انصراف صفدی؛ حریری نخست‌وزیر می‌شود؟

۱۳۹۸/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۲۵۳
انصراف صفدی؛  حریری نخست‌وزیر می‌شود؟

گروه جهان|

 در پی انصراف محمد صفدی از تشکیل کابینه لبنان، رایزنی با سعد حریری نخست‌وزیر سابق که همچنان بر تشکیل دولت تکنوکرات پافشاری می‌کند، آغاز شده است. به‌گزارش ایرنا، صفدی یک روز پس از موافقت با تصدی کرسی نخست‌وزیری، اعلام کرده از پذیرش این پیشنهاد انصراف داده است. او درخواست کرده تا نامش از فهرستی که برای تشکیل کابینه در نظر گرفته شده، حذف شود و گفته امیدوار است سعد حریری بار دیگر مامور تشکیل کابینه شود.

در این شرایط تلاش می‌شود با سعد حریری در خصوص طرحی که قبلا مطرح شده بود مبنی بر اینکه تصدی چهار وزارتخانه دفاع، کشور، خارجه و اقتصاد با چهره‌های سیاسی باشد گفت‌وگو شود.

پیش‌تر رسانه‌های لبنانی از توافق بین جریان المستقبل، جریان آزاد ملی به رهبری جبران باسیل وزیر خارجه و جنبش امل به ریاست نبیه‌بری و حزب‌الله برای معرفی صفدی به عنوان مامور تشکیل کابینه خبر داده بودند. صفدی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ میلادی وزیر اقتصاد دولت سعد حریری بود و پیش از آن نیز همین پست را در دولت فواد سنیوره (۲۰۰9-۲۰۰8) داشت

روزنامه الجمهوریه یکشنبه نوشته: جریان آزاد ملی اعلام کرده پیشنهاد دولت متشکل از افراد متخصص تحت حمایت فراکسیون‌های پارلمانی و با حضور نمایندگانی از معترضان را مطرح کردیم که حزب‌الله و جنبش امل با این گزینه موافقت نکردند و در مقابل طرح تشکیل دولت تکنو - سیاسی نیز با مخالفت حریری روبرو شد. در نتیجه پیشنهاد داده شد یک فرد مورد حمایت حریری برای تشکیل کابینه معرفی شود و در دولت آینده نیز از هر گروه نمایندگانی که خود می‌خواهند متخصص و چهره‌های سیاسی حضور داشته باشند و بر این گزینه توافق حاصل شد و سپس چند اسم برای کسی که مامور تشکیل کابینه خواهد شد مطرح گردید که در این خصوص با صفدی توافق شد.

به نوشته این روزنامه، حریری برای تاکید بر حمایت از صفدی گفته از حمایت مفتی لبنان و سه نخست‌وزیر سابق برخوردار است اما صفدی بر عکس شاهد بود از سوی طرف‌هایی که حریری گفته حمایت نمی‌شود در نتیجه تصمیم گرفت انصراف دهد. این در حالی است که فواد سنیوره، نجیب میقاتی و تمام سلام سه نخست‌وزیر سابق لبنان بازگشت حریری به نخست‌وزیری را خواستار شده بودند.

تظاهرات اعتراض‌آمیز لبنانی‌ها در ۱۷ اکتبر آغاز شد و سعد حریری در سیزدهمین روز از تظاهرات با اعلام اینکه به بن‌بست رسیده، از نخست‌وزیری استعفا کرد. او یک روز پس از آن از آمادگی برای نخست‌وزیری مجدد خبر داد مشروط بر آنکه دولت تکنوکرات تشکیل شود.

 در پی آن دیدارها و گفت‌وگوهای فشرده‌ای بین معاون سیاسی نبیه برای رییس پارلمان لبنان و معاون سیاسی حزب‌الله برگزار شد تا او را به تشکیل دولت تکنو - سیاسی متقاعد کنند اما او همچنان بر لزوم تشکیل دولت تکنوکرات تاکید و اعلام کرده است که در غیر این صورت برای بازگشت به نخست‌وزیری اصراری ندارد. اکنون با انصراف محمد صفدی این سوال مطرح است که آیا حریری بار دیگر نخست‌وزیر خواهد شد؟

دولت لبنان پیش از استعفای سعد حریری در نخستین روزهای اعتراض از طرح خود برای بستن مالیات بر ارتباطات اینترنتی صرف‌نظر کرد و یک بسته اصلاحات وسیع هفده‌بندی را نیز مطرح کرد. شفافیت حساب‌های بانکی و اموال وزیران، نمایندگان مجلس و سایر مقامات، نصف شدن حقوق این مقامات، تلاش برای شکوفایی اقتصادی و صنعتی، بخشی از این بسته اصلاحات بوده است. طبق این بسته اصلاحات دولت سعد حریری، حقوق مقام‌های دولتی فعلی و سابق ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و همچنین پیش‌بینی شده بود که با مشارکت سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری بانک‌ها، تا سال ۲۰۲۰ میلادی کسری بودجه دولت به نزدیک صفر کاهش یابد.

 اما معترضان از هفته نخست اعتراض‌ها خواهان تغییر کلیت نظام و خارج شدن همه سیاستمداران شناخته شده کنونی از صحنه شده‌اند.

 

ارسال نظر