تهدید بروکسل به اقدام قانونی علیه لندن

۱۳۹۸/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۰۷۸
تهدید بروکسل به اقدام قانونی علیه لندن

گروه جهان|

 روابط لندن و بروکسل بار دیگر متشنج شده است. کمیسیون اتحادیه اروپا بریتانیا را به نقض تعهدات خود در قبال اتحادیه اروپا متهم کرده و اعلام کرده است که در این رابطه دست به اقدام قانونی خواهد زد. بریتانیا به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا ملزم است پس از هر انتخابات جدید عضوی را به کمیسیون اروپا معرفی کند.

به‌گزارش یورونیوز، اورسولا فون‌ در لاین رییس آینده کمیسیون اروپا، در نامه‌های متعدد از دولت بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، خواسته است تا کمیسری برای اتحادیه اروپا پیشنهاد دهد. این در حالی است که لندن اعلام کرده تا پیش از انتخابات پارلمانی این کشور کمیسری را به اتحادیه اروپا معرفی نخواهد کرد. گفته شده، دولت محافظه‌کار بریتانیا پس از مدت‌ها بی‌پاسخ گذاشتن درخواست‌های رییس منتخب کمیسیون اروپا پنج‌شنبه انتصاب کمیسر این کشور را تا پیش از انتخابات دوازدهم دسامبر غیرممکن دانسته است.  کمیسیون اروپا هم در پاسخ به دولت محافظه‌کار بریتانیا به نخست‌وزیر جانسون هشدار زمانی داده است که حداکثر تا ۲۲ نوامبر (کمتر از هفت روز دیگر) این کشور باید پیشنهاد خودرا ارایه دهد چرا که کمیسیون اروپا به ریاست اورسولا فون ‌در لاین باید بزودی تشکیل شود. دانیل فری سخنگوی کمیسیون اروپا، به لندن هشدار داده است در صورتی که در این زمینه همکاری نکند، کمیسیون اروپا دست به اقدام قانونی خواهد زد.

  دشواری‌های انتخاباتی جانسون

حزب محافظه‌کار بریتانیا به رهبری بوریس جانسون با ۱۰درصد آرا بیشتر از حزب کارگر، در نظرسنجی‌ها در صدر قرار دارد و امیدوار است با پیروزی قاطع در انتخابات ماه دسامبر و افزایش کرسی‌هایش تا پیش از پایان سال جاری میلادی، برگزیت را عملی کند. البته برخی تحلیل‌گران بر این باورند که نظرسنجی‌ها همیشه قابل اطمینان نیستند، برای مثال در سال ۲۰۱۷ میلادی که ترزا می ‌نخست‌وزیر و رهبر سابق حزب محافظه‌کار، انتخابات زودهنگام مجلس عوام را اعلام کرد اکثر نظرسنجی‌ها از برتری مطلق او و حزبش خبر داده بودند ولی فردای انتخابات، او نه تنها پیروز مطلق نبود بلکه اکثریت حزبش در پارلمان را نیز از دست داد و با کمک «حزب اتحادگرای دموکراتیک» ایرلند شمالی بود که توانست در پست نخست‌وزیری باقی بماند. به‌ویژه اینکه در حال حاضر شرایط محافظه‌کاران نسبت به انتخابات قبلی بسیار دشوارتر شده است. این حزب از یک سور به‌دلیل سیاست‌های جانسون با چند‌دستگی روبرو است و از سوی دیگر، ظهور و رشد احزاب دیگر، همچون حزب برگزیت برتری نسبی حزب محافظه‌‌کار در مجلس عوام را به‌شدت تهدید می‌کند. نایجل فاراژ رهبر حزب برگزیت، خواهان خروج بدون توافق و بر اساس مقررات سازمان تجارت جهانی از اتحادیه اروپا است و جانسون را تهدید کرده بود که اگر توافق جدید با اروپا را کنار نگذارد، حزبش در تمام حوزه‌های انتخابیه کاندیدا معرفی می‌کند. حالا اما با توافق نانوشته‌ای که میان این دو حزب شکل گرفته فاراژ گفته حزب برگزیت در ۳۱۷ حوزه‌ای که محافظه‌کاران در سال ۲۰۱۷ به پیروزی رسیده بودند کاندیدایی معرفی نخواهد کرد و تمام نیروی خود را در مناطقی متمرکز خواهد کرد که بطور سنتی پایگاه رای حزب کارگر به شمار می‌آید و اکثریت رای‌دهندگان هوادار جدایی از اتحادیه اروپا هستند. بی‌بی‌سی نوشته، اگر چه این خبری خوش برای جانسون است ولی این امکان نیز وجود دارد که این توافق به مذاق محافظه‌کاران میانه‌رو خوش نیاید و باعث ریزش رای آنها در حوزه‌هایی شود که محافظه‌کاران رقابت تنگاتنگی با حزب لیبرال دموکرات دارند. همچنین این امکان نیز وجود دارد که توافقی مشابه میان حزب کارگر و دیگر احزاب مخالف دولت صورت گیرد که در این صورت تهدید جدی برای حزب محافظه‌کار خواهد بود. جرمی کوربین رهبر حزب کارگر، بارها اعلام کرده است درصورت پیروزی در انتخابات پیش‌رو برگزیت را دوباره به همه‌پرسی می‌گذارد.

  هشدار درباره جایگاه بریتانیا در پسابرگزیت

در شرایطی است که حامیان برگزیت بر این باورند که بریتانیا به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان پس از خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند با نزدیکی بیشتر با امریکا، به یک جایگاه جدید در عرصه بین‌المللی دست یابد، رییس شورای اروپا تاکید کرده که بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا، نفوذ در عرصه بین‌المللی را از دست خواهد داد و به یک بازیگر درجه دو تبدیل خواهد شد.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، دونالد تاسک رییس شورای اروپا، گفته: «تنها یک اروپای واحد می‌تواند در برابر نفوذ چین مقابله کرده و یک نقش موثر جهانی را ایفا کند.» این مقام اروپایی با اشاره به ادعاهای حامیان برگزیت در بریتانیا گفته: «بارها از طرفداران برگزیت شنیده‌ام که خواستار ترک اتحادیه اروپا هستند تا بریتانیا را بار دیگر در عرصه بین‌المللی مطرح کنند. آنها معتقدند که تنها با خروج از اتحادیه اروپا می‌توانند به این هدف برسند. ولی واقعیت اصلی برخلاف این دیدگاه است. بریتانیا تنها در چارچوب یک اروپای متحد می‌تواند نقش جهانی خود را ایفا کند. تنها با اتحاد و یکپارچگی می‌توان در برابر قدرتمندترین قدرت‌های جهان ایستادگی کرد. من این مساله را از هند، نیوزلند، استرالیا، کانادا و آفریقای جنوبی نیز شنیده‌ام که بریتانیا با خروج از اتحادیه اروپا به یک بازیگر درجه دو تبدیل خواهد شد. بارها آرزو کرده‌ام که بریتانیایی‌ها نظر خود را تغییر دهند و در اتحادیه اروپا باقی بمانند.»

 

ارسال نظر