وزیر ارتباطات از عملکرد خود درباره سرعت اینترنت دفاع کرد

۱۴۰۲/۰۶/۰۱ - ۰۱:۱۰:۴۶
کد خبر: ۲۱۳۶۴۷

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با دفاع از عملکرد خود اعلام کرد سرعت اینترنت در دوره وزارت او افزایش یافته است. زارع‌پور عنوان کرد که برخی با استفاده از «کلیدواژه اختلال»، می‌خواهند «جنگ روانی» ایجاد کنند. این سخنان در حالی عنوان شد که نمایندگان مجلس از وضعیت اینترنت، فیلترینگ گسترده و مهاجرت کسب‌وکارها به دلیل وضعیت اینترنت گلایه کردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در مجلس حضور یافت، او برای توضیح درباره گزارش کمیسیون صنایع مجلس درخصوص اینترنت به صحن علنی رفت و از عملکرد خود در دو سال وزارت دفاع کرد. زارع‌پور عنوان کرد که در دو سال گذشته ورودی‌های اینترنت متنوع شده و بیش از دو برابر نیاز کشور، ظرفیت تامین شده است. به گفته او: در لایه زیرساخت نیز با بهره‌گیری از تجهیزات صددرصد ایرانی بیش از ۵۰ درصد رشد داشتیم که تا پایان سال به دو برابر می‌رسد و میزان قطعی‌ها و لینک‌های اشباع کاهش یافته و ترافیک داخلی تقویت شد، همچنین برای ترافیک داخلی بیش از سه برابر نقاط تبادل ترافیک افزایش یافته است.

عیسی زارع‌پور در خصوص توسعه پروژه فیبر نوری در کشور نیز، گفت: پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها آغاز شده و در بیش از هزار و صد شهر اپراتور دوم مشخص شده و در بیش از ۲۰ شهر بهره‌برداری مردم آغاز شده است و تا پایان دولت قول می‌دهیم با یک هزینه معقول امکان استفاده برای همه فراهم شود. او افزود: شاخص‌های کیفی روبه بهبود است و سرعت افزایش یافته و نوسان تاخیر کاهشی است و این آمارها در مراجع بین‌المللی قابل دسترسی است و شاخص PQI هم در بیشتر موارد بهبود یافته است اما با وجود رشد اکثر شاخص‌ها اینکه چرا رضایتمندی از سوی مردم تامین نشده است باید در بخش دیگری به آن پرداخت. وزیر ارتباطات، «تعدد مراکز تصمیم‌گیر» در زمینه اینترنت را «باعث بار در شبکه» دانست.

   می‌توانیم بساط فیلترشکن‌فروشی را جمع کنیم

او در واکنش به سخنان نمایندگان درباره فیلتر شدن سایت‌ها و پلتفرم‌های پرکاربرد گفت: ما مجری تصمیمات این کارگروه [کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه] هستیم، اما پاسخگویی و تبعات تصمیمات این کارگروه با ماست و ما معتقدیم تا جایی که ممکن است باید از ابزارهای غیرفنی برای مدیریت شبکه استفاده کرد. موضوع ساماندهی فیلترشکن‌ها و مواجه به سوداگری فیلترینگ نیز از جمله همین موضوعات است که معتقدیم راهکار جمع‌آوری آن صرفاً فنی نیست.

وزیر ارتباطات افزود: مدیریت این موضوع نیازمند یک قانون مشخص است که من آن را به هیات رییسه مجلس تقدیم خواهم کرد و معتقدم می‌توانیم بساط فیلترشکن‌فروشی را جمع کنیم. البته آرزو می‌کنم هیچ ایرانی برای هیچ نیازی سراغ فیلترشکن نرود و برنامه خود را برای این موضوع عرض خواهم کرد. همچنین دفاع از حقوق ایران در مقابل تحریم‌ها موضوع دیگری است که باید به آن بپردازیم. ما در مدت اخیر با تحریم بیش از ۳۰۰ هزار دامنه پرکاربرد توسط کسانی که مدعی دفاع از حقوق مردم هستند، مواجهیم و حل این موضوع نیازمند رایزنی در سطح مراجع بین‌المللی است.

   گسترش حملات سایبری در سال‌های اخیر

زارع‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به گسترش حملات سایبری در سال‌های اخیر گفت: حملات هدفمند به زیرساخت‌ها بیش از ۲۰ برابر شده، البته همکاران مجاهد من بخش زیادی از این حملات را دفع کرده‌اند، اما حتی بخش کوچکی از این موضوعات مشکلات زیادی برای ما ایجاد می‌کند و ما بخش توسعه ابزارهای مقابله با آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

همچنین مساله بعدی که ما با آن روبرو هستیم که با کلیدواژه اختلال و جنگ روانی مطرح می‌شود، جلوه دادن قطعی‌های فراگیر است. این عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: هفته گذشته تیتر یک روزنامه بود که ایران در صدر قطعی‌های اینترنت قرار دارد، در حالی که فقط اشاره به قطعی اینترنت در یکی از شهرهای جنوب شرقی کشور در چند روز محدود که با تصمیمات مراجع امنیتی بوده و این را به کل کشور بسط داده بود و اینگونه القا کرده بود که ما بدترین اینترنت را در کل جهان داریم. موضوع پیشرفت شبکه ملی اطلاعات نیز موضوع مهم ما است و در این دولت بیش از ۶۲ درصد پیشرفت داشته است و در همین دولت انشالله کار به سرانجام می‌رسد که یکی از زیرساخت‌های اصلی آن توسعه فیبر نوری است.

 

ارسال نظر