه تا تحول در خودروسازی صورت بگیره. حالا بعد اگه خواست کنار بره اشکالی نداره ولی فعلا نیاز است.