رشد ادامه‌دار بازار سهام

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۰۹۹

گروه بورس|

روز گذشته برای چهارمین روز متوالی بازار سهام سبز ماند. در این روز شاخص کل بورس با ۱۶ هزار و ۳۹۰ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۲۷۳ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۵۳۳ واحد افزایش یافت و به رقم ۳۷۰ هزار و ۱۳۹ واحد رسید همچنین معامله‌گران ۹۸۴ هزار معامله به ارزش ۸۳ هزار و ۳۱۴ میلیارد ریال انجام دادند. بازار فرابورس نیز صعودی بود و در این بازار شاخص کل فرابورس هم با ۵۷ واحد افزایش به رقم ۱۶ هزار و ۹۶ واحد رسید. معامله‌گران نیز ۵۵۶ هزار معامله به ارزش ۴۵ هزار و ۷۲۸ میلیارد ریال انجام دادند.

حقیقی‌ها در روز گذشته بازار حدود ۳۰ میلیارد تومان از سهام خود را از بورس خارج کردند که اغلب در گروهای محصولات شیمیایی و سهام بانک پاسارگاد بود، حقوقی نیز در محدود همین عدد نقدینگی وارد بازار کردند وارزش کل معاملات خرد ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که حقوقی‌ها ۱۴ درصد معادل هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان سهام برای خود خریداری کردند و مازاد خریداین گروه درصد پایینی از معاملات بود.

اغلب حقوقی‌ها در گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «محصولات شیمیایی» و «سرمایه‌گذاری ها» اقدام به خرید کردند و حقیقی‌ها نیز به سمت و سوی گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» و «املاک و مستغلات» رفتند. روز گذشته افزایش سهام حقیقی‌ها در ۷۸ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها نیز در ۱۰۸ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت حقیقی‌ها معادل با ۵۴۰ میلیارد تومان بود و تغییر مالکیت حقوقی‌ها نیز به ۵۴۰ میلیارد تومان رسید. آخرین قیمت ۱۵۹ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش داشته و ۲۷۷ نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند. ارزش سهام عدالت با رشد همراه بود و درمقایسه با روز گذشته خود، ۲.۲ درصد معادل با ۲۱۶هزار تومان افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۱۱۸هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۵۸هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۷۰هزار تومان رسیده است.

این اخبار نیز باعث شدند که بازار کمی مثبت شود و به‌طور تاثیر خوبی روی بورس داشتند؛ قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش ۲۲۳۶ ریالی به دلار ۲۶۱۲۷۲.۵ ریالی اعلام شد و این باعث شد که کمی رونق به محصولات شیمیایی افزوده شود.همچنین وزارت صنعت در گزارشی اعلام کرد: تولید فولاد طی ۷ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۹ درصدی به ۱۶.۷ میلیون تن و شمش آلومینیوم نیز با ثبت رشد ۵۲ درصدی به ۲۳۱ هزار تن رسید و روند مثبت شدن کمی این محصولات را مثبت کرد نمود اما رییس‌جمهور روحانی گفت: هدف بودجه ۱۴۰۰ کاهش تصدی‌گری‌ دولت و قطع وابستگی به نفت است و ما صادرات غیر نفتی را تقویت می‌کنیم. در این میان مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی بیان داشت: اگر شاهد بودیم که FATF و پالرمو باعث ایجاد موانعی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران در عرصه جهانی شده است، این احتمال وجود دارد که این موضوعات را با همان شروط ثابت تحت بررسی مجدد قرار بدهیم تا بتوانیم این موانع را برطرف کنیم.

نکته حائز اهمیت در این اخبار سخن حسن قالیباف اصل بود که با اشاره به اینکه فعلا حرفی از تعطیلی بانک‌ها مطرح نشده است، گفت: قرار است بانک‌ها با حداقل نیرو کار خود را ادامه دهند و به تبع آن بازار سرمایه نیز تعطیل نمی‌شود. براساس گفته وی در صورتی که تعطیلی بانک‌ها توسط هیات دولت به‌طور رسمی اعلام شود، بورس هم تعطیل خواهد شد.

همچنین از فردا و براساس اعلام فرابورس بازارگردانی حق تقدم ۴ نماد آغاز می‌شود و شرکت‌های سرمایه‌گذاری پویا، تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده، ایران خودرو دیزل و بانک آینده در لیست این چهار شرکت قرار گرفته‌اند.گفتنی است در حالی از ۱۰ مهرماه امسال تمامی شرکت‌های بورسی و تا ۱۵ ماه جاری شرکت‌های حاضر در فرابورس ملزم به معرفی بازارگردان شدند که به گفته مدیر نظارت بر ناشران بورس، همه ناشران پذیرفته شده در بورس موظفند برای انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان به بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران اقدام کنند. بر این اساس در صورت اجرا نکردن این ابلاغیه، ناشران متخلف محسوب و جرایم برای آنان در نظر گرفته می‌شود که این جرایم و ضمانت اجرایی شامل تذکر، اخطار، محدودیت موقت یا دایم در دسترسی به سامانه معاملات، تعلیق یا لغو مجوزهای صادره توسط سازمان، محرومیت دریافت خدمات از ارکان بازار سرمایه برای مدت معین، جریمه نقدی، محرومیت از تصدی در هیات مدیره اشخاص تحت نظارت، سلب صلاحیت و لغو پذیرش می‌شود.

بانک مرکزی در گزارشی، شاخص‌ها و نماگرهای بازار اوراق بهادار تهران را منتشر کرد. براساس این آمار، اندازه بازار اوراق بهادار که شامل مجموع ارزش بازار سهام، بدهی و ارزش صندوق‌های قابل معامله است، در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴ برابر شد. اندازه این بازار از ۱۵۰۹۶.۳ هزار میلیارد ریال در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ به ۷۸۹۲۲.۱ هزار میلیارد ریال در ۶ ماهه امسال رسید. اندازه این بازار در ۱۲ماهه سال ۹۸، حدود ۲۶۱۴۹.۸ هزار میلیارد ریال بود. همچنین در ۶ماهه امسال، مجموع تامین مالی از طریق بازار سرمایه با رشد ۵برابری نسبت به ۶ماهه نخست سال ۹۸ مواجه شد. این میزان از فروردین تا شهریور سال ۹۹، به ۳۲۶۹.۰ هزار میلیارد ریال رسید که در مدت مشابه سال قبل، ۴۸۴.۵ هزار میلیارد ریال بود. ارزش صندوق‌های قابل معامله که شامل ارزش این صندوق در بازارهای بورس، فرابورس، ‌بورس کالا و بورس انرژی است هم رشد ۳۹۸.۵درصدی را به ثبت رساند که نیمه نخست امسال به ۶۱۹.۶ هزار میلیارد ریال رسید. این میزان در ۶ماهه نخست سال ۹۸، ‌حدود ۱۲۴.۳ هزار میلیارد ریال بود. براساس این گزارش شاخص کل در بازار بورس اوراق بهادار تهران در نیمه نخست سال گذشته ۳۰۲۱۰۴ میلیارد واحد را ثبت کرد که نسبت به ۱۵۹۵۱۶۰ میلیارد واحد مدت مشابه امسال با رشد ۴۲۸.۰ درصدی مواجه شد. ارزش بازار سهام نیز در این بخش در نیمه نخست امسال با رقم ۶۰۰۳۵.۹ هزار میلیارد ریال بسته شد و رشد ۴۴۳.۵ درصدی را به ثبت رساند. این میزان در نیمه نخست سال ۹۸ حدود ۱۱۰۴۵.۴ هزار میلیارد ریال بود.در ۶ماهه سال۹۸، حجم معاملات در بورس ۴۸۶.۶ میلیارد سهم بود که در نیمه نخست امسال به ۱۰۹۰.۰ میلیارد سهم رسید و رشد ۱۲۴.۰ درصدی را ثبت کرد. در این مدت همچنین، میزان ارزش معاملات در این بازار ۸برابر شد به نحوی که از ۱۴۴۵.۶ هزار میلیارد ریال ۶ماهه سال ۹۸ به ۱۴۲۰۶.۷ هزار میلیارد ریال در مدت مشابه امسال رسید. براساس این گزارش، شاخص کل در بازار فرابورس در نیمه نخست سال ۹۸ از ۴۰۱۷ میلیارد واحد به ۱۷۵۹۹ میلیارد واحد در نیمه نخست سال ۹۹ رسد و رشد ۳۳۸.۱درصدی را ثبت کرد. در مدت مذکور سال ۹۸، ارزش بازار سهام فرابورس با رشد ۴۲۲.۳ درصدی از ۳۱۲۷.۷ میلیارد ریال به ۱۶۳۳۶.۲ میلیارد ریال رسید. همچنین در مقایسه نیمه نخست سال ۹۸ و ۹۹، ارزش بازار بدهی فرابورس نیز رشد ۱۵۸.۰درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد؛ از ۶۹۶.۹ میلیارد ریال به ۱۷۹۸.۰ میلیارد ریال.

 

ارسال نظر