تقویت پول ملی کشور با انعقاد پیمان‌های چندجانبه

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۴۷۳
تقویت پول ملی کشور با انعقاد پیمان‌های چندجانبه

گروه بانک و بیمه |

روز یکشنبه 28 مهر 98، قیمت جهانی اونس طلا به 1490 دلار در بازار جهانی رسید. همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 11380 تومان، بازار ارز و طلا در داخل با ثبات قیمت مواجه شد. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار با یک میلیون و 750 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 405 هزار تومان، سکه طرح جدید 3 میلیون تومان و 965 هزار، طرح قدیم 3 میلیون و 955 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 30 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 220 هزار تومان و سکه یک گرمی 810 هزار تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل»، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 300 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 400 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 500 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 600 تومان می‌فروشند. در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار به 11400 و نرخ یورو به 12600 تومان رسید، همچنین سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز پنجشنبه 25 مهر 98 را برای دلار 11 هزار و 335 تومان، یورو 12 هزار و 397 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 37 تومان، درهم امارات 3 هزار و 93 تومان، لیر ترکیه یک هزار و 990 تومان و یوآن چین یک هزار و 675 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز یکشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۹ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش و قیمت ۱۱ واحد پولی دیگر کاهش یافت، نرخ دلار و ۶ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا روز یکشنبه 28مهرماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز پنج شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۶۶۱ ریال افزایش نسبت به روز پنجشنبه ۵۴ هزار و ۵۱۱ ریال و هر یورو نیز با ۳۹۶ ریال افزایش نسبت به روز پنجشنبه ۴۶ هزار و ۹۱۸ ریال ارزش‌گذاری شد..

قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به‌طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۹۶ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.

 وجود بیش از ۲۰ میلیارد دلار  ارز خانگی در کشور

از سوی دیگر، سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اشاره به نگهداری بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی نزد مردم و با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار ارز، گفت: اکنون طبق پیش‌بینی‌ها بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی دست مردم است که این موضوع به نوعی پشت کردن به مردم و اقتصاد است.

رحیم زارع در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه تقویت ارزش پول ملی لازمه بی‌اثر کردن نوسانات ارزی است، افزود: باید دولت برای تقویت ارزش پول ملی اقدامی کند زیرا ادامه این رویه بازارهای موازی ارز را نیز به تلاطم نزدیک می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به تجربه کشور ترکیه در مقابله با نوسانات ارزی، تصریح کرد: برای حفظ ارزش پول ملی مردم نیز باید همسو با سیاست‌های ابلاغی حرکت کرده و از احتکار ارز جلوگیری کنند.

زارع با بیان اینکه نگهداری ارز از سوی مردم یا مسوولان خیانت به نظام است، گفت: باید بهبود وضعیت اقتصادی از سوی همه مردم پیگیری شود زیرا تک تک افراد در بروز این وضعیت کم و بیش مقصر هستند.سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی یادآور شد: مجلس آماده هر نوع همکاری با بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت در مسیر رشد اقتصادی و بهبود وضعیت پولی و مالی کشور است.

  تقویت ارزش پول ملی با انعقاد پیمان‌های دو یا چندجانبه

همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: نخستین اقدام در راستای تقویت نسبی ارزش پول ملی انعقاد پیمان‌های دو یا چندجانبه با کشورهای مختلف است.سیدتقی کبیری در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به علل کاهش ارزش پول ملی، گفت: محور قرار گرفتن دلار در برخی مبادلات و همچنین تنش‌هایی بین‌المللی موجود گاهی به کاهش ارزش پول ملی دامن زده است.نماینده مردم خوی در مجلس با بیان اینکه تحریم‌ها در نابسامانی بازار ارز و در برخی حوزه‌ها کاهش ارزش پول ملی دخیل بوده است، افزود: نخستین اقدام در راستای تقویت نسبی ارزش پول ملی انعقاد پیمان‌های دو یا چندجانبه با کشورهای مختلف است تا به این ترتیب دلار از گردونه رقابت‌ها خارج شده و ارزش پول ملی به این واسطه تقویت شود.این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه کاهش وابستگی به دلار در اقتصاد مهم‌ترین مولفه در ساماندهی ارزش پول ملی است، تصریح کرد: باید با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی ارزش پول ملی را تقویت کنیم به گونه‌ای که به عنوان نرخی رسمی در بین کشورها مورد تبادل قرار بگیرد.وی با تاکید بر اینکه می‌توان شرایط تولید را بهبود بخشید، گفت: در کنار بهبود بخشیدن به شرایط تولید باید تولیدکنندگان و صادرکنندگان را ملزم کنیم تا پول حاصل از صادرات کالاها را به داخل کشور هدایت کنند که این امر خود به خود بهبود وضعیت اقتصادی کشور را رقم می‌زند.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: استفاده از تجربیات کشورهای موفق در زمینه تقویت ارزش پول ملی لازم است، از اینرو تیم اقتصادی دولت به ویژه بانک مرکزی باید در این حوزه فعال‌تر از قبل شوند.

تلاش بانک مرکزی در ثبات بازار  و کمک به صادرات

رییس بانک مرکزی با اشاره به نقش و اثر بانک مرکزی در رونق بخشیدن به صادرات غیر نفتی گفت: آنچه که بانک مرکزی با سیاست‌های پولی و ارزی خود می‌تواند انجام دهد، ایجاد ثبات و کمک در جهت رونق بخش غیرنفتی است. رشد بخش نفتی برونزا است و به تولید و صادرات نفت بستگی دارد و سیاست‌های بانک مرکزی بر رشد درونزا و غیرنفتی موثر است.

عبدالناصر همتی در یادداشت اینستاگرامی خود افزود: از حدود 50 سال پیش، که نفت، سهم غالب تولید و صادرات را در اقتصاد ایران داشت، تا به امروز که نفت، کمتر از یک‌سوم صادرات را تشکیل می‌دهد؟، به هر دلیل دولت نتوانسته است بودجه خود را از نفت جدا کند رشد اقتصادی کشور نیز با وجود کاهش سهم نفت به‌شدت متاثر از بخش نفتی است، طبعا، اثر مستقیم تحریم‌های ظالمانه، کاهش رشد بخش نفتی و کاهش منابع برای بودجه دولت است. این دو، با همدیگر بخش غیرنفتی اقتصاد و بالتبع، رشد کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده‌اند. وی ادامه داد: تلاش بانک مرکزی بر رونق صادرات غیرنفتی، ورود ارز آن به چرخه اقتصاد کشور، کمک به تسهیل واردات کالاهای ضروری و سرمایه‌ای و ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد است. وضعیت سامانه نیما و پیشی گرفتن عرضه ارز نسبت به تقاضای آن نشان می‌دهد که با همت صادرکنندگان و تمهیدات واردات، از این دوره سخت نیز به سلامت عبور خواهیم کرد. بدیهی است در صورت بازگشت به شرایط طبیعی اقتصادی، بانک مرکزی نیز سیاست‌های اصلاحی و احتیاطی خود را ادامه داده و از تکرار تجربه‌های تلخ گذشته، حتی‌الامکان پرهیز خواهد کرد.

 کاهش وابستگی به دلار و یورو

همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نرخ ارز باید کاهش یابد، گفت: در نظر گرفتن پول واحد میان کشورهای مختلف می‌تواند ما را از وابستگی به دلار و یورو دور کرده تا به این ترتیب ساماندهی بازار رخ دهد.سیدکاظم دلخوش در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا، با بیان اینکه نرخ ارز باید باز هم کاهش یابد، افزود: متاسفانه با شرایط فعلی پول ملی ما در بدترین وضعیت به نسبت ارز قرار دارد از این رو باید سیاست‌های کاهش نرخ دلار پیگیری شود.نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه برای در نظر گرفتن پول منطقه‌ای برای مبادلات داشته‌اند، افزود: در نظر گرفتن پول واحد میان کشورهای مختلف می‌تواند ما را از وابستگی به دلار و یورو دور کرده تا به این ترتیب ساماندهی بازار رخ دهد.

وی با بیان اینکه نباید از تحریم‌ها و فشارهای روز به روز آن غافل شویم، تصریح کرد: تشدید تحریم‌ها متاسفانه خود معضلی برای تزلزل در ارزش واقعی پول ملی هم شده است. این نماینده مردم درمجلس دهم، با اینکه بی‌توجهی به نرخ دلار همه بازار را می‌تواند دستخوش تغییرات منفی کند، گفت: دولت باید تلاش کند نرخ دلار را به قیمت اولیه خود بازگرداند تا تبعات آن برای اقتصاد کاهش یابد. با ساماندهی ارزی وضعیت نقدینگی در کشور نیز به ثباتی منطقی رسیده و وضعیت از تلاطم فعلی دور خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اصلاح وضعیت پولی و بانکی در کشور، گفت: وضعیت رخ داده در اقتصاد کشور از تبعات نوسانات ارزی در برهه اخیر بوده از این رو باید سازوکاری برای بهبود وضعیت فراهم شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری در مسیر بهبود اقتصادی باید آغاز شود و هر کدام از مولفه‌ها جداگانه باید مورد رسیدگی قرار بگیرند.

 نظرسنجی کیتکو در مورد آینده طلا

از سوی دیگر، نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد تحلیلگران وال‌استریت بر این باورند که با وجود برتری نسبی فروشندگان، قیمت طلا روند حرکت چندانی نخواهد داشت اما سرمایه‌گذاران همچنان نسبت به بالا رفتن قیمت طلا در کوتاه‌مدت خوش‌بین هستند.

به گزارش ایسنا، بیل باروچ، رییس شرکت “بلو لاین فیوچرز “ به کیتکونیوز گفت: طلا برای یافتن جهت حرکت مشخص به مشکل برخورده زیرا سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی بین ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی گیر افتاده‌اند.وی خاطرنشان کرد که در به روی قیمت‌های پایین‌تر باز است اما این فلز ارزشمند حمایت در پایین مرز ۱۵۰۰ دلار را حفظ کرده و وی نسبت به روند قیمت طلا در کوتاه‌مدت، تا حدودی خوش‌بین است.

در نظرسنجی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها هفت نفر یا ۵۰ درصد کاهش قیمت و دو نفر یا ۱۴ درصد افزایش قیمت را پیش‌بینی کردند. همچنین پنج نفر یا ۳۶ درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران ۸۷۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۴۹۰ نفر یا ۵۶ درصد افزایش قیمت طلا و ۲۱۴ نفر یا ۲۴ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و ۱۷۲ نفر یا ۲۰ درصد هم نظری نداشتند.

برای هفته گذشته اکثر تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران نسبت به روند افزایشی قیمت طلا خوش‌بین بودند. هر اونس طلا روز جمعه در بازار معاملات آتی امریکا چهار دلار و ۲۰ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۴۹۴ دلار و ۱۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۴ درصد افزایش ثبت کرد.

درصد درستی پیش‌بینی تحلیلگران وال‌استریت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۵۴ درصد و درستی پیش‌بینی سرمایه‌گذاران ۵۱ درصد بوده است.آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی گفت: وی به طلا در کوتاه‌مدت خوش‌بین است اما انتظار دارد این فلز ارزشمند رشد قیمت چشمگیری پیدا کند.

اگرچه احساسات سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی بهبود پیدا کرده است اما همچنان ابهامات زیادی در بازار موج می‌زند. با وجود تحولات مثبت پیرامون توافق تجاری امریکا و چین و بریگزیت که هر دو برای طلا منفی بوده‌اند، هیچ کدام از این دو توافق نهایی نشده‌اند. بریگزیت باید از سوی پارلمان انگلیس تصویب شود. همچنین ابهامات دیگری وجود دارند که برای طلا مثبت هستند که روند سیاست پولی در سراسر جهان یکی از موارد مذکور است.

از نظر بسیاری از تحلیلگران رای برگزیت سیاستمداران انگلیسی در تعطیلات آخر هفته، رویداد مهمی برای طلا خواهد بود. کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت سرمایه SIA درباره روند قیمت طلا نظر خنثی داشت و اظهار کرد که طلا با توجه به تحولاتی که در هفته جاری روی خواهد داد، ممکن است حرکت قابل توجهی پیدا کند. اگر پارلمان انگلیس توافق بریگزیت را تصویب کند، قیمت طلا کاهش پیدا خواهد کرد و اگر این پیمان رد شود و بریگزیت دوباره به تاخیر بیفتد، طلا ثابت خواهد ماند.افشین نوابی، مدیر معاملات گروه‌ام کی اس سوییس معتقد است حتی اگر پارلمان انگلیس توافق بریگزیت را امضا کند، احساس وحشت سرمایه‌گذاران به این زودی برطرف نخواهد شد زیرا هنوز ابهامات بی‌شماری درباره وضعیت اقتصاد انگلیس پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا وجود دارد و بسیاری از این ابهامات به کابوس سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. وی گفت: نسبت به طلا در کوتاه‌مدت نظر خنثی دارم اما همچنان معتقدم این فلز از پتانسیل صعود به قیمت بالاتر برخوردار است.

 تزریق ۲۰۰ میلیارد یوان پول نقد  به اقتصاد چین

از سوی دیگر، بانک مرکزی چین در روز چهارشنبه ۲۰۰ میلیارد یوان (۲۸ میلیارد دلار) پول نقد یک‌ساله را از طریق تسهیلات وام‌دهی میان مدت به سیستم مالی تزریق کرد و باعث شگفتی تاجران شد.

به گزارش بلومبرگ، چین با تزریق غیرمنتظره پول نقد به سیستم مالی از طریق وام به بانک‌ها تاجران را شوکه کرد. این اتفاق قبل از اعلام گزارش روز جمعه افتاد که انتظار می‌رود حاکی از رشد کند‌تر اقتصاد داخلی باشد.بانک مرکزی چین در روز چهارشنبه ۲۰۰ میلیارد یوان (۲۸ میلیارد دلار) پول نقد یکساله را از طریق تسهیلات وام دهی میان مدت به سیستم مالی اضافه کرد. این اقدام چین تاجران را شوکه کرد چون مقامات معمولا زمانی نقدینگی تزریق می‌کنند که وام‌های قبلی پرداخت شده باشند و سررسید بعدی وام‌ها پنجم نوامبر است.

اقتصاد چین در بحبوحه جنگ تجاری طولانی‌مدت با امریکا تحت فشار بوده است و کند شدن اقتصاد داخلی باعث شده بانک مرکزی سیاست پولی را با پایین آوردن هزینه‌های وام‌گیری شرکت‌ها و کاهش نرخ بهره بانکی در سال جاری تسهیل کند. اطلاعاتی که در این هفته به دست آمده نشان می‌دهد رکود بخش کارخانه‌ای چین بیشتر شده و واردات و صادرات در ماه گذشته کاهش یافته است.

 

 

ارسال نظر