بازارسهام

۱۴۰۰/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۶۶۹

سوگیری در گزینش سهام وجود ندارد

سید مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اظهار کرد: صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه در تمام‌روزهای کاری بازار فعالیت دارد و به خریدوفروش می‌پردازد. اینکه در طول روز چه حجمی را معامله می‌کند، بستگی به همان روز داشته و نمی‌توان مقدار مشخصی را برای آن عنوان کرد. پارچینی افزود: ارزش ریالی خریدوفروش‌های صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه متغیر بوده اما درمجموع همانند یک بازارگردان، معاملات روزانه دارد و هدف آن نیز متعادل‌سازی بازار سهام است. این صندوق در روزهایی که بازار نیاز به عرضه دارد، اقدام به عرضه دارایی خود می‌کند و روزهایی که نیاز به خرید هست صف‌های فروش را جمع‌آوری کرده و از نمادها حمایت می‌کند. مدیر نظارت بر بورس‌ها بیان کرد: درواقع صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه یار کمکی برای بازارگردان‌ها است که اگر عرضه در سهمی زیاد شود، آن را خریداری کرده و به بالانس و توازن بازار می‌پردازد. بالعکس این عمل نیز انجام‌شده و اقدامات دوسویه دارد. وی در پاسخ به پرسش اینکه این صندوق چقدر در انجام رسالت خود موفق عمل کرده است؟ گفت: همین‌که در نمادهای پذیرفته‌شده و لیست شده، کمتر شاهد صف خریدوفروش باشیم، نشان می‌دهد که صندوق در آن روز کاری موفق عمل کرده است. مدیر نظارت بر بورس‌ها تشریح کرد: البته برای باز شدن قفل‌های صف فروش و خرید، در گام نخست خود بازارگردان سهام باید اقدام کند و مکلف به انجام‌وظیفه خود است و دراین‌بین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه نیز به‌واسطه رسالت‌های کلانی که در بازار دارد، به عنوان یار کمکی ایفای نقش می‌کند. پارچینی بیان کرد: گاهی عموم فکر می‌کنند که این صندوق در تمام بخش‌های بازار حضور دارد اما این تصور اشتباهی است و اینگونه نیست که به خرید یا فروش همه سهام پذیرفته‌شده در بازار بپردازد. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه تنها مطابق اساسنامه‌ خود عمل کرده و بر پایه دستورالعمل‌ مصوب هیات امنا، اقدام به خریدوفروش می‌کند.

این مقام مسوول درپاسخ چه سازوکاری برای انتخاب یک سهم برای حمایت از آن وجود دارد؟ توضیح داد: سهامی که برای حمایت و معامله‌ انتخاب می‌شود، مشخصه‌های زیادی را باید داشته باشند اما آنچه حائز اهمیت بوده این است که منابع این صندوق از وجوه بانک‌ها، کارگزاران و فعالان بازار حاصل می‌شود و هیات امنا صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه دستورالعمل مشخصی را تدوین کرده‌اند تا سوگیری در شناسایی و نحوه حمایت به وجود نیاید. مدیر نظارت بر بورس‌ها تشریح کرد: در حقیقت اگر سهامی با اساسنامه مذکور همخوانی داشته باشد، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه آن نماد را گزینش کرده و نسبت به ورود و خروج آن تصمیم‌گیری می‌کند. این دستورالعمل‌ها در سایت داخلی صندوق برای عموم قابل‌مشاهده نیست اما گمان می‌کنم اساسنامه آن در سایت کدال وجود داشته باشد.

کابوس بورس‌های جهانی

بیشتر شاخص‌های مهم بورسی جهان ریزش سنگینی را تجربه کردند. یوکیو ایشیزوکی، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه دایوا سکیوریتیز گفت: نرخ توم در بیشتر کشورهای جهان کماکان مایه نگرانی است، چراکه کار بانک‌های مرکزی را برای اجرای دلخواه سیاست‌های جدید پس از دوره کرونا دشوار می‌کند. در امریکا شاهد آن بوده‌ایم که تورم برای مدت طولانی بالای چهار درصد باقی‌مانده است و این در صورت تداوم می‌تواند منجر به ایجاد چسبندگی قیمت اقلام ضروری شود که به‌نوبه خود منجر به دشوارتر شدن کاهش نرخ تورم می‌شود.  در وال‌استریت همه شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند.شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۵۹ درصد ریزش نسبت به‌روز قبل و در سطح ۳۳ هزار و ۸۴۳.۹۲ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۱.۱۹ درصد کاهش تا سطح ۴۳۰۷.۵۴ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۴۴ درصد کاهش در سطح ۱۴ هزار و ۴۴۸.۵۸ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۳۱ درصد ریزش نسبت به‌روز قبل و در سطح ۷۰۸۶.۴۲ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۶۸ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۲۶۰.۶۹ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با عقبگرد ۰.۶۲ درصدی در سطح ۶۵۲۰.۰۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۹۴ درصد پایین رفت و به ۸۷۹۶.۳۰ واحد رسید. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش ۱.۹۶ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۸۷۶.۶۹ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۰.۳۶ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۵۷۵.۶۴ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» صعود ۰.۶۷ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۶۶.۳۸ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۲.۱۹ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۷۱۷۱.۳۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود.


 

ارسال نظر