حمایتی که آفت زده نشد

۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۹۸۵
حمایتی که آفت زده نشد

رقیه  ندایی| 

طی هفته‌های گذشته بازار سرمایه روزهای سختی را پشت سر گذاشت و این سختی به گونه‌ای بود که مدیران و کارشناسان بورسی تحلیل خاصی برای وضعیت بازار نداشتند. بازار در مدت افت شاخصی فراوانی را تجربه کرد و اغلب سهم‌های بنیادین و اصلی بازار سهام زیان‌دهنده و قرمز بودند.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد بازار روند قرمزی به خود بگیرید تصمیمات آنی و لحظه‌ای اغلب مسوولان بود و برخی از این مسوولان با برگزاری جلسات میان اعضای شورای عالی بورس و حقوقی سعی در بازگرداندن بازار داشتند تا جلوی این ریزش‌های مکرر بازار را بگیرند. اما؛ این جلسات تاثیر چندانی در بازار نداشت و تنها بازگشت اعتماد مردم می‌تواند بازار را به تعادل برساند.

بازار تنها با صف‌های خرید متعادل نمی‌شود و لازم است حمایت سهامداران از این بازار بیش از پیش شود. در سه ماهه نخست امسال بازار رشد چندصد درصدی را تجربه کرد که باتوجه به هجوم نقدینگی‌ها و سواد مالی سهامداران این روند را می‌توان تا حدودی طبیعی دانست.

زیان بازار تنها ناشی از عملکرد مسوولان نیست بلکه سهامداران حقیقی و حقوقی در این زیان نقش عمده‌ای دارند. در طبیعی‌ترین حالت سرمایه‌گذاری در بازار تنها با تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال انجام می‌شود اما؛ با افزایش میزان سوددهی بازار تحلیل‌ها جای خود را به حدس و گمان و سیگنال فروشی برخی از سودجویان دادند. در روزهای قرمز و سبز بازار دیده شد که حقوقی‌‌ها نیز رفتاری هیجانی داشتند و با هیجان صف‌های طولانی برای خرید و فروش سهم‌ها تشکیل می‌دادند این نوع در برخی از سهامداران حقیقی خرد به راحتی دیده می‌شود چراکه این افراد با دانش مالی بورسی آشنایی کافی ندارند اما؛ این عملکرد هیجانی برخی از حقوقی‌ها جای سوال دارد که چرا سهامداران عمده بازار این رفتار را از خود نشان می‌دهند.

سازمان بورس جلسات مختلفی با حقوقی‌های بازار گذاشت تا این بورس به تعادل برسد اما؛ روزهای اول در بورس هیچ تعادلی دیده نشد و پس از گذشت چند روز از جلسه سازمان بورس با حقوقی‌ها، این سهامداران عمده توانستند بازار را به تعادل برسانند.

ایجاد تعادل تنها ایجاد صف‌های خرید برای سهام عمده و بنیادی نیست بلکه تعادل در بازار تنها در زمانی که سهامداران نسبت به بازار اعتماد داشته باشند پیش می‌آید.

یکی از راهکاری مهم برای بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه ایجاد سیاست‌گذاری‌های مناسب و کم شدن دخالت‌های دولت در بورس است. همچنین برخی از مخالفان بورس سعی در ایجاد التهاب در بازار را دارند و با ایجاد شایعات مختلف تلاش می‌کنند سهامداران پول خود را از بورس خارج کنند.

زمانی که بازار قرمز شد دولت راهکارهای مختلفی امتحان کرد از دوشیفته شدن بورس تا درصد نوسان. اما؛ این راهکارها نیز چاره ساز نبودند. دوشیفته شدن بورس تنها عملکرد برخی از سهامداران را ضعیف کرد و بازار سرمایه را در چالشی بزرگ وارد کرد. سازمان بورس با دوشیفه کردن بازار سعی داشت ۴ تا ۶ سهم بنیادی بازار را به تعادل برساند ولی باتوجه به ماهیت بازار و تعداد سهامی که بیش از ۵۰۰ سهم می‌رسد نمی‌توان بازار را تنها با چند سهم متعادل کرد. درصد نوسان نیز تاثیر عمده در صف‌های بازار دارد برای مثال؛ شرکت‌هایی که دست به افشای اطلاعات خود از نوع الف می‌زنند را با محدودیت درصد نوسان باز می‌کنند و این موضوع در نهایت صف‌های فروش را برای سهم پدید می‌آورد. همچنین وقتی درصد نوسان در میان نباشد دیگر حقوقی‌ها نمی‌توانند صف‌های خرید و فروش بازار را تحریک کنند و دستکاری قیمت‌ها تا حدود زیادی غیر ممکن می‌شود.

 این نوع راهکار برای بازار مناسب نیست و حمایت از بورس یعنی درصد نوسان را به‌طور کامل حذف کنیم. همچنین حقوقی‌ها می‌توانند تا چند روز بازار را مثبت نگاه دارند و سازمان بورس و دولت باید به فکر راهکاری دایمی و همیشگی برای کنترل بازار باشند.

اگر دولت و سازمان بورس دخالت‌های بیجا و همچنین تصمیم‌گیری‌های درست درخصوص بازار داشته باشند و اجازه دهند هر سهمی در بازار به قیمت واقعی خود برسد دیگر لازم نیست که سازمان بورس دست به دامن حقوقی‌ها شود بلکه این سازمان می‌تواند تنها با آرام نگاه داشتن وضع بازار را کنترل و سوددهی را عاید سهامداران کند.

    چراغ سبز بورس برای سهامداران

بازار سرمایه پس از روزهای متعدد قرمزپوش بودن روز گذشته با ۲۷ هزار و ۴۸۲ واحد صعود رقم یک میلیون و ۵۸۳ هزار واحد را ثبت کرد. این در حالی است که شاخص کل با معیار هم وزن ۴۲۴ واحد کاهش یافت و به رقم ۴۲۶ هزار و ۵۳۹ واحد رسید. معامله‌گران امروز یک میلیون معامله به ارزش ۸۸ هزار و ۲۲۶ میلیارد ریال انجام دادند. شاخص کل فرابورس نیز با ۲۷۹ واحد افزایش رقم ۱۶ هزار و ۷۶۹ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۴۸۷ هزار معامله به ارزش ۳۳ هزار و ۵۹۵ میلیارد ریال انجام دادند. «خودرو و ساخت قطعات» کم اقبال‌ترین صنعت روزگذشته با سفارش تقریبی فروش ۷۸۰ میلیارد تومان است و پس از آن گروه «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» قرار دارد که برآیند سفارشات فروش آن حدود ۵۷۰ میلیارد تومان می‌شود، از سویی دیگر گروه «محصولات شیمیایی» با تقاضای خرید تقربیا ۵۸۰ میلیارد تومانی همراه است.

پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری الماس کوروش از روز شنبه در بورس اوراق بهادار آغاز شده و تا روز ۲۷ شهریور ادامه خواهد داشت. این صندوق که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و تحت مدیریت شرکت سبدگردان کوروش بوده و قیمت اسمی هر واحد سرمایه‌گذاری در دوره پذیره نویسی ۱۰.۰۰۰ ریال است. همچنین شرکت بورس اوراق بهادار از ادامه توقف نماد معاملاتی شرکت سایپا «خساپا»، با توجه به عدم رعایت ضوابط افشای اطلاعات با اهمیت حداکثر برای ۲ روز کاری خبر داد.

پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه، روزهای آینده روندی متعادل به خود بگیرد و گروه‌های مختلف بعد از چندین روز قرمز پوش بودن طی این هفته به رنگ سبز برسند. این پیش‌بینی در حالی است که حقوقی‌ها با ایجاد صف‌های خرید سعی در کنترل بازار دارند.


 

ارسال نظر