نارسایی کلیه پیروز «مادرزادی» نبود

۱۴۰۱/۱۲/۱۱ - ۰۱:۳۸:۵۰
کد خبر: ۲۰۰۰۶۴
نارسایی کلیه پیروز «مادرزادی» نبود

پس از مرگ پیروز اعلام کردند که این توله یوز از ابتدا سیستم ایمنی ضعیفی داشت، شیر مادر را نخورده بود، با وزن نامتعارف که نصف حالت استاندارد بود، بزرگ شد و به‌طور کلی، چون در شرایط کاملا طبیعی بزرگ نشد، توانایی مقابله با بسیاری از عوامل بیماری‌زا را نداشت. اما با وجود این اظهارات مسوولان سازمان متولی حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور، برخی دامپزشکان تاکید کردند که پیروز از ابتدا و به صورت «مادرزادی» دچار نارسایی کلیه نبوده و در هفته‌های بعد از تولد دچار این مشکل شده است.

به گفته این دامپزشکان، وقتی پیروز در هفته سوم تولد خود و در زمانی که وضعیت جسمی وخیمی داشت، از سایت تکثیر در اسارت توران به پارک پردیسان تهران منتقل شد، تزریق یک داروی اشتباه به این حیوان باعث صدمه دیدن کلیه‌اش می‌شود. 

«پیروز» در استراحت  بین راند اول و دوم دیالیز جان باخت 

رییس بیمارستان دامپزشکی مرکزی در تشریح نحوه مرگ پیروز و آخرین لحظات زیست این توله یوز به ایلنا توضیح داد: پیروز از بامداد روز جمعه ۵ اسفند به بیمارستان دامپزشکی مرکزی منتقل شد و پیش از این، سابقه انتقال او به این بیمارستان وجود نداشت.

از بامداد جمعه تا عصر دوشنبه نیز اقدامات درمانی مختلفی را برای این حیوان انجام دادیم، تا در نهایت عصر دوشنبه تصمیم گرفتیم عمل دیالیز را برای او انجام دهیم. امیر مرادی ادامه داد: در همین راستا پیروز را از حدود ساعت ۱۶:۳۰ عصر دوشنبه ۸ اسفند به اتاق عمل بردیم و کاتتر داخل شکم را برای انجام عمل دیالیز صفاقی در این حیوان کار گذاشتیم و حدود ساعت 17:30 عمل دیالیز را شروع کردیم که راند اول آن تا بامداد روز بعد طول کشید. او افزود: ساعت حدود 3:30 بامداد روز سه‌شنبه ۹ اسفند، راند اول دیالیز پیروز تمام شد و طبق قاعده باید چند ساعت بین راند اول و دوم دیالیز به حیوان استراحت می‌دادیم، اما متاسفانه پیروز در طول این چند ساعت جان خود را از دست داد و به راند دوم دیالیز صفاقی نرسید. 

دو بار دیگر پیروز به عارضه حاد کلیه  دچار شده بود

این دامپزشک متخصص در ادامه توضیحات خود گفت: دو مرتبه دیگر که پیروز به عارضه حاد کلیه دچار شده بود، این حیوان را به بیمارستان دامپزشکی مرکزی انتقال نداده بودند، بلکه در مرتبه اول، آقای پیتر کالدول که از آفریقای جنوبی آمده بودند، این بیماری را تشخیص دادند و پروتکل درمانی را برای پیروز نوشتند در مرتبه دوم نیز آقای بابک باستانی، دامپزشک خود سازمان حفاظت محیط زیست این مشکل را تشخیص دادند و درمان تحت نظر ایشان انجام شد.

او در ادامه توضیح داد: در دو مرتبه قبلی، روند درمانی پیروز یک بار تحت نظر آقای کالدول و یک بار نیز تحت نظر آقای باستانی پیش رفت. در مرتبه سوم نیز که پیروز به بیمارستان دامپزشکی مرکزی منتقل شد، ما تمام اقدامات درمانی این حیوان را با مشورت آقایان کالدول و باستانی پیش بردیم. 

نقش تزریق آنتی‌بیوتیک اشتباه  در ایجاد نارسایی حاد کلیوی در «پیروز»

مرادی در پاسخ به این سوال که آیا تزریق داروی اشتباه در هفته‌های اول پس از تولد پیروز باعث ایجاد نارسایی کلیوی در این حیوان شده بود یا خیر، توضیح داد: یکی از فرضیات جدی درباره عامل اولیه ایجاد نارسایی حاد کلیوی در پیروز، تزریق یک آنتی‌بیوتیک دارای عارضه به این حیوان در همان روزهای نخست انتقال او از توران به تهران است.

این آنتی‌بیوتیک که توسط یکی از دامپزشکان ایرانی برای پیروز تجویز شده بود، به‌شدت برای کلیه یوزپلنگ سمی است. رییس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تاکید کرد: زمانی که آقای کالدول به ایران آمدند، وقتی دیدند که پیروز در حال درمان با این آنتی‌بیوتیک است، بلافاصله دستور دادند که این دارو باید قطع شود، چراکه تشخیص ایشان، ایجاد نارسایی حاد کلیه بر اثر تزریق این داروی خاص بود. 

چرا اعلام شد که «ایران» باردار است؟ 

مرادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا با وجود اینکه هنوز بارداری «ایران» تایید نشده است، دقیقا ساعاتی قبل از مرگ پیروز اعلام شد که مادر او باردار است، توضیح داد: اینکه ما اعلام کردیم احتمال بارداری ایران وجود دارد، به این دلیل بود که برخی کارشناسان موضوع همودیالیز را برای پیروز مطرح می‌کردند، در چنین شرایطی من گفتم که یکی از شرایط لازم برای انجام این کار، این است که ما بتوانیم یک خون منطبق بر گروه خونی پیروز را تهیه کنیم که تنها گزینه ما برای این کار، گرفتن خون از مادر پیروز بود.

رییس بیمارستان دامپزشکی مرکزی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود 35 روز قبل، ایران یعنی مادر پیروز جفت‌گیری موفقی داشته است و در صورت بارداری، بیهوش کردن این حیوان می‌توانست باعث سقط جنین شود، ما اعلام کردیم چون احتمال بارداری ایران وجود دارد، نمی‌توانیم برای گرفتن خون از ایران جهت استفاده در عمل همودیالیز روی پیروز، یوز مادر را بیهوش کنیم. 

 

ارسال نظر