آغاز معاملات «آتی شمش طلا» از اوایل سال آینده

۱۴۰۱/۱۲/۱۳ - ۰۳:۰۰:۱۴
کد خبر: ۲۰۰۱۹۸

کالاخبر| نشست هماهنگی آغاز معاملات گواهی سپرده شمش طلا با حضور کارگزاران، نهادهای مالی و مدیران بورس کالای ایران برگزار شد.  جواد فلاح مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران در این نشست با بیان اینکه در معاملات گواهی سپرده شمش طلا، پنج‌شنبه نیز روز معاملاتی خواهد بود، گفت: صحبت پیرامون معاملات گواهی سپرده شمش طلا از سال گذشته مطرح بود و پس از انجام همه اقدامات لازم، شنبه آینده اطلاعیه گشایش نماد در سایت بورس کالا منتشر می‌شود.

فلاح دارایی پایه این معاملات را شمش طلا اعلام کرد و افزود: این ابزار به توسعه معاملات بازارهای مالی و مشتقه بورس کالا کمک ویژه‌ای می‌کند و پیش‌بینی می‌شود از اوایل سال آینده (فروردین ۱۴۰۲) معاملات قراردادهای آتی این دارایی (شمش طلا) در بورس کالا نیز راه‌اندازی شود. به گفته مدیر بازارهای مالی بورس کالا در گواهی سپرده‌های فعلی، زمان ترخیص از طریق نامه‌نگاری به انبار اعلام می‌شود اما در این مکانیزم درخواست ترخیص در سامانه ثبت خواهد شد. وی ادامه داد: در معاملات شمش طلا هر گواهی ۱۰۰ سوتی یا یک دهم گرمی است و برای تحویل، ۱۱ هزار گواهی نیاز است که معادل هزار و ۱۰۰ گرم طلا است، البته در زمان تحویل، تعدیل وزنی به واسطه عیار شمش ممکن است اتفاق بیافتد.

فلاح در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ۳ تن شمش طلا شرکت زرشوران در فاز اول به خزانه بانک ملت منتقل می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود ۵ تن شمش از شرکتی دیگر به خزانه منتقل شود که این موضوع در مرحله اخذ مجوزهاست. وی تصریح کرد: علاوه بر خزانه بانک ملت که پشتوانه ضمانت ایمیدرو را دارد، بانک رسالت نیز درخواست داده البته این بانک وثیقه‌ای را از تولیدکننده یا واردکننده خواهد گرفت. ۳۰ همت ارزش دارایی (شمش طلا) است که مقرر شده وارد انبار شود. برمک هوشیار مدیر توسعه فناوری اطلاعات بورس کالای ایران در این نشست گفت: اصلی‌ترین نکته دسترسی مردم به بازار است چراکه قطعا شاهد گسترش ابعاد بازار خواهیم بود.

 

ارسال نظر