«زامبی» هنوز در ایران کشف نشده است

۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۰۱:۵۸:۰۷
کد خبر: ۲۰۸۷۳۳
«زامبی» هنوز در ایران کشف نشده است

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سوال که آیا ماده مخدر زامبی که کشف آن در امریکا گزارش شده، در ایران هم گزارش شده است، گفت: تاکنون موردی از کشف زامبی توسط پلیس و مرکز پژوهش‌ها نداشته‌ایم. علیرضا کاظمی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود که روز گذشته برگزار شد با بیان اینکه اعتیاد یکی از علل و ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی است، گفت: قاچاق مواد مخدر به عنوان یک جرم سازمان یافته در ۲۰۰ کشور جهان در جریان است و سود سالانه عجیبی را به نفع قاچاقچیان مواد مخدر و برخی دولت‌ها دارد. وی ادامه داد: ۲۸۴ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال در جهان حداقل یک‌بار و بیشتر مواد مصرف کرده‌اند و سالانه ۵۰۰ هزار نفر به دلیل مصرف بیش از حد مواد فوت می‌کنند. افزایش اینترتی مواد مخدر با استفاده از دارک وب و ترویج اسامی فریبنده برای جذب مشتریان جدید در حال جریان است و با توجه به تغییر الگوها باید استراتژی ما نیز تغییر کند. 

   ۱۱۲۷ ماده روانگردان در جهان داریم

وی تصریح کرد: ۱۱۲۷ ماده روانگردان در جهان داریم. افزایش بیش از ۲۶ درصد مصرف‌کنندگان ۱۵ تا ۶۴ سال را در جهان داریم. همچنین  جوان گزینی مصرف مواد از دیگر اتفاقاتی است که در حوزه مواد مخدر در جهان افتاده است. مصرف حشیش در دنیا رتبه اول و تریاک رتبه دوم را دارد و آمفتامین‌ها رتبه سوم و کوکایین رتبه چهارم 

و اکس تازی رتبه پنج مصرف در جهان را دارد. کاظمی با بیان اینکه در سال ۲۰۲۲، ۳۲ درصد سطح زیر کشت خشخاش نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده بود، گفت: تولید مواد مخدر طی دو دهه گذشته ۵۰ برابر شده است و در دوره‌ای از۲۰۰ تن به ۱۰ هزار تن رسیده است بیش از ۸۰ درصد تریاک جهان در افعانستان تولید می‌شود و تولید و مصرف روانگردان و شیشه در افعانستان افزایش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه ایران پرچم‌دار مبارزه با این پدیده شوم است، گفت: ایران تمام ظرفیت خود را از نیروهای نظامی، انتظامی و مرزبانی به کار گرفته و مبارزه همه‌جانبه‌ای را اختیار کرده و موفقیت‌های زیادی نیز در این عرصه داشته است.

   اقدامات جمهوری اسلامی ایران  در مبارزه با مواد مخدر

وی درباره اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر گفت: در دوره برنامه ششم بیش از ۷۰ میلیارد تومان به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربه وارد شده است همچنین ۶۷ شهید در طول مدت اجرای این برنامه تقدیم شده است که ۵ شهید در سه ماهه ابتدای همین سال به شهادت رسیده‌اند. کاظمی درباره فعالیت‌های ایران درخصوص پیشگیری و درمان گفت: دو اولویت مهم در این زمینه داشتیم اولویت کوتاه‌مدت ما جمع‌آوری معتادان متجاهر بود. اولویت‌های دراز مدت ما نیز در حوزه پیشگیری و توسعه فعالیت‌های پیشگیرانه بود. درخصوص ساماندهی معتادان متجاهر در کشور و سطح شهر تهران این ظرفیت در تهران از ۴ هزار نفر به ۲۵ هزار نفر افزایش پیدا کرده است در سطح کشور نیز با ۱۲۴ درصد رشد در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر روبرو شده‌ایم. 

   حدود ۵ میلیون نفر خانواده در سال  آموزش‌های پیشگیری را دریافت می‌کنند

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: توجه ایران و ستاد مبارزه با مواد مخدر به این حوزه از اقدامات تحولی دولت سیزدهم بوده است. حدود ۵ میلیون نفر خانواده در سال آموزش‌های پیشگیری را دریافت می‌کنند. طرح یاریگران زندگی نیز در این دوره مدیریت دکتر مومنی فعال شد و دستاوردهای زیادی داشت در بیش از ۵۰ هزار مدرسه کانون یاریگران را شکل دادیم و با استفاده از شبکه شاد به بیش از ۵.۵ میلیون دانش‌آموز مهارت‌های پیشگیری ارایه شده است. همچنین همه در دانشگاه‌های کشور آموزش مهارت‌های پیشگیری از اعتیاد ارایه شده است.۸۹۰۰ مرکز درمانی در سطح کشور درحوزه کاهش آسیب و درمان معتادان فعال هستند. به‌طور میانگین سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را تحت پوشش دارند. 

   استفاده از سمن‌ها برای نهضت پیشگیری

کاظمی با اشاره به استفاده از سمن‌ها گفت: با استفاده از ظرفیت سمن‌ها بحث گفتمان‌سازی و نهضت پیشگیری را افزایش دهیم. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برنامه‌های تحولی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مهم‌ترین کاری که در سال ۱۴۰۱ انجام دادیم بحث افزایش ۴۸ درصدی مراکز ماده ۱۶ در کشور بود. همچنین باتوجه به اتفاقاتی که در سطح جهانی در فضای مجازی رخ می‌دهد کمیته‌ای در این زمینه شکل گرفت و سند پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر در فضای در حال تدوین است. همچنین از شبکه‌های روستایی و دهیاران استفاده کرده و طرح کانون یاریگران زندگی در روستاها را تشکیل دادیم. در فاز اول ۳۰ درصد روستاها تحت پوشش هستند و در ابتدا این کار در ۵ استان آغاز شد. برای این کار ۴ مرحله از جمله ساختار‌سازی، هویت‌سازی، آموزش و توانمندسازی و برنامه‌سازی است. همچنین طرح یاریگران زندگی در محلات از دیگر برنامه‌های ما است.همچنین سامانه قوام برای ساماندهی معتادان متجاهر راه‌اندازی شده است تا بهتر بتوانیم به این گروه خدمات ارایه کنیم. همچنین مجمع خیرین یاریگران زندگی در ۱۵ استان شکل گرفته است. وی ادامه داد: اولویت ما در این مجمع اشتغال و تهیه زیرساخت‌های درمانی است.

همچنین پیگیری مستمری درخصوص اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر داریم قانون مبارزه با موادمخدر مربوط به سال ۶۷ است که اصلاحیه‌هایی بر آن در طی سال‌ها اضافه شده در حال حاضر برخی مواد با فوریت در دولت بررسی شده و به مجلس ارسال شده است. همچنین در حوزه سازمان زندان‌ها ۱۵ هزار نفر تحت پوشش داروی بوپره نورفین هستند. او افزود: همچنین برای اولین‌بار در طول ۴۰ سال گذشته در سال ۱۴۰۱ توانستیم بیش از هزار میلیارد تومان از محل اموال مصادره‌ای و ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان منابع کسب کنیم. سامانه مزایده الکترونیکی ستاد نیز در حوزه اموال راه‌اندازی شد این کار به شفافیت و رقابت بیشتر کمک می‌کند. 

   ۹۰ درصد کشفیات تریاک در جهان  مربوط به ایران است

کاظمی با اشاره به تقویت دیپلماسی گفت: ما رتبه اول کشفیات انواع مواد مخدر را در سطح جهان داریم. همچنین ۹۰ درصد کشفیات تریاک در جهان مربوط به ایران است و نظام جمهوری اسلامی ایران با فاصله بسیار زیاد نسبت به سایر کشورها رتبه اول را در این زمینه دارد. یکی از سیاست‌های ما تقویت دیپلماسی در حوزه مقابله با مواد مخدر است. کاظمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برنامه‌های ستاد در سالروز جهانی مقابله با مواد مخدر ادامه داد: از جمله برنامه‌های این هفته امحا ۴۰ تن مواد مخدر در استان خراسان جنوبی است. همچنین تمبر یادبود در این هفته رونمایی خواهد شد. تقدیر از خانواده شهدا نیز از دیگر برنامه‌های این هفته است. اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر در بلندمدت پیشگیری و در کوتاه‌مدت ساماندهی معتادان متجاهر است. در سال ۱۴۰۱ مقداری کاهش کشفیات را داشتیم اما ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان نزدیک ۵۰ درصد رشد داشته است. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش ادامه داد: در ایران همچنان مصرف تریاک رتبه اول را دارد.

   درمان معتادان متجاهر دارای زخم باز

کاظمی درباره درمان معتادان متجاهر دارای زخم باز گفت: درمان این افراد در حال انجام است و در حال حاضر ظرفیت خالی نیز در مراکز برای این افراد وجود دارد. وی درباره برنامه هفتم گفت: مهم‌ترین اولویت برنامه هفتم ساماندهی معتادان متجاهر است که در کوتاه‌مدت انجام می‌شود. کاظمی ادامه داد: قانون مبارزه بیش از ۱۲۲ ماده دارد که بنا به صلاحدید رییس‌جمهور قرار شد در دو نوبت به مجلس ارسال شود از همین رو ۵ ماده اولویت‌دار با دو فوریت به مجلس ارایه شده است. وی با بیان اینکه درمان معتادان با روش‌های مختلفی انجام می‌شود، گفت: در دوره‌ای بحث متادون باب شد اما نگاه ما این است که داروی نگه دارنده است نه درمان‌کننده. او با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل افراد معتاد مشکلات روانی است گفت: نگاه ما به اعتیاد این است در شرایطی اعتیاد جرم است و در شرایطی اعتیاد بیماری است و در واقع اعتیاد بیماری است که در شرایطی تبدیل به جرم می‌شود.

وی درباره آخرین شیوع‌شناسی گفت: آخرین اطلاعات ما مربوط به سال ۹۳ و ۹۴ است در سال گذشته شیوع‌شناسی در جامعه دانش‌آموزان آغاز شد و امسال کار به آموزش و مرورش واگذار شده است. ما جامعه دانش‌آموزان را جامعه‌ای که نماد آینده کشور و تبیین‌کننده وضعیت کشور است را در اولویت قرار دادیم بعد از آن جامعه دانشگاهی و کار و گروه سنی تا ۶۵ سال است. وی در پاسخ به این سوال که آیا ماده مخدر زامبی که کشف آن در امریکا گزارش شده در ایران هم گزارش شده است، گفت: تاکنون موردی از کشف زامبی توسط پلیس و مرکز پژوهش‌ها نداشته‌ایم.

 

ارسال نظر