عوارضی ۳۰۰ هزار تومانی برای ۵۴ کیلومتر آزادراه

۱۴۰۲/۰۴/۱۹ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۲۰۱

هزینه عبور از قطعات یک و دو آزادراه تهران - شمال که سازنده آن دولت و بنیاد مستضعفان هستند به 150 هزار تومان می‌رسد. هزینه رفت و برگشت از این آزادراه با احتساب عبور از قطعه 4 برای هر خودرو بیش از 300 هزار تومان آب می‌خورد. در پی افتتاح باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران - شمال در روز پنجشنبه، این قطعه از روز شنبه هفته جاری برای عموم زیر بار ترافیک رفت و طبق گفته مسوولان در صورت تامین منابع مالی مابقی قطعه دوم تا بهار 1404 تکمیل می‌شود.

اما موضوع مورد توجه در بهره‌برداری از این آزادراه در قطعات یک، دو (عبور از یک باند) و عبور از تونل البرز در قطعه دو و چهار، نرخ عوارضی آن است. به گزارش ایلنا، با افزایش 25 درصدی نرخ عوارض در ماه جاری، در حال حاضر نرخ عوارضی قطعه یک آزادراه تهران- شمال در روزهای عادی 38 هزار تومان و در ایام پیک 50 هزار تومان است. همچنین قیمت عوارضی تونل البرز در قطعه دوم در روزهای عادی 30 هزار تومان و در روزهای پیک و تعطیل 50 هزار تومان است. نرخ عوارضی در قطعه چهارم هم 12 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است.

حال گفته می‌شود با پیشنهاد سرمایه‌گذار این پروژه یعنی بنیاد مستضعفان قرار بر این است که عوارض جدیدی برای قطعه دوم به غیر از عوارضی تونل البرز در این قطعه در نظر گرفته شود که طبق بررسی اولیه نرخ پیشنهادی عوارضی جدید برای منطقه دو 60 هزار تومان است که دولت با نرخ حدود 50 هزار تومان موافقت می‌کند. یعنی هزینه عبور از قطعات یک و دو آزادراه تهران شمال که سازنده آن دولت و بنیاد مستضعفان هستند به 150 هزار تومان می‌رسد که هزینه رفت و برگشت از این آزادراه با احتساب قطعه 4 برای هر خودرو به بیش از 300 هزار تومان می‌رسد و قرار بر این است که گیت‌های عوارضی یکپارچه سازی شوند.

در ابتدای قطعه یک آزادراه، عوارضی حدود 150 هزار تومانی از هر خودرو اخذ شود حال اینکه با وجود خروجی‌های محلی در این آزادراه برخی از این ترددها، ترددهای محلی هستند اما راننده که از تمام این مسیر عبور نمی‌کند بایدتمام عوارضی آن را بپردازد. محمود ملازینل، مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌های شرکت ساخت در گفت‌وگو با ایلنا درباره نرخ عوارضی جدید باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال اظهار کرد: تردد عمومی باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران شمال از روز گذشته برقرار شده اما هنوز عوارضی برای باند دوم اعمال نشده و کمیته مربوطه نرخ پیشنهادی برای عوارضی باند رفت قطعه دوم (عوارضی به غیر از تونل البرز) را بررسی کرده و نرخ بررسی شده به صورت محرمانه برای وزیر راه و شهرسازی ارسال شده اما هنوز نرخ عوارضی از سوی وزیر راه تایید نشده است. وی ادامه داد: در حال حاضر فعلا عوارضی قطعه یک به‌طور جداگانه از عوارضی تونل البرز اخذ می‌شود و عوارضی قطعه دوم هم اعمال نشده است. ممکن است وزیر راه و شهرسازی تغییراتی را بر نرخ پیشنهادی اعمال کند و به همین دلیل عددی مشخصی اعلام نشده است. 

   تکذیب عوارض جدید آزادراه  تهران - شمال 

در این حال، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ شمال با تکذیب گمانه‌زنی‌ها در خصوص نرخ عوارض منطقه ۲ آزادراه گفت: هنوز نرخی از سوی وزارت راه و شهرسازی به ما ابلاغ نشده است. سعید شهسواری در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص نرخ عوارض منطقه 2 آزادراه تهران ـ شمال، اظهار کرد: منطقه 2 آزادراه تهران ـ شمال از روز گذشته زیربار ترافیک رفت و هنوز نرخ عوارض این منطقه از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه گمانه‌زنی‌های برخی رسانه‌ها در رابطه با نرخ پیشنهادی عوارض منطقه 2 آزادراه کذب است، افزود: در صورت ابلاغ وزارت راه و شهرسازی، نرخ جدید عوارض منطقه 2 آزادراه تهران ـ شمال اعلام و اعمال می‌شود. وی با بیان اینکه در زمان حاضر عوارض عبور از منطقه آزادراه تهران ـ شمال در روزهای عادی و تعطیل به‌ترتیب 38 و 50 هزار تومان است، اضافه کرد: عوارض عبور از منطقه 4 آزادراه در روزهای عادی و تعطیل 12 هزار و 500 تومان است. مدیرعامل آزادراه تهران ـ شمال یادآور شد: عوارض عبور خودروها از تونل البرز نیز در روزهای عادی و تعطیل به‌ترتیب 30 هزار و 50 هزار تومان است.

   افزایش ۲۵درصدی عوارض آزادراه‌ها  از اول خرداد

پیش از این، محمود ملازینل، مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها اعلام کرده بود که نرخ عوارض آزاد راه‌های کشور از ابتدای خرداد ماه ۲۵ درصد افزایش یافته و به مرور به آزاد راه‌های کشور ابلاغ می‌شود. ملازینل تصریح کرده بود: افزایش نرخ عوارض به صورت مرحله‌ای در حال انجام است و به مرور به آزاد راه‌های کشور ابلاغ می‌شود. به گفته مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، افزایش نرخ عوارض آزاد راه‌های کشور بعد از سه سال 25 درصد افزایش یافته است که البته این میزان افزایش قیمت ناچیز است چراکه هزینه‌های نگهداری و جاری برای مرمت آزاد راه‌های کشور را پاسخگو نیست.

او گفته بود: از ابتدای خرداد این افزایش نرخ به آزاد راه‌های کشور ابلاغ شده و تاکنون به نیمی از 28 آزادراه افزایش 25 درصد ابلاغ شده است. با توجه به رشد چشمگیر ساخت و توسعه آزاد راه‌های کشور برای نگهداری و مرمت آنها نیاز به تامین منابع مالی داریم تا انگیزه بخش خصوصی برای حضور در این بخش هم بیشتر شود.

 

 

ارسال نظر