۸۰ درصد اوراق بهادار در کشور دولتی است

۱۳۹۸/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۴۴

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق در کشور وجود دارد که ۸۰ درصد آن به دلیل تکالیف بودجه‌ای دولتی است و امیدواریم روزی این روند برعکس شده و شاهد حضور پررنگ بخش خصوصی در این حوزه باشیم.

به گزارش سنا، شاپور محمدی روز چهارشنبه در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در بازار سرمایه در کرمان با بیان اینکه کرمان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی برای ورود به بورس دارد گفت: زیره از جمله ظرفیت‌هایی بوده که در بورس کالا پذیرفته شده و در حال معامله است و محصول مهم دیگر پسته است که ایران را با آن می‌شناسند. وی با اشاره به محصول زعفران که جزو محصولات خوب کشور است و در بورس کالا دنبال می‌شود گفت: تلاش ما در این است که محصولاتی چون کشمش و خرما را نیز در بورس کالا مورد معامله قرار دهیم. محمدی با توجه به اینکه بورس کالای ایران بیشترین حجم معاملات را از چهار بورس داشته گفت: امسال نیز رشد مناسبی داشته‌ایم به‌طوری که بورس اوراق بهادار گوی سبقت را از بورس کالا ربوده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: نظر به اینکه ثروت اصلی ما انرژی است و باید بدون دخالت بیگانگان قیمت خود را تعیین کند در حال حاضر این بورس رتبه چهارم را در معاملات به خود اختصاص داده و حجم معاملات خوبی را داشته که امیدواریم بورس انرژِی به زودی به بزرگ‌ترین بورس کشور تبدیل شود. وی بازدهی بازار سرمایه را به شرط تحلیل و بررسی درست و دیدن آموزش‌های لازم و تخصصی از همه بازارها بیشتر عنوان کرد و گفت: بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر قواعد سرمایه‌گذاری دقیق‌تری دارد و باید حتما آموزش‌های مستمر در این بازار وجود داشته باشد که اتاق بازرگانی در راستای فرهنگسازی و دادن آموزش‌های لازم می‌تواند همکاری خوبی را داشته باشد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین با بیان اینکه نرخ تامین مالی برای تولید‌کننده اهمیت دارد و بازار سرمایه نیز باید به هر دو مساله کمک کند تصریح کرد: تسهیل و تسریع در پذیرش، وظیفه قانونی سازمان بورس است که البته در کنار آن مراقبت و دقت نیز ضرورت دارد و در این صورت است که مردم استان می‌توانند از منافع شرکت‌ها بهره مند شوند.

محمدی ابراز داشت: بازار سرمایه در سه سال اخیر رشد بسیار خوبی در اوراق داشته که بخشی از آن ناشی از پذیرش شرکت‌های جدید بوده و در سه سال و نیم گذشته نیز حدود ۷۰ شرکت به بورس اضافه شده است و تناسبی به رشد دلار و تورم ندارد.

وی در ادامه گفت: بازار سرمایه در سال‌های اخیر تامین مالی جمعی را راه‌اندازی کرده که فرصت بسیار خوبی برای دانشگاهیان، هنرمندان و جوانان است و تا پایان امسال فروش استقراضی نیز فراهم خواهد شد.

محمدی در ادامه با توجه به اینکه یکی از برنامه‌های سازمان بورس بحث آموزش در استان‌هاست گفت: فرصت‌های بازار سرمایه از نظر تنوع و ابزار بسیار مناسب است و ظرفیت‌های استان کرمان نیز بسیار خوب است و امیدواریم بتوانیم در رشد و توسعه بازار سرمایه و فعال کردن پتانسیل‌های موجود در این استان کرمان گام‌های بلندی را برداشته و موفقیت‌ها را تجربه کنیم.

 

ارسال نظر