توییتر ایلان ماسک، سرگرم شکایت‌بازی

۱۴۰۲/۰۴/۲۴ - ۰۳:۳۳:۳۰
کد خبر: ۲۱۰۶۰۸
توییتر ایلان ماسک، سرگرم شکایت‌بازی

ایلان ماسک از زمان تصاحب توییتر، تغییرات زیادی برای جلوگیری از جمع‌آوری داده‌های تو‌ییتر ایجاد کرده، اما حالا شرکتX Corp متعلق به ماسک، از چهار استخراج‌کننده داده‌های توییتر که به‌طور غیرقانونی اطلاعات کاربران توییتر را جمع‌آوری کرده‌اند، درخواست بیش از 1 میلیون دلار غرامت کرده است، البته در مقابل هم برخی از کارمندان توییتر که از این شرکت اخراج شده بودند، به دلیل پرداخت نشدن حقوق دوره بیکاری‌شان از توییتر شکایت کردند و مدعی شدند که این شرکت از پرداخت حداقل 500 میلیون دلار حقوقشان خودداری کرده است.

کمپانی X Corp متعلق به ایلان ماسک، از چهار استخراج‌کننده داده ناشناس شکایت کرده است که گفته می‌شود در فعالیت‌های جمع‌آوری و سرقت داده‌ها این شبکه اجتماعی نقش داشته‌اند؛ اقداماتی که به‌طور قابل‌توجهی سرورهای توییتر را تحت فشار قرار داده و تجربه کاربران را خراب کرده است. براساس گزارش‌های مربوط به این شکایت، X Corp از این چهار نهاد که تنها با آدرس IP خود شناسایی می‌شوند و به‌طور غیرقانونی اطلاعات کاربران توییتر را جمع‌آوری کرده‌اند، درخواست بیش از 1 میلیون دلار غرامت دارد.

در توضیحات شکایت گفته شده است که این آدرس‌های IP با ثبت «درخواست خودکار»، صفحه ثبت‌نام توییتر را با مشکلاتی مواجه کرده‌اند که ظاهراً همین امر به سرورهای شرکت فشار وارد کرده و تجربه کاربران را مختل کرده است. شرکت X Corp در ادامه توضیح می‌دهد که نتوانسته هویت این چهار فرد را مشخص کند. همچنین این شرکت ادعا کرده که متهمان از «جمع‌آوری غیرمجاز داده‌های توییتر» سود کسب کرده‌اند.

   محدودیت‌های اخیر توییتر

اوایل این ماه محدودیت جدیدی برای مشاهده روزانه توییت‌ها توسط کاربران توییتر تعریف شده بود. اکنون در این شکایت درباره این تغییر نوشته شده است: «در پاسخ به درخواست‌های بسیار زیاد سرورهای X Corp از سوی افرادی که اطلاعات را جمع‌آوری می‌کردند، X Corp محدودیت‌هایی را برای تعداد توییت‌هایی که هر کاربر در یک روز می‌تواند مشاهده کند، وضع کرده است، X Corp همچنین دسترسی به توییت‌ها برای کاربرانی که ثبت‌نام نکرده‌اند را نیز محدود کرده است.»

با وجود این، شکایت کمپانی متعلق به ایلان ماسک می‌تواند با چالش‌های قانونی روبرو شود، زیرا حوزه نهم استیناف ایالات متحده سال گذشته اعلام کرد که جمع‌آوری داده‌های در دسترس عموم، قانون تقلب و سوءاستفاده رایانه‌ای را نقض نمی‌کند. ایلان ماسک از زمان تصاحب توییتر، تغییرات زیادی در آن ایجاد کرده که به ادعای او برای جلوگیری از جمع‌آوری داده‌های تو‌ییتر و استفاده از آنها برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ شرکت‌های هوش مصنوعی انجام شده‌اند.

   شکایت 500 میلیون دلاری  از توییتر به دلیل عدم پرداخت حقوق

در این میان اما کارمندان سابق توییتر هم بیکار نماندند و به دلیل پرداخت نشدن حقوق دوره بیکاری شان از توییتر شکایت کردند. توییتر به کاربران اخراج‌شده خود وعده داده که دو ماه حقوق پایه خود را دریافت کنند، اما ظاهراً این هزینه به‌طور کامل پرداخت نشده است. براساس شکایت جدیدی که علیه توییتر تنظیم شده، این شرکت از پرداخت حداقل 500 میلیون دلار حقوق دوره بیکاری وعده داده شده به هزاران کارمندی که پس از تصاحب آن توسط ایلان ماسک اخراج شده بودند، خودداری کرده است. به گزارش گاردین، «کورتنی مک‌میلیان» که قبل از اخراج در ماه ژانویه به عنوان «رییس کل پاداش‌ها» روی برنامه‌های توییتر برای مزایای کارکنان خود نظارت داشت، این شکایت را به دادگاه فدرال سان‌فرانسیسکو ارایه کرده است.

   نقض قوانین مزایای کارمندان  توسط توییتر

به گفته مک‌میلیان، براساس طرحی که سال 2019 ایجاد شده، به اکثر کارمندان توییتر وعده داده شده بود که در صورت اخراج، دو ماه حقوق پایه و همچنین یک هفته دستمزد به ازای هر سال خدمت کامل آنها پرداخت می‌شود. براساس این شکایت، کارمندان ارشد مانند مک‌میلیان نیز شش ماه حقوق پایه بدهکار هستند. اما توییتر به کارمندان اخراج شده خود حداکثر یک ماه حقوق دوره بیکاری پرداخت کرده است و افرادی نیز به‌طور کلی چیزی دریافت نکرده‌اند. به همین دلیل، در این شکایت گفته شده که توییتر و ماسک قوانین فدرال در مورد برنامه‌های مزایای کارکنان را نقض کرده‌اند.

در گذشته نیز چندین‌بار از توییتر به دلیل عدم پرداخت حقوق دوره بیکاری شکایت شده است، اما موارد قبلی به نقض ادعاهای موجود در قرارداد مربوط بوده و نه قانون مزایا. توییتر پس از روی کار آمدن ماسک در اکتبر سال گذشته، بیش از نیمی از نیروی کار خود را برای کاهش هزینه‌های شرکت اخراج کرد. این شرکت همچنین با پرونده‌های قضایی دیگری که به اخراج‌های اخیر مربوط می‌شوند نیز دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، به عنوان مثال، شکایتی که در آن گفته شده بود زنان و کارگران دارای معلولیت هدف اصلی اخراج‌های تو‌ییتر هستند. توییتر تمام این تخلفات را رد کرده است.

   توییتر پرداخت درآمد  به تولیدکنندگان محتوا را آغاز کرد

در عین حال ماه‌ها پس از اینکه ایلان ماسک اعلام کرد که برخی از کاربران توییتر در آینده واجد شرایط کسب درآمد از طریق تبلیغات خواهند بود، اکنون به‌نظر می‌رسد که این شبکه اجتماعی پرداخت به این دسته از کاربران را آغاز کرده است.  برنامه کسب درآمد توییتر فقط شامل حال کاربرانی می‌شود که مشترک سرویس توییتر بلو هستند و در توییت‌های آنها از تبلیغات استفاده می‌شود و توییت‌های آنها در سه ماه گذشته حداقل 5 میلیون بازخورد داشته باشد. تاکنون مبالغ پرداختی تو‌ییتر از چند هزار دلار تا نزدیک به 40 هزار دلار برای حساب‌هایی با چند میلیون فالوور متغیر بوده است. توییتر در یک رشته توییت اعلام کرد که قصد دارد در اواخر این ماه کاربران بیشتری را واجد شرایط کسب درآمد کند.

   شرایط کسب درآمد از توییتر

دقیقاً مشخص نیست که میزان پرداختی‌های توییتر چگونه تعیین می‌شوند یا این شرکت چه میزان از درآمد کاربران خود را برای خود نگه می‌دارد، اما طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت تو‌ییتر، حساب‌هایی واجد شرایط هستند که توییت‌های آنها در سه ماه گذشته حداقل 5 میلیون بازخورد (Impressions) را داشته باشد. ازجمله افراد واجد شرایط می‌توان به یک یوتوبر به‌نام Benny Johnson اشاره کرد که نزدیک به 10 هزار دلار درآمد کسب کرده است. همچنین به حساب Elon_alerts که فعالیت‌های ماسک در توییتر را به اشتراک می‌گذارد، حدود 2200 دلار پرداخت شده است.

تو‌ییتر زمانی پرداخت به کاربران خود را آغاز کرده است که تسلط آن به عنوان یک پلتفرم میکروبلاگینگ در معرض خطر است. شرکت متا اخیراً رقیب خود برای توییتر با نام Threads را راه‌اندازی کرد و در عرض چند روز 100 میلیون کاربر در آن ثبت‌نام کردند. تمام این مسائل باعث شد تا وکیل ایلان ماسک با ارسال نامه‌ای به زاکربرگ، شرکت متا، سازنده اپلیکیشن «تردز» را به سوء‌استفاده سیستماتیک، عمدی و غیرقانونی از اسرار تجاری تو‌ییتر متهم کند. همچنین مدیرعامل کلاودفلر در هفته گذشته نموداری را به نمایش گذاشته بود که نشان می‌داد جایگاه توییتر در رده‌بندی ترافیکی این شرکت افت کرده است.

 

ارسال نظر