«تولید» موادمخدر در دنیا از میزان «مصرف» پیشی گرفت

۱۴۰۲/۰۴/۰۱ - ۰۱:۵۶:۰۵
کد خبر: ۲۰۸۸۷۷
«تولید» موادمخدر در دنیا از میزان «مصرف» پیشی گرفت

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با استناد به گزارشات سازمان ملل گفت که تولید موادمخدر بیش از میزان مصرف شده است. براساس آمارهای اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سالانه ۵۰۰ هزار نفر به دلیل مصرف بیش از حد مواد یا دوز بالا یا ناخالصی‌های موادمخدر فوت می‌کنند و این درحالی است که تولید و مصرف مواد محرک شیشه و روانگردان‌ها در دو دهه اخیر در افغانستان به‌شدت افزایش پیدا کرده است به‌طوری‌که این کشور به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و قطب جهانی در بحث تولید مواد مخدر شناخته می‌شود.

همچنین چندی پیش سردار ایرج کاکاوند- رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا- با اشاره به وضعیت نگران‌کننده افزایش تولید مواد مخدر روانگردان در جهان اعلام کرد که روند کشت، تولید و قاچاق انواع مواد مخدر در جهان به خصوص در چند سال اخیر حاکی از آن است که مواد مخدر بیش از میزان بازار مصرف، کشت و تولید شده است و به موازات آن نیز تولید، توزیع و مصرف مواد روانگردان‌ها رو به گسترش بوده و وضعیت نگران‌کننده‌ای برای کشورها به ویژه منطقه ما ایجاد کرده است. سردار مسعود زاهدیان- معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر- در این باره به ایسنا می‌گوید: در حال حاضر در کشور افغانستان گزارشاتی که به دست ما می‌رسد نشان می‌دهد افزایش تولید مواد مخدر وجود دارد، اما به دلیل اینکه حاکمیت طالبان حاکمیت تکمیل و کاملی نیست و در افغانستان به نوعی گروه طالبان نتوانسته حاکمیت خود را گسترش دهد، نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان کشت و تولید به عمل آورد.

او افزود: آنچه که سازمان ملل براساس شواهد موجود گزارش کرده، تولید موادمخدر بیش از میزان مصرف است. زاهدیان در پاسخ به سوال دیگری درباره نتایج نشست سه جانبه میان ایران، پاکستان و نمایندگان سازمان ملل که هفته گذشته برگزار شد، نیز اینگونه توضیح داد: ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر با همه شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش می‌کند ارتباط بگیرد و همکاری به گونه‌ای باشد که کاهش آسیب‌های ناشی از تولید مواد مخدر را ایجاد کند و از انتقال مواد مخدر به سایر نقاط دنیا جلوگیری کند. 

 

ارسال نظر