رونق معاملات کالایی در بورس

۱۴۰۱/۰۸/۱۴ - ۰۱:۲۳:۵۸
کد خبر: ۱۹۴۰۲۸
رونق معاملات کالایی در بورس

در بازار گواهی سپرده در هفته نخست آبان (منتهی به ۱۳ آبان) نزدیک ۱۲ میلیون ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش نزدیک ۷۶۸ میلیارد تومان دست به دست شد که از لحاظ حجم، افزایش ۳۱ درصدی و از لحاظ ارزش افزایش ۱۸۳ درصدی را تجربه کرد.

سکه از لحاظ ارزش و سیمان از لحاظ حجم، برتر از سایر دارایی‌ها، در مقام نخست ایستاد. ۱۱ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۹۰۰ ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش نزدیک ۷۶۸ میلیارد تومان در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در هفته گذشته دست به دست شد. ارزش معاملات هفته منتهی به هفته ماقبل (۶ آبان)، ۲۷۲ میلیارد تومان برای ۹ میلیون و ۶۴ هزار و ۵۷۹ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود.

بدین‌ترتیب در جریان معاملات هفته گذشته ۴ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۱۰۰ اوراق گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش بیش از ۶۸۹ میلیارد تومان را ثبت کرد. اوراق مبتنی بر طلا با کسب سهم ۹۰ درصدی در ارزش معاملات، جایگاه نخست و با سهم ۳۷ درصدی در حجم معاملات، رتبه دوم بازار گواهی سپرده کالایی را پس از سیمان از آن خود کرد.

سیمان با ثبت معامله ۶ میلیون و ۳۱۸ هزار گواهی سپرده، رتبه نخست را از نظر حجم از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی نزدیک ۴ میلیارد و ۸۳۴ میلیون تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۵۳ درصد بود و از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد. در هفته منتهی به ۱۳ آبان، ۵۱۸ هزار و ۳۲۸ گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، با سهم ۲ درصدی رتبه سوم در ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

ارزش معاملات ۶۱۴ هزار و ۴۵۰ گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ۵۴ میلیارد و ۳۴۸ میلیون تومان فراتر رفت و این دارایی توانست مقام دوم را از لحاظ ارزش بعد از سکه از آن خود کند. این دارایی پایه، سهم ۷ درصدی را از لحاظ ارزش کل معاملات از آن خود کرد. معامله ۳۵ هزار و ۸۶۴ گواهی سپرده برنج، ۴۶ گواهی سپرده پسته و ۱۱۲ گواهی سپرده پسته به ترتیب ارزشی بیش از ۲.۵ میلیارد تومان، ۱۰ میلیون تومان و ۴.۳ میلیون تومانی را رقم زده است.

    10 شرکت برتر بورس کالا

ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس ۳ شرکت برتر هفته دوم آبان بیشترین فروش بازار فیزیکی بورس کالای ایران را به خود اختصاص دادند. بورس کالای ایران برترین‌های بورس کالا را در هفته دوم آبان (منتهی به ۱۳ آبان) براساس ارزش فروش شرکت‌ها در بازار فیزیکی اعلام کرد.

جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است: 

ملی صنایع مس ایران با ثبت معامله ۵ هزار و ۹۰۰ تن مس کاتد، مس کم عیار و سولفور مولیبدن به ارزش نزدیک ۹۳۶ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.

پالایش نفت اصفهان با فروش ۵۵ هزار تن توکیوم باتوم و لوب کات سبک به ارزش بیش از ۵۶۷ میلیارد تومان، دوم شد.

پالایش نفت بندرعباس با فروش ۵۰ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش ۵۴۴ میلیارد تومان، سوم شد.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ثبت معامله ۱۰۰ هزار تن به ارزش نزدیک ۴۸۰ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

پتروشیمی تندگویان با ثبت معامله ۱۳ هزار و ۴۴۲ تن پلی اتیلن ترفتالات نساجی و بطری و نخ 

پلی استر با گریدهای مختلف به ارزش نزدیک ۳۹۲ میلیارد تومان پنجم شد.

ذوب‌آهن اصفهان ۲۱ هزار و ۵۳۳ تن تیرآهن، میلگرد و ناودانی را به ارزش بیش از ۳۵۴ میلیارد تومان فروخت و ششم شد.

جهان فولاد سیرجان با فروش ۲۳ هزار و ۴۷۵ تن شمش بلوم و میلگرد به ارزش بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان هفتم شد.

پالایش نفت تهران (تندگویان) با فروش ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و سنگین و گوگرد گرانوله به ارزش بیش از ۳۱۲ میلیارد تومان در جایگاه هشتم قرار گرفت.

مجتمع فولاد خراسان با ثبت معامله ۲۰ هزار و ۵۰۴ تن میلگرد و شمش بلوم به ارزش نزدیک ۲۹۱ میلیارد تومان، نهم شد.

پتروشیمی امیرکبیر با فروش ۹ هزار و ۶۳۶ تن پلی اتیلن سبک و سنگین به ارزش نزدیک ۲۶۳ میلیارد تومان در رتبه دهم ایستاد.

بورس کالای ایران از پذیرش ۱۰ کالا و محصول متعلق به ۱۰ شرکت در بازار اصلی و فرعی بورس کالا خبر داد. به این ترتیب باید منتظر عرضه‌های جدید در بورس کالا باشیم. براساس تازه‌ترین اطلاعیه‌های مدیریت پذیرش بورس کالای ایران قیر، شمش روی، شمش طلا و ورق فولادی ۵ شرکت برای عرضه در بازار اصلی پذیرش شد. پذیرش کالاها و محصول‌های مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و پنجاه و نهمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۰ آبان به تصویب رسید.

به این ترتیب قیر شرکت قیر عایق جیحون دشت راهی بازار اصلی بورس کالای ایران می‌شوند. همچنین شمش روی شرکت ذوب اکو استار ایرانیان و شمش طلا شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در بازار اصلی بورس کالا پذیرش شدند.

علاوه بر این، ۷۰ هزار تن ورق فولادی شرکت Bhushan Power & Steel شرکت هند و ۳۰ هزار تن ورق فولادی شرکت HBIS Group کشور چین که عرضه‌کننده هر دو مورد فولاد مبارکه اصفهان است برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد.

    کالا و محصول کدام شرکت

به بازار فرعی راه یافت؟

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران همچنین در اطلاعیه‌های جداگانه دیگری از پذیرش گلیسیرین، ضایعات چوبی، ‌تری مزوئیل کلراید، ضایعات فلزی، الیاف استیپل اکریلیک و الیاف استیپل پلی استر ۵ شرکت در بازار فرعی بورس کالا خبر داد.

پذیرش کالاهای مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و پنجاه و نهمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۰ آبان به تصویب رسید. به این ترتیب، هزار تن گلیسیرین شرکت پاکسانو هزار و ۲۰۰ تن ضایعات چوبی شرکت ایران خودرو راهی بازار فرعی بورس کالا می‌شود.

همچنین هزار کیلوگرم‌تری مزوئیل کلراید و ۴ هزار و ۵۰۰ تن ضایعات فلزی شرکت گروه صنعتی سپاهان در بازار فرعی پذیرش شدند. علاوه بر این، ۱۹ هزار تن الیاف استیپل اکریلیک و ۱۶ هزار تن الیاف استیپل پلی‌استر شرکت پلی‌اکریل ایران برای عرضه در بورس کالا پذیرش شدند.


 

ارسال نظر