شاخص بورس دوباره مثبت شد/ بازار بورس کانال ۱.۷ میلیونی را پس می‌گیرد؟

۱۴۰۱/۱۰/۲۸ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۷۲۰
شاخص بورس دوباره مثبت شد/ بازار بورس کانال ۱.۷ میلیونی را پس می‌گیرد؟

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته یعنی سه‌شنبه، ۲۷ دی‌ماه با ۶ هزار و ۳۷۳ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۶۸۷ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با سه هزار و ۳۱۵ واحد افزایش به ۵۲۳ هزار و ۶۴۷ واحد و شاخص قیمت با یک هزار و ۹۲۷ واحد رشد به ۳۱۱ هزار و ۵۳۹ واحد رسید.شاخص بازار اول، چهار هزار و ۱۷۴ واحد و شاخص بازار دوم، ۱۴ هزار و ۳۴۷ واحد افزایش را ثبت کردند.

روز گذشته در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۶ میلیارد و ۳۶۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۴ هزار و ۶۲۸ میلیارد ریال معامله شد. همچنین توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با یک هزار و ۹۱۶ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۱۸۰ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۶۸ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۵۱۹ واحد و بانک تجارت (وتجارت) با ۴۶۲ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۵۷۶ واحد، نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۵۴۴ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۴۰۲ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۳۷۶ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۳۲۲ واحد و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲۸۴ واحد و توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۲۵۸ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت.

بر پایه این گزارش، روز گذشته نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ایران خودرو (خودرو)، بانک تجارت (وتجارت)، سایپا (خساپا)، پالایش نفت تهران (شتران) و بانک صادرات ایران (وبصادر) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۳۸۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۳ هزار و ۳۵۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۶۳ واحد افزایش داشت و به ۲۱ هزار و ۴۴۰ واحد رسید. در این بازار بیش از هفت میلیارد و ۱۶۸ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۴۶۹ هزار و ۸۸۶ نوبت بود. شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، مدیریت انرژی تابان هور (وهور)، پویا زرکان آق دره (فزر)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، اعتباری ملل (وملل) و پخش البرز (پخش) تاثیر مثبت بر این شاخص داشتند. در مقابل پتروشیمی مارون (مارون)، پالایش نفت شیراز (شراز)، بانک دی (دی)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، صنعتی مینو (غصینو) و پلیمر آریا ساسول (آریا) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

پس از حواشی‌های مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا که هفته گذشته خاطر سهامداران را مکدر کرد، روز دوشنبه شاهد از سرگیری این عرضه‌ها بودیم. روز چهارشنبه با لغو عرضه محصول دنا توسط اطلاعیه ایران‌خودرو، موضوع پایان عرضه خودرو در بورس کالا رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت تا دلیل صف فروش خودروسازان نیز مشخص شود. اگرچه سازمان بورس طی نامه‌ای به ایرانخودرو به این اتفاق به سرعت واکنش داد اما صحبت‌های امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت از جدیت بیشتر آن خبر می‌دهد. قالیباف طی صحبتی که در صدا و سیما انجام داد، عنوان کرد که در حال حاضر وزارت صمت اختیار ارایه مجوز به عرضه‌های جدید در بورس کالا را ندارد و طبق گفته سازمان بازرسی، از این پس شورای رقابت مسوولیت قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان را خواهد داشت.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، با عرضه‌های صورت گرفته در بازار خودرو طی روزهای اخیر و همچنین واردات خودروهای خارجی، بازار خودرو به اشباع رسیده است و از همان ابتدا نیز قرار بر این بود که با رسیدن به این نقطه، عرضه خودرو در بورس کالا به پایان برسد و خودروسازان خودشان به فروش محصولاتشان ادامه دهند.

با این حال اما تلاش‌های سازمان بورس و مکاتبه آن با وزارت اقتصاد نتیجه داد و دنا پلاس روز دوشنبه در بورس کالا طبق اطلاعیه قبلی و با ۵ هزار دستگاه بیشتر عرضه شد. روز دوشنبه میزگردی نیز در بورس کالا برای صنعت خودرو کشور با حضور رییس سازمان بورس، وزیر اقتصاد و همچنین مدیران عامل خودروسازهای بزرگ کشور برگزار شد که نتیجه آن یکپارچگی همه طرف‌ها برای تداوم عرضه خودرو در بورس کالا و از بین رفتن لاتاری خودروسازان با روش‌های قبلی بود.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، نیز با بیان اینکه راه میانه برای حمایت از مردم و تولید، عرضه خودرو در بورس کالاست عنوان کرد که با ویژه‌خواری در بازار خودرو رقابت خواهد شد تا موج جدیدی از اصلاحات اساسی در این صنعت ایجاد شود و این موج مثبت به دیگر صنایع نیز سرایت کرد.

از دیگر محرک‌های بازار امروز می‌توان به خبر تایید نشده‌ای اشاره کرد که امید بورسی‌ها را افزایش داد. گفته می‌شود که احتمال دارد در روزهای آینده احسان خاندوزی از وزارت اقتصاد کنار رفته و شمس‌الدین حسینی بر صندلی وزارت بنشیند. حسینی که در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، به مدت سه سال وزیر اقتصاد بود، طی سال‌های اخیر اظهارنظرهایی در خصوص بورس و سهامداران داشته که به نظر می‌رسد همین موضوع به واکنش سبز بورسی‌ها به این اخبار غیررسمی است. واکنشی که از امید به اصلاحات اقتصادی و کمرنگ شدن اقتصاد دستوری در کشور نشات می‌گیرد.

بازار کانال 1.7 میلیونی را پس می‌گیرد؟

پویان مظفری، کارشناس بازار سرمایه به بورسان گفت: عمده دلیل رشد این روزهای بورس تهران افزایش نرخ ارز است که ارزش دلاری بورس می‌تواند نماگر بهتری برای سنجش چشم‌انداز آتی بازار باشد. ارزش ۲۰۰ میلیارد دلاری می‌تواند محدوده مناسبی برای هدف بازار سهام باشد. هم‌اکنون ارزش دلاری بورس عددی حوالی ۱۸۰ میلیارد دلار را نمایش می‌دهد که حاکی از ارزندگی و جاماندگی آن است که البته در تمامی صنایع روند یکسانی را شاهد نخواهیم بود. 

این کارشناس بازار سرمایه در تشریح دلیل خود برای معیار قرار دادن عدد ۲۰۰ میلیارد دلاری ارزش بورس تهران، عنوان کرد بررسی سودآوری‌های دلاری شرکت‌ها در طول سالیان گذشته نشان می‌دهد که به‌طور میانگین می‌توان ارزشی بالغ بر این عدد را برای بازار متصور بود و اعداد زیر آن نشان‌دهنده ارزندگی بازار است اگرچه در طول زمان به دلیل مشکلاتی که در زمینه اقتصادی کشور وجود دارد می‌تواند با تغییراتی همراه باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا بورسی‌ها اکنون به دلار نیمای 28 هزار و 500 تومانی توجه زیادی نمی‌کنند گفت: تحلیلگران اغلب اعتقاد دارند که این نرخ در طول یک سال آینده نمی‌تواند پایدار باشد و نرخ ۳۵ هزار تومانی عدد منطقی‌تری به نظر می‌رسد که دلیل این موضوع نیز به وابستگی سامانه نیما به عرضه شرکت‌های پتروشیمی و فولادی کشور مرتبط می‌شود زیرا اگر زمانی این شرکت‌ها توانایی عرضه در این نرخ را نداشته باشند، دولت نیز در تامین ارز دیگر صنایعی مانند غذا و دارو به مشکل خواهد خورد و به ناچار نرخ را تغییر می‌دهد. 

پویان مظفری همچنین درباره صنعت بانکی کشور و دلیل رشدهای خوب اخیر این گروه صحبت کرد و گفت هم‌اکنون نمی‌توان از روی گزارش‌های این شرکت‌ها دلیل قانع‌کننده‌ای برای این روند صعودی پیدا کرد اما احتمالا به دلیل اتفاقاتی که در بانک‌های کشور مبنی بر واگذاری دارایی‌های سهمیه‌ای وجود دارد، انتظار می‌رود پول مناسبی در این شرکت‌ها وارد شود و همچنین انتصاب محمدرضا فرزین به عنوان رییس جدید بانک مرکزی و سابقه‌ای که این فرد در بانک ملی داشته است، این موضوع را تشدید می‌کند.

او در نهایت به بررسی برخی از صنایع پرپتانسیل بازار پرداخت و عنوان کرد صنعت دارو به ویژه شرکت‌های پخش دارویی می‌توانند وضعیت مناسبی را در ادامه داشته باشند زیرا این شرکت‌ها هم با افزایش حاشیه سود مواجه شده‌اند و هم افزایش نرخ دارو تاثیر مثبتی بر سودآوری آنها داشته است. از طرف دیگر شرکت‌های شوینده نیز با چشم‌انداز حذف قیمتگذاری دستوری می‌توانند به روزهای خوب خود بازگردند و بار دیگر شاهد سودآوری‌های مناسب از سمت آنها باشیم. او صنعت سیمان را نیز در صورت عدم موافقت مجلس با تغییر نرخ خوراک و گاز صنایع، جزو گروه‌های پرپتانسیل معرفی کرد.

 

ارسال نظر