صادرات برق به پاكستان ۳ برابر مي‌شود

۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۳:۲۷:۳۳
کد خبر: ۳۱۱۴۶۹
صادرات برق به پاكستان ۳ برابر مي‌شود

مدير عامل شركت توانير امكان تبادل برق با روسيه تا ۱۰۰۰ مگاوات عنوان كرد و گفت: امكان ۳ برابر شدن صادرات برق به پاكستان را داريم.

مدير عامل شركت توانير امكان تبادل برق با روسيه تا ۱۰۰۰ مگاوات عنوان كرد و گفت: امكان ۳ برابر شدن صادرات برق به پاكستان را داريم.
مصطفي رجبي‌مشهدي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره برنامه ايران براي افزايش صادرات برق به پاكستان اظهار داشت: ظرفيت خط انتقالي كه اخيرا با حضور روساي جمهور دو كشور به بهره‌برداري رسيد امكان توسعه صادرات به كشور پاكستان را به بيش از ۳ برابر وضعيت فعلي فراهم كرد.
وي افزود: بناست شهرك‌هاي صنعتي در كشور همسايه كه نيازمند برق هستند، توسعه پيدا كند، به محض فعال شدن؛ امكان افزايش صادرات به اين كشور فراهم مي‌شود، اين پروژه ظرف ۵ تا ۶ ماه آينده به نتيجه خواهد رسيد، اكنون به لحاظ شبكه هيچ مشكلي وجود ندارد ولي مصارف و تقاضاهاي اين كشور بايد فعال شوند كه صادرات انجام شود.
مدير عامل شركت توانير درباره احداث نيروگاه بادي در كشور پاكستان توضيح داد: با توجه به اينكه چالش تامين برق چالش بزرگي است و سوخت هم موضوع اصلي است؛ توسعه تجديدپذيرها در منطقه خيلي افزايش پيدا مي‌كند، در اين راستا قطعا يكي از راه‌ها توسعه ظرفيت نيروگاه‌هاي تجديدپذير است، ما در ايران براي صادرات با توسعه تجديدپذيرها مصوبه جديد وزارت نيرو براي ۳۰۰ مگاوات از ظرفيت خطوط موجود را داريم يعني نياز نيست كه سرمايه‌گذار خط جديدي را احداث كند. همچنين اعلام آمادگي كرديم و در فراخوان و مزايده‌اي كه به زودي برگزار مي‌شود؛ ظرفيت‌هايي از خطوط را در اختيار بخش خصوصي قرار دهيم و برندگان نسبت به آغاز احداث نيروگاه تجديدپذير و توسعه صادرات اقدام مي‌كنند.
وي درباره وضعيت دريافت مطالبات صادرات برق گفت: براي دريافت مطالبات صادرات برق به كشورهاي همسايه مشكلي نداريم و به‌روز هستيم. مطالبه صادرات برق به عراق را نيز طي چند روز گذشته دريافت كرديم. نقل و انتقال پول هم پروتكل‌هاي خاص خود را دارد و مشكلي نيست.
رجبي‌مشهدي درباره تبادل برق با روسيه بيان داشت: براي تبادل برق با روسيه دو راه و دو پيمان داريم يكي اگير يعني عبور از كشورهاي آذربايجان، گرجستان و روسيه و ديگري از طريق آذربايجان و روسيه است كه يك بار تست و آزمايش شده و امكان سنكرون دو شبكه وجود دارد ولي از آن جهت كه شبكه بايد تقويت شود نيازمند بررسي دقيق‌تر است.
وي ادامه داد: در حال حاضر شركت مشاور در حال بررسي است قرار شده كه در اين خصوص در سطح معاونين وزرا جلساتي برگزار شود و بحث‌هاي فني پيش برود و امكان تبادل برق با روسيه فراهم شود.
مدير عامل شركت توانير امكان تبادل برق با روسيه تا ۱۰۰۰ مگاوات عنوان و خاطرنشان كرد: در فازهاي اول رقم تبادل حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاوات است.
وي با اشاره به تبادل برق با تركيه نيز گفت: با تركيه تا ۶۰۰ مگاوات امكان تبادل برق را داريم اما در فاز اول تبادل ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاوات امكان‌پذير است.

ارسال نظر