وزير نيرو اعلام كرد

سرانه مصرف برق صنايع بالاتر از متوسط جهاني است

۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۳:۲۶:۱۱
کد خبر: ۳۱۱۴۶۸
سرانه مصرف برق صنايع بالاتر از متوسط جهاني است

وزير نيرو گفت: ۸۰ ميليون جايزه براي مشتركان خوش مصرف در نظر گرفتيم كه از بين آنها، بيش از ۱۰۰ خودرو به مشتركاني كه در مصرف برق  صرفه جويي كنند اهدا خواهد شد.

وزير نيرو گفت: ۸۰ ميليون جايزه براي مشتركان خوش مصرف در نظر گرفتيم كه از بين آنها، بيش از ۱۰۰ خودرو به مشتركاني كه در مصرف برق  صرفه جويي كنند اهدا خواهد شد.
علي اكبر در جمع خبرنگاران با بيان اينكه امسال دولت برنامه‌هايي را براي تشويق مشتركان خوش مصرف در دستور كار دارد، اظهار كرد: جوايز نقدي را براي مشتركان درنظر گرفته‌ايم كه شامل اينترنت همراه، لوازم خانگي و خودرو مي‌شود.
وي در پاسخ، در خصوص ناترازي برق گفت: طي عملكرد دولت سيزدهم با اقدامات خوبي كه صورت گرفت ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفيت برق كشور اضافه شد.
وزير نيرو با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه مديريت مصرف برق گفت: با استفاده از تجارب سال گذشته تلاش كرديم تا مدل مديريت مصرف متفاوتي را ارايه دهيم؛ سال گذشته شعار ما اين بود كه مديريت مصرف بايد يك عمل فرهنگي و اقتصادي باشد و با همكاري مردم توانستيم تامين برق پايدار را داشته باشيم.
محرابيان اضافه كرد: در چارچوب مديريت مصرف طرح پاداش صرفه‌جويي به مشتركان داديم و امسال نيز پيش‌بيني شده تا برنامه‌هاي متنوعي را در اين بخش داشته باشيم تا مشتركان در بخش‌هاي مختلف با حضور در اين برنامه به رفع ناترازي كمك كنند و از پاداش صرفه‌جويي نيز بهره‌مند شوند.
وي با بيان اينكه مسابقات متنوعي را در همين راستا در نظر گرفته‌ايم، به عبارتي سطح دانش و آگاهي را افزايش خواهيم داد و با حضور در اين مسابقات جوايز نفيسي پيش‌بيني شده كه تعداد اين جوايز به ۸۰ ميليون مي‌رسد.
وزير نيرو در تشريح اين جزييات گفت: جوايز متعددي را در نظر گرفته‌ايم كه شامل جوايز خرد همچون هديه اينترنت و حتي خودرو مي‌شود. در واقع پيش‌بيني كرده‌ايم چند صد خودرو به مشتركان خوش مصرف داده شود، علاوه بر اين جوايز ديگري همچون لوازم برقي كم مصرف و لوازم مديريت مصرف پيش‌بيني شده است.
به گفته محرابيان اين طرح براي افراد مختلف، كودكان، نوجوانان و به ويژه بانوان كه نقش ويژه‌اي در مديريت مصرف دارند تعريف شده است و اميدواريم با اين برنامه بتوانيم در مديريت مصرف اقدامات خوبي را انجام دهيم.
وي در پاسخ به سوال ايسنا درباره ميزان ناترازي در صنعت برق اظهار كرد: امسال در حوزه مديريت مصرف برنامه جامعه‌اي را در نظر گرفته‌ايم و تجارب خوبي را نيز در اين حوزه داريم و مهم‌ترين اقدام اين است كه اوج مصرف بخش‌هاي مختلف را از يكديگر جدا كنيم و برنامه‌هاي مديريتي را براي بخش‌هاي مختلف در نظر بگيريم.
وزير نيرو با بيان اينكه توليد در بخش صنعت تابع توليد انرژي است، تصريح كرد: انرژي مورد نياز صنايع را با مديريت تامين خواهيم كرد.
وي با بيان اينكه سال گذشته در حوزه صنعت شرايط خوبي را رقم زديم، به‌طوري كه ميزان برقي كه در تابستان براي صنايع تامين شد، براي اولين‌بار در صنعت برق از ميزان برق خانگي افزايش پيدا كرد، گفت: امسال نيز در تلاش هستيم در بخش صنعت شرايطي را رقم بزنيم كه برق اين بخش تامين شود. طبق قانون قرار شده كه صنايع نسبت به احداث نيروگاه اقدام كند. از ابتداي دولت سيزدهم تفاهم‌نامه‌اي را با وزارت صنعت، معدن و تجارت در همين راستا منعقد كرديم و تاكنون نيز پنج واحد به بهره‌برداري رسيده است.
محرابيان با بيان اينكه طي ماه‌هاي آينده نيز چندين واحد به بهره‌برداري مي‌رسد، اظهار كرد: براساس قانون اين نوع صنايع بايد نيروگاه‌ را وارد مدار كند و در صورت كسري برق تامين برق آنها در اولويت آخر قرار مي‌گيرد. اين موضوع بدين معناست كه اگر صاحبان صنايع انرژي‌بر اقدام به احداث نيروگاه نكنند، دچار مشكل مي‌شوند لذا لازم است هرچه سريع‌تر اين موضوع را در اولويت اقدامات خود قرار دهند.
به گفته وزير نيرو اگر يك صنعت اقدام به احداث نيروگاه كند نرخ توليد برق و سود توليد آن چه بسا از سود توليد عادي آن صنعت بيشتر مي‌شود و اين بدين معناست كه صنعت برق با تقاضاي فعالان اقتصادي مواجه شده است.
وي با بيان اينكه براساس برنامه‌ريزي‌هايي كه در نظر گرفته‌ايم، اگر مشتركان مانند سال‌هاي قبل همكاري كنند و ميزان مصارف مازاد خود را كاهش دهند، صنايع نيز طبق برنامه پيش بروند، ميزان ناترازي را كاهش مي‌دهيم، اظهار كرد: ميزان ناترازي بستگي به اين دارد كه شرايط را چطور محاسبه كنيم، اگر مديريت مصرف داشته باشيم ناترازي زيادي نداريم ضمن اينكه كشورها نيروگاه‌ها را براي توليد اقتصادي تنظيم مي‌كنند و اگر مديريت مصرف را در نظر بگيريم ميزان ناترازي تا حد زيادي كاهش مي‌يابد و مي‌توانيم بدون مشكل تابستان را پشت سر بگذاريم.
محرابيان با اشاره به سياست وزارت نيرو براي واردات در سال جاري بيان كرد: سياست ما مبادله حداكثري برق است به‌طوري كه در زمان كمبود برق اقدام به واردات و در زمان مازاد برق اقدام به صادرات برق مي‌كنيم.
وزير نيرو با بيان اينكه براساس آمار سال گذشته طي ۳۶۵ روز ۸۰ درصد برق را صادر و ۲۰ درصد برق را وارد كرديم، واردات برق براي زمان اوج مصرف انجام مي‌شود، تصريح كرد: طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته ميزان واردات برق امسال افزايش پيدا مي‌كند و تلاش مي‌كنيم در تابستان از تمام ظرفيت براي واردات استفاده كنيم.
وي درباره وضعيت تامين اعتبار از صندوق توسعه ملي براي اجراي طرح‌هاي صنعت برق اظهار كرد: صندوق توسعه ملي مسوول تامين منابع مالي طرح‌هايي است كه موجب توسعه ملي مي‌شود. با توجه به اينكه توسعه ملي تابع تامين انرژي است مي‌بايست در صنعت برق سرمايه‌گذاري شود چرا كه توسعه صنايع وابسته به اين مساله است.
به گفته وزير نيرو مهم‌ترين وظيفه صندوق توسعه ملي بر مبناي قانون و سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري تامين منابع مالي نيروگاهي كشور است. ما در تعيين سهم نقشي نداريم و هر نيروگاهي كه مطالعات اقتصادي را تحويل بانك دهد و مورد تاييد واقع شود مي‌بايست تامين مالي آن انجام شود.
وزير نيرو با بيان اينكه تاكنون بيش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفيت برق كشور افزوده شده است، تصريح كرد: ميزان ناترازي و ميزان نياز بيش از اين عدد است لذا پروژه‌هايي را برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه به واسطه آنها بتوانيم تابستان را پشت سر بگذاريم. البته بايد توجه كرد كه تامين مالي پروژه‌ها ضرورت دارد و لازم است كه صندوق توسعه ملي به اين موضوع توجه داشته باشد، اميدواريم با تغييراتي كه در اين صنعت رخ خواهد داد منابع كشور در مسير توسعه واقعي قرار بگيرد.
محرابيان با بيان اينكه مهم‌ترين نياز امروز كشور رفع ناترازي انرژي است، تصريح كرد: سرمايه‌گذاري در بخش انرژي به معناي سرمايه‌گذاري در افزايش توليد، افزايش رفاه و رفع نيازهاي كشور است، اميدواريم با تغيير رويكرد در اين حوزه بتوانيم اقدامات گسترده‌اي را انجام دهيم.
به گفته وزير نيرو طي سه سال اخير با برنامه‌ريزي‌هايي كه جهت رفع نياز كشور داشتيم، تلاش كرديم كه با كمترين اثرات منفي ناترازي را پشت سر بگذاريم. در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ اقدام، در سال ۱۴۰۲، ۱۴۰ اقدام و براي سال ۱۴۰۳، ۱۸۰ اقدام در اين حوزه تعريف شده است.

ارسال نظر