آسیب اقتصادی عربستان از کاهش تولید نفت

۱۴۰۲/۰۵/۰۷ - ۰۱:۲۱:۵۴
کد خبر: ۲۱۱۶۵۸

عربستان سعودی به دلیل کاهش قیمت نفت و کاهش تولید، امسال شاهد رشد اقتصادی بسیار پایین‌تری خواهد بود. به گزارش ایسنا، رشد اقتصاد عربستان سعودی به دلیل کاهش تولید نفت که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان در تلاش برای تثبیت بازار اجرا می‌کند، در سال میلادی جاری به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر از رشد ۸.۷ درصدی سال گذشته خواهد بود. پیش‌بینی رشد اقتصادی سال ۲۰۲۳ عربستان سعودی در به‌روزرسانی گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی صندوق بین‌المللی پول (IMF) که هفته جاری منتشر شد، بیشترین کاهش را در میان اقتصادهای بزرگ داشت.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که کاهش قابل توجه رشد تولید ناخالص داخلی عربستان بر رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال میلادی جاری، تاثیر خواهد گذاشت.

در حالی که چشم‌انداز رشد اقتصادی عربستان در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۲ درصد نسبت به گزارش آوریل صندوق بین‌المللی پول کاهش یافت اما این وام‌دهنده، برآورد خود از رشد اقتصادی روسیه را بالاتر برد. پیش‌بینی رشد اقتصادی روسیه که از شرکای عربستان سعودی در گروه اوپک پلاس است، به میزان ۰.۸ درصد بالاتر برده شد و به ۱.۵ درصد بازبینی شد که منعکس‌کننده آمار مطلوبی است (خرده‌فروشی، ساخت‌وساز و تولید صنعتی) که به نیمه اول سال قوی اشاره دارد.

عربستان سعودی نه تنها بخش عمده‌ای از بار کاهش تولید نفت اوپک پلاس را بر عهده گرفته، بلکه کاهش تولید داوطلبانه به میزان یک میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشته است که با توجه به سهم بزرگ نفت در تولید ناخالص داخلی و درآمدهای صادراتی، بر چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور تاثیر می‌گذارد.

عربستان سعودی اوایل ژوئن اعلام کرد که به‌طور داوطلبانه، تولید خود را یک میلیون بشکه در روز در جولای کاهش می‌دهد و به حدود ۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند. سپس، این کاهش تولید اضافی را برای ماه آگوست هم تمدید کرد. صادرات کمتر و قیمت پایین‌تر نفت در حال حاضر باعث کاهش درآمدهای صادرات نفت عربستان سعودی شده است. طبق داده‌های سازمان کل آمار، درآمدهای نفتی عربستان سعودی در ماه مه، به پایین‌ترین سطح از سپتامبر سال ۲۰۲۱ سقوط کرد، داده‌های رسمی که سه‌ شنبه هفته جاری منتشر شد، نشان داد در شرایطی که قیمت نفت به‌طور قابل توجهی کمتر از بهار سال گذشته بوده، این کشور صادرات نفت را کاهش داده است.

درآمدهای نفتی در ماه مه سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۷.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۹.۲ میلیارد دلار (۷۲ میلیارد ریال سعودی) رسید. درآمد نفتی این کشور در ماه مه سال ۲۰۲۲ که قیمت نفت برنت در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، به‌طور متوسط به ۱۱۳ دلار در هر بشکه بود، به ۳۰.۸ میلیارد دلار (۱۱۵.۵ میلیارد ریال) صعود کرده بود. در ماه مه امسال، میانگین قیمت نفت برنت حدود ۷۵ دلار در هر بشکه بود که به همراه کاهش صادرات و کاهش تولید نفت عربستان تحت توافق اوپک پلاس، درآمد نفت عربستان را به پایین‌ترین حد در ۲۰ ماه اخیر رساند.

سهم صادرات نفت از ارزش کل صادرات، در مقایسه با ۸۰.۸ درصد در ماه مه سال ۲۰۲۲، به ۷۴.۱ درصد در ماه مه سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرد. صادرات نفت عربستان سعودی در ماه مه، برای نخستین‌بار در چند ماه گذشته، به پایین هفت میلیون بشکه در روز کاهش یافت. صادرات نفت ممکن است کاهش بیشتری پیدا کند، زیرا عربستان سعودی یک میلیون بشکه در روز کاهش اضافی را در ماه‌های جولای و آگوست اعمال می‌کند. بنابراین تعجب آور نیست که در گزارش هفته جاری صندوق بین‌المللی پول، پیش بینی رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال میلادی جاری، بیشترین تنزل را در میان اقتصادهای بزرگ توسعه یافته و در حال توسعه داشت. اکنون انتظار می‌رود اقتصاد عربستان سعودی در سال میلادی جاری، ۱.۹ درصد رشد کند که در مقایسه با برآورد آوریل صندوق بین‌المللی پول، ۱.۲ درصد کمتر است. رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال میلادی آینده، ۲.۸ درصد پیش بینی می‌شود که ۰.۳ درصد نسبت به ارزیابی آوریل تنزل پیدا کرده است.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد تنزل پیش بینی رشد اقتصادی عربستان سعودی برای سال ۲۰۲۳، منعکس‌کننده کاهش تولید اعلام شده در آوریل و ژوئن در راستای توافق اوپک پلاس است و در عین حال، سرمایه‌گذاری خصوصی، از جمله اجرای پروژه‌های بزرگ، به حمایت از رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی قوی ادامه می‌دهد.

صندوق بین‌المللی پول در اوایل ماه مه اعلام کرده بود که عربستان سعودی برای متوازن کردن بودجه خود در سال میلادی جاری، به قیمت نفت ۸۰ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه نیاز دارد. بر اساس گزارش اویل پرایس، تحلیلگران می‌گویند که تلاش‌های عربستان سعودی برای تقویت قیمت نفت از طریق کاهش چشمگیر تولید، ممکن است اقتصاد این کشور را امسال کوچک‌تر کرده و این کشور رکورددار یکی از بدترین عملکردهای اقتصادی در میان کشورهای گروه ۲۰ شود.

 

ارسال نظر