نوسان زیگزاگی در بورس

۱۴۰۲/۰۵/۲۸ - ۰۱:۳۳:۱۷
کد خبر: ۲۱۳۲۷۵
نوسان زیگزاگی در بورس

شاخص کل بورس تهران در یک ماه نوسان زیگراگی داشته و برای چندمین بار محدوده دو میلیون واحدی را از دست داده است. نوسان شاخص در محدوده دومیلیونی باعث شده که شاخص در مرز اعتماد گیر کند و مجددا شرایط سختی را برای اعتمادسازی تجربه کند. از سوی دیگر ارزش معاملاتی بورس در محدوده 4 تا 5.5 هزار میلیارد تومان است که کاهش رمق و جان بازار را نشان می‌دهد. به‌طور کلی ریسک تحمیلی به بازار و افزایش ریسک‌های سیستماتیک باعث شده که سهامداران نتوانند معامله خوبی داشته باشند؛ همچنین سیاست‌گذار تکلیف بازار را مشخص نمی‌کند و این عوامل باعث شرایط وخیم شده است.

در اصل بازار سرمایه در چنین شرایطی با اقبال سهامداران روبه‌رو نمی‌شود و در محدوده‌های مشخصی نوسان می‌کند. البته این نوسان همراه با دستکاری است چراکه ارزش واقعی بازار کمتر از عددی است که شاخص نشان می‌دهد. بسیاری از نمادها و صنایع بازار از نیمه اردیبهشت ماه تا به امروز افت 50 تا 70 درصدی داشته‌اند و اکنون با این افت و مقایسه شاخص نشان می‌دهد که عدد کنونی شاخص همخوانی چندانی با شرایط بازار ندارد. درست است شاخص کل همسو با صنایع لیدری بازار حرکت می‌کند اما شرایط صنایع لیدر نیز وخیم‌تر از عدد قابل مشاهده در شاخص کل است.

ریسک‌های تحمیلی سیاست‌گذار به بازار سرمایه بسیار بالاست و نمی‌توان گفت که بورس تهران در هفته‌های آینده روزهای خوبی را سپری می‌کند؛ بلکه باید امیدوار بود که شاخص روزهای متعادل‌تری را تجربه کند، البته روزهای متعادل همراه با نوسان منفی است. در هر حال شوک قیمتی، تشویق برای قیمت‌گذاری دستوری، اخبار عرضه خودرو، مصوبات آنی و پنهانی و حتی بسته حمایتی به زیان بازار سرمایه هستند؛ چراکه شرایط دخالت و دستکاری را فراهم می‌سازد و از سال 99 تا به امروز تجربه چندان جالبی از دستکاری و دخالت در بازار وجود نداشته است. همین عوامل باعث می‌شود شاخص کل بورس تکانی نخورد و بتواند تنها یک ماه به جای رشد یا نزول واقعی به صورت زیگزاگی حرکت کند. به‌طور کلی سیاست‌گذار باید اجازه دهد که بورس و شاخص‌های اساسی آن یک مسیر واقعی را پشت‌سر بگذارند، در این شرایط می‌توان بازگشت اعتماد و نقدینگی را به بازار سهام متصور بود و این بازگشت نقدینگی و اعتماد رشد واقعی تالار شیشه‌ای را در پی دارد.

این نکته نباید فراموش شود که در این شرایط تورمی کشور تنها بازاری که می‌تواند مقاوم و سودساز باشد بورس است و اگر مسوولان نیز دستی نداشته باشند در بلندمدت به واسطه رشد این بازار می‌توانند سود خوبی جذب کنند. در نهایت باید گفت همه‌چیز به مسوولان و سیاست‌گذار مربوط است، اگر کاری نکنند بازار شرایط خوبی خواهد داشت اما اگر به دستکاری و دخالت خود ادامه دهند شرایط وخیم‌تر از گذشته خواهد شد.

 

ارسال نظر