اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۸۹۷

افزایش قیمت لبنیات

تخلف است

رییس انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران گفت: بعد از آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره قیمت محصولات لبنی، هیچ کدام از ۱۴ قلم اصلی که مشمول قیمت‌گذاری هستند افزایش قیمت نداشتند و اگر شرکتی قیمت خود را بالا برده، تخلف کرده است.

به گزارش ایسنا، میر اسلام تیموری دیروز در پاسخ به سوال ایسنا درباره افزایش قیمت یکی از محصولات لبنی معروف، تصریح کرد: بهتر است اسمی از شرکت‌ها نبریم چون اخلاقا و عرفا اجازه قضاوت نداریم. اما یک قاعده کلی وجود دارد که ۱۴ قلم اصلی محصولات لبنی مشمول قیمت‌گذاری هستند که ۷۵ درصد سبد محصولات لبنی را تشکیل می‌دهند. این محصولات مجوزی برای افزایش قیمت ندارند و معتقد هستیم همه واحدها این قیمت‌ها را رعایت می‌کنند. بنابراین اگر برخی از واحدها قیمت‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند، حاکمیت باید به این مساله رسیدگی کند.

وی افزود: درباره سایر اقلام لبنی نیز آیین‌نامه قیمت‌گذاری وجود دارد که اگر واحدی خلاف آن قیمت‌های خود را افزایش دهد، تخلف صورت گرفته است.

تیموری با بیان اینکه دولت قیمت شیر خام را ۲۳۹۰ تومان تعیین کرده اما قیمت در بازار ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان است، حاشیه سود واحدهای صنعتی را زیر دو درصد عنوان کرد.

به گفته وی، ۷۰ درصد قیمت محصولات لبنی متاثر از قیمت شیر خام و ۱۲ تا ۱۵ درصد متاثر از قیمت بسته‌بندی است که در این مورد پتروشیمی‌ها محصولات خود را به قیمت جهانی به کارخانه‌ها عرضه می‌کنند.

در ادامه رییس انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران؛ عراق، افغانستان و روسیه را مقاصد اصلی صادرات محصولات لبنی عنوان کرد و گفت که سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن معادل ۷۵۰ میلیون دلار محصولات لبنی صادر می‌شود.

وی همچنین یکی از دلایل ممنوعیت صادرات شیرخشک را احتمال افزایش قیمت شیر خام عنوان کرد و گفت: دلیل دیگر ممنوعیت صادرات شیرخشک این است که دولت برای شیرخام یارانه پرداخت می‌کند و اگر این شیر خشک صادر شود به این معنی است که غیر از مردم ایران کشورهای مقصد نیز از این یارانه برخوردار می‌شوند.

تیموری گفت: اخیراً کشور عراق برای واردات برخی از محصولات تعرفه ایجاد کرده و واردات برخی اقلام را نیز ممنوع کرده، اما سایر محصولات لبنی همچنان به کشور عراق صادر می‌شود.

آینده تجاری ایران و عراق چه خواهد شد؟

علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است موج منفی که در بازار عراق وجود دارد در واقعیت دیده نمی‌شود. چنانچه اقدامات بهنگام و درستی در این بازار ایجاد شود قطعا می‌توانیم کالاهای غیرنفتی بی‌شماری را روانه این بازار کنیم. به گزارش اگزیم‌نیوز، بررسی آخرین کارنامه تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد در دوره‌ای که صادرات غیرنفتی ایران نزولی شده کشور عراق مقصد یک چهارم کالاهای صادراتی ایران بوده است. آمار گمرک ایران از روند صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه نخست سال ۹۸ نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال، صادرات کالاهای غیرنفتی به رقمی معادل ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار رسیده است که این میزان در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته، کاهش 10.55 درصدی را نشان می‌دهد. آنطور که چندی پیش تسنیم گزارش داده است: دقیقا در همین دوره نزولی صادرات غیرنفتی ایران، کشورهای عمده‌ای که مقصد صادرات ایران در شش ماه نخست امسال بودند شامل چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان بوده که 75.19 درصد از کل صادرات ایران در نیمه نخست امسال را تشکیل داده‌اند و با حذف چین، نصف صادرات ایران به کشورهای همسایه بوده است. حال با توجه به موج منفی که علیه کالاهای ایرانی در عراق ایجاد شده است، آینده تجاری ایران و عراق چه خواهد شد؟ در همین حال عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که آینده تجاری ایران و عراق چه خواهد شد؟ به اگزیم‌نیوز گفت: در بازار عراق تجار درگیر مسائل سیاسی شده‌اند، این در حالی است که ما درگیری سیاسی را در کشورهای سوریه، چین و روسیه مشاهده نمی‌کنیم. در حال حاضر جو منفی علیه ایران در بازار عراق دیده می‌شود که امیدواریم با ارایه تمهیداتی این نوع معضلات برطرف شود.  علی شریعتی اظهار کرد: همجواری با کشور عراق هم مزایا و هم معایب دارد. پتانسیل مثبت ایران در بازار عراق دیده نمی‌شود و تنها اثرات منفی در راس کانون مشاهده می‌شود. به عنوان مثال 10 دسامبر سالگرد خروج داعش از کشور عراق بود اما این موضوع توسط عراقی‌ها مورد توجه قرار نگرفت. در آن ایام ما هزینه‌های زیادی را برای پاکسازی داعش در این کشور ارایه دادیم اما این موضوع از سوی عراقی‌ها نادیده گرفته شد.  وی افزود: در دو ماه گذشته عربستان سعودی و امریکا در بخش جنگ نرم علیه ما فعالیت کردند. ما معتقدیم که موج منفی که در بازار عراق وجود دارد در واقعیت دیده نمی‌شود. چنانچه اقدامات بهنگام و درستی در این بازار ایجاد شود قطعا می‌توانیم کالاهای غیرنفتی بی‌شماری را روانه این بازار کنیم.

 

ارسال نظر