مشکل ادامه‌دار صنعت خودرو

۱۴۰۲/۰۳/۲۴ - ۰۴:۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۰۸۲۱۸
مشکل ادامه‌دار صنعت خودرو

اولین خبری که ما شنیدیم و برای‌مان جذابیت داشت، عرضه‌ خودرو در بورس کالا بود و قرار شد یکی از خودروسازان یکی از خودرو‌هایی که از بورس کالا خارج کرده بود را دوباره به این بازار برگرداند.

رییس سازمان بورس نیز گفته بود که منعی برای حضور خودرو در بورس کالا وجود ندارد و ما دیدیم اتفاق افتاد و عرضه خودور در بورس کالا آگهی شد. اما این روزها دو اظهارنظر متفاوت را در دیدیم؛ آن هم اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بود که در رابطه با اینکه هیچ منعی برای حضور خودرو در بورس کالا ندارد و انتظار داشتند خودرو خیلی زود به بورس کالا بیاید و معامله شود، البته صحبت‌های شورای رقابت شد که خودور را انحصاری تشخیص می‌دهد و اجازه ورود کالای انحصاری را به بورس نمی‌دهد. البته باید به این نکته دقت کنیم که یک‌بار خودرو از بورس کالا خارج شده و این کش و قوس‌ها ادامه‌دار خواهد بود و باید دید تکلیف آن چه می‌شود.

اما نکته قابل توجه اینجاست که به نظر می‌رسد تا زمانی که تعیین تکلیف نشود که شورای رقابت متولی بحث قیمت‌گذاری خودرو در کشور است یا خیر؛ می‌تواند به این موضوع خاتمه دهد که چه اتفاقی می‌خواهد رخ دهد. پس تا آن زمان کش‌وقوس‌ها و اظهارنظرها بسیار زیاد است و اینکه ما مدتی را می‌خواهیم که اگر کسی می‌خواهد در بحث خودرویی سرمایه‌گذاری کند باید نتیجه این مذاکرات و بحث‌ها را ببیند، البته می‌تواند با ریسک‌ و دیتاهای فعلی سرمایه‌گذاری را انجام دهد و این نگاه فعلی که چه اتفاقی قرار است برای خودور در بورس رخ دهد. می‌دانیم که تقاضای عجیب و غریبی که برای خرید خودرو داشتیم کاهش پیدا کرده، قاعدتا یک سری خودرو اضافه آمده و قرار است این خودروها را وارد بورس کالا کنند. مهم است که قیمت کارخانه برای فروش خودرو در بورس کالا چقدر است؛ چراکه ممکن است با تعیین عدد آن سود و اضافات برای سهامدار چندان جذاب نباشد.

البته به نظر می‌رسد قضایا برای مصرف‌کنندگان سهل‌تر می‌شود حالا فرقی ندارد در بورس کالا و سامانه یکپارچه باید دید که برای مصرف‌کنندگان عادی در نهایت پس از این کش‌وقوس‌ها به کجا می‌رسد.چون هم به نظر نمی‌رسد راه مشخصی باشد و صرفا اظهارنظر است و البته مشکل خودرو در ایران کمبود عرضه است و تا زمانی که این کمبود حل نشود دوباره این مشکلات (دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد) پدید می‌آید. بحث عرضه باید حل شود و با حل شدن این مشکل حباب قیمت‌ها شکسته می‌شود و حباب فرو‌‌می‌پاشد و به نفع مصرف‌کنندگان در نهایت تمام می‌شود.

 

ارسال نظر