ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۷/۲۵ - ۰۲:۴۸:۳۳
کد خبر: ۱۹۳۴۳۳

ایرانشهر نیمی از لکوموتیوهای ناوگان ریلی کشور متوقف است

بابک احمدی، رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: از ۹۰۰ لکوموتیو موجود در کشور هم‌اکنون ۴۵۰ لکوموتیو متوقف است.

به گزارش مهر، احمدی درباره علت کاهش سرعت سیر قطارها در شبکه ریلی کشور گفت: اصلی‌ترین علت این موضوع و توقف لکوموتیوها تخصیص نیافتن اعتبارات است چراکه منابع تعهد شده به راه‌آهن تاکنون تعلق نگرفته و حدود ۲۰۰ لکوموتیو گرم موجود نیز متوقف شده است. وی افزود: شرکت راه‌آهن نیز قادر به نگهداری ناوگان نیست و این توقف‌ها باعث شده لکوموتیو به اندازه کافی وجود نداشته باشد و برای برون‌رفت از این وضعیت، دولت باید منابع مورد نیاز را تخصیص دهد تا لکوموتیوهای متوقف شده فعال شود، البته این راه‌حل به صورت موقتی و مثل مسکن است. وی در پاسخ به اینکه چرا امسال با این مشکلات مواجه شده‌ایم، خاطرنشان کرد: از سه سال پیش این مشکلات موجود بود، اما امسال سیر صعودی بیشتری به خود گرفته است و سالی ۵۰ لکوموتیو به علت تأمین نشدن قطعات و نگهداری از چرخه فعالیت خارج می‌شد، اما الان که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ لکوموتیو خارج شده فشار بیشتری احساس شده است. احمدی یادآور شد: هم‌اکنون ۵۰۰ لکوموتیو گرم و فعال در شبکه موجود است که شامل ۲۳۰ لکوموتیو باری، ۱۳۰ لکوموتیو مسافری و تعدادی لکوموتیو مانوری است و کل لکوموتیوهای کشور ۹۰۰ دستگاه است که ۴۵۰ دستگاه آن متوقف است. وی افزود: از مجموع ۴۵۰ دستگاه متوقف، ۲۰۰ لکوموتیو در سه سال اخیر متوقف شده و مابقی سال‌هاست به علت نبود منابع کنار گذاشته شده، در صورتی که لکوموتیوها قدیمی نیست و قابل بازسازی و اورهال است. به گفته احمدی، ۳۰ درصد لکوموتیوهای باری متعلق به بخش خصوصی و ۷۰ درصد آن به همراه تمام ناوگان مسافری دولتی است.

«سن فرسودگی» خودروها اعلام شد

علیرضا احمدی، سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت سازمان راهداری با اشاره به تحویل ۲ ماهه خودروهای جایگزین خودروهای فرسوده، جزییات سن فرسودگی خودروهای فرسوده را تشریح کرد. علیرضا احمدی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اختصاص سهمیه 20 درصدی فروش تولید خودروسازان داخلی به مالکان خودروهای فرسوده، اظهار کرد: معیار فرسوده بودن یک خودرو بر اساس آیین‌نامه خارج کردن خودروهای فرسوده و قانون هوای پاک مرز سن فرسودگی است. وی توضیح داد: این سن برای خودروهای مختلف، متفاوت است. مطابق ماده 2 آیین‌نامه ماده 8 قانون هوای پاک سن فرسودگی برای خودروهای شخصی (سواری و سواری کار) 15 سال است. وی ادامه داد: سن فرسودگی برای خودروهای عمومی بنزینی و دوگانه‌سوز 8 سال، خودروهای عمومی پایه‌گازسوز 10 سال، خودروهای عمومی برقی 14 سال، وانت پایه‌ گازسوز 14 سال، بنزینی دوگانه‌سوز دیزلی 13 سال، اتوبوس درون‌شهری دیزلی 8 سال، اتوبوس پایه‌ گازسوز 10 سال، اتوبوس درون‌شهری برقی (بازسازی شده) 20 سال، مینی بوس و میدل باس درون‌شهری و برون شهری دیزلی 8 سال و پایه‌گاز 10 سال و برای برقی بازسازی شده 20 سال در نظر گرفته شده است. سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اضافه کرد: سن فرسودگی اتوبوس برون‌شهری 10 سال، کشنده، کامیون و کامیونت 16 سال، موتورسیکلت بنزینی کابراتوری 5 سال، انژکتوری 6 سال و موتورسیکلت برقی 12 سال است. برای سواری‌های دولتی سن فرسودگی 13 سال است. بر اساس این گزارش، احمدی روز شنبه از اختصاص سهمیه 20 درصدی از فروش خودروهای شرکت‌های تولید‌کننده داخلی به مالکان خودروهای فرسوده خبر داده و گفته بود: در راستای اجرای بند ف تبصره 7 قانون بودجه سال 1401 حسب پیگیری‌های مکرر ستاد و جلسات متعدد با نمایندگان وزارت صمت و خودروسازان، سهم 20 درصدی از قرعه کشی مرحله اخیر خودروهای شرکت‌های تولیدکننده داخلی به مالکان خودروهای فرسوده اختصاص یافت.

استقبال بخش خصوصی از تردد شناورهای ایران در ولگا روسیه

سید علی حسینی، رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، نقش سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه حمل‌ونقل دریایی خزر را کلیدی توصیف کرد و با استقبال از تردد شناورهای تحت پرچم ایران در ولگا رود روسیه، آن را موجب تعمیق تبادل تجاری دوکشور عنوان کرد. به گزارش ایسنا، سید علی حسینی، درباره توسعه تبادلات تجاری ایران و روسیه از طریق حمل‌ونقل دریایی به ویژه از مسیر دریای خزر و ولگارود و نیز ضرورت فعالیت شناورهای رو-رو در بنادر شمالی ایران، اظهار کرد: باید عمق تبادلات تجاری ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر به ویژه روسیه افزایش یابد و شاهد ایفای نقش اثرگذار ایران در بازی اقتصادی دریای خزر باشیم. حسینی با بیان اینکه توافق روسیه به منظور تردد شناورهای تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در ولگارود، دستاورد و خبر خوبی به شمار می‌آید، اظهار داشت: تردد از مسیر ولگارود هزینه حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد چرا که تنها مسیر و معبر ورودی شناورها به دریای خزر است و موجب می‌شود عمق تبادل تجاری ایران با روسیه افزایش یابد. با توجه به سرمای هوای منطقه، صرفا امکان ۶ ماه تردد در ولگارود وجود دارد و باید به بهترین شکل از این فرصت اقتصادی بهره‌مند شویم. او در مورد توافقات اولیه به منظور همکاری ایران و روسیه به منظور فعالیت شناورهای رو-رو در دریای خزر، اعلام کرد: تردد و فعالیت شناورهای رو-رو از مسیر بنادر شمالی ایران امری ضروری است و باید از پیش‌قدم شدن روسیه در این راستا به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

 

ارسال نظر