شهریور بهترین زمان واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا

۱۴۰۲/۰۶/۰۵ - ۰۲:۵۶:۱۲
کد خبر: ۲۱۳۹۵۳
شهریور بهترین زمان واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا

بهترین زمان آماده‌سازی سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا با استفاده از واکسن، شهریور ماه است. سید مهدی حق‌دوست، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه جهت تامین ایمنی‌زایی واکسن آنفلوآنزا در بدن به حدود یک تا یک و نیم ماه زمان نیاز است، گفت: بهترین توصیه برای تزریق واکسن آنفلوآنزا قبل از ورود به پیک اول شیوع بیماری است. 

و افزود: بهترین فرصت برای کسب حداکثر ایمنی زایی برای پیک نخست شیوع آنفلوآنزا، شهریور ماه و حداکثر تا مهر ماه است که آنتی بادی برای مقابله با ویروس در زمان مناسب در بدن ساخته شده و موجود باشد.  عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه واکسن آنفلوآنزای تولید داخل با فناوری نوین ساخته شده و توصیه می‌شود برای افراد بالای هجده سال تزریق شود، افزود: تقریبا تمام واکسن‌های تولید شده در جهان بر پایه تخم مرغ تهیه می‌شوند ولی واکسن فلوگارد با فناوری نوترکیب ساخته شده و کارایی خیلی بهتر و ایمنی زایی بیشتری دارد. حق دوست گفت: ایران از نظر تولید انواع واکسن در میان کشورهای تراز اول و موفق دنیاست و واکسن فلوگارد نیز از لحاظ ایمنی زایی و سطح کیفیت حتی می‌توان گفت کمی بالاتر از نمونه‌های خارجی است؛ این واکسن از نظر کارایی یا عوارض احتمالی، همپای نمونه‌های خارجی در دنیاست.

   پیش از نیمه اول مهر ماه واکسن بزنید

وی افزود: توصیه می‌شود افراد در معرض خطر که قصد تزریق واکسن آنفلوآنزا دارند، هرچه سریعتر و قبل از ورود به اپیدمی فصلی پیش از نیمه اول مهر ماه برای واکسیناسیون اقدام کرده باشند. حق دوست با اشاره به اینکه، آغاز نخستین پیک از شیوع بیماری آنفلوآنزا در ایران و کشورهای نیمکره شمالی به‌طور معمول همه ساله نیمه دوم مهر ماه است، یاد آورشد: آنفلوآنزا دو پیک دارد؛ یکی از پانزدهم مهر ماه تا پایان آبانماه و پیک دوم نیز بعد از این زمان تا اواخر اسفند رخ می‌دهد.

این عضو انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی ایران، گفت: این واکسن برای گروه‌های اصلی هدف و افراد در معرض خطر شامل سالمندان و افراد بالای۶۵ سال، کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، بیماران دیابتی، همچنین برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند وشیمی درمانی یا رادیوتراپی می‌شوند اکیدا توصیه می‌شود؛ خانم‌های باردار به خصوص اگر سه ماهه دوم و سوم حاملگی آنان در پاییز و زمستان و زمان پیک آنفلوآنزا قرار دارد نیز باید در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا باشند.

   کمبود واکسن آنفلوآنزا نداریم

او تصریح کرد: واکسن در داروخانه‌های کشور توزیع شده و از این نظر کمبودی وجود ندارد ولی توصیه مهم اینکه ساکنان شهرهایی که از نظر دمای هوا گرم‌تر است، باید زنجیره سرمایی واکسن را به‌طور دقیق از داروخانه تا مکان تزریق حفظ کنند و سعی شود به منزل منتقل نکنند چون امکان دارد در این فاصله زمانی واکسن بخشی از کارایی خود را از دست بدهد.

او تاکید کرد: هنگام ابتلا به آنفلوآنزا نباید خود درمانی کرد، به خصوص آن دسته از افرادی که در گروه‌های در معرض خطر هستند؛ نکته مهم دیگر اینکه حتی یک دوز داروی کورتون مانند دگزامتازون و بتامتازون در بیماری آنفلوآنزا می‌تواند خطر آفرین باشد. گاهی همین تزریق کورتون می‌تواند بیمار را درگیر ذات الریه با احتمال مرگ و میر بالا کند؛ استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در بیماری آنفلوآنزا نه تنها کارایی ندارد بلکه می‌تواند به تشدید بیماری کمک کند و موجب مرگ میکروب‌های طبیعی بدن شده و سیستم ایمنی را نیز تضعیف کند؛ اگر مطمئن نیستیم که آنفلوآنزا مبتلا شدیم یا خیر، نباید خودسرانه  آنتی بیوتیک مصرف کرد.

   افراد گروه‌های حساس در زدن واکسن تعلل نکنند

حق دوست با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزا متاسفانه هر سال درصدی از مرگ و میر را به خود اختصاص داده است، افزود: در خصوص افرادی که دچار تنگی نفس یا دیسترس تنفسی می‌شوند، زنان باردار یا افراد پیوند شده و دارای سطح ایمنی پایین نباید تعلل کرد و هر چه سریعتر تحت مراقبت‌های بیمارستانی و بستری قرار گیرند.

 

ارسال نظر