رشد ۲۵ درصدی مناسبات اقتصادی ایران و سوریه

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۶۶۰

کیوان کاشفی رییس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه ضمن اشاره به مناسبات سیاسی مطلوب بین دو کشور گفت: پیرو هدف‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه مناسبات اقتصادی در کمتر از یک ماه از برگزاری نمایشگاه اکسپو در سوریه، آقای زنگنه وزیر نفت ایران، هماهنگی لازم برای حضور وزیر نفت و معادن سوریه را در ایران انجام داد. کاشفی افزود:در  استقبال چهار برابری شرکت‌های ایرانی از اکسپو سوریه، لازم دیده شد که برای ظهور ظرفیت‌های بخش خصوصی برای فعالیت در این کشور انجام شود چرا که معتقدیم بخش خصوصی در کشور یکی از پایه گذاران اصلی اقتصادی هستند. وی یادآور شد: طی یکسال گذشته و پس از سفر معاون اول رییس‌جمهور به سوریه، تفاهم نامه مفصلی به امضا رسید که در حال حاضر در حال اجرای بندهای آن هستیم؛ باب جدیدی در مناسبات اقتصادی دو کشور گشوده شده و بالغ بر ۸ هیات تجاری ایرانی در هشت ماه گذشته به سوریه سفر کرده‌اند.

رییس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه ضمن تشکر از سفیر سوریه در ایران و مشاور معاون اول رییس‌جمهور گفت: با همراهی مقامات عالی دو کشور فضا برای حضور پررنگ بخش خصوصی در سوریه فراهم شده است.

کاشفی افزود: حوزه معدن، نفت و گاز و انرژی سوریه از بخش هایی است که بخش خصوصی ایران ظرفیت و توان خوبی برای حضور در آن دارد؛ با راه‌اندازی قریب الوقوع مرکز تجارت ایرانیان در دمشق، انواع خدمات مشاوره‌ای و اطلاعات مورد نیاز در بازار سوریه در اختیار سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایرانی در سوریه قرار خواهد گرفت.

کیوان کاشفی افزایش پرواز‌ها و توسعه گردشگری را از دستاوردهای خوب دو کشور دانست و گفت: منابع موجود در دو کشور می‌تواند در راستای خدمت به مردم استفاده شود و انتظار داریم به عزم جدی که در مقامات بلند پایه دو کشور شاهد هستیم، توسعه مناسبات اقتصادی هم پا با مناسبات سیاسی پیش برود. در ادامه این نشست علی غانم، وزیر نفت و معادن سوریه ضمن تشکر از دعوت وزیر نفت ایران گفت: خوشبختانه شاهد اجرای قرارداد‌های متعدد اقتصادی بین دو کشور هستیم .

وی با اشاره به بازدید خود از پالایشگاه عسلویه گفت: خودکفایی در حوزه پالایشگاه در ایران یکی از جنبه‌های مثبت تحریم‌هاست؛ انجام ۶۰ درصد صنایع نفتی به دست کارشناسان ایرانی یک دستاورد بسیار عالی است و سوریه می‌تواند از تجربیات ایران در این بخش استفاده کند.

 غانم به انعقاد توافق نامه‌های بین دو کشور در حوزه استخراج، پالایش و معادن اشاره کرد و گفت: آماده استفاده از دانش فنی و تخصص نیروهای ایرانی در بخش‌های یادشده هستیم و با همکاری دولت ایران از حضور بخش خصوصی این کشور در سوریه استقبال می‌کنیم. وزیر نفت و معادن سوریه به حضور قدرتمند ایران در شصت و یکمین نمایشگاه اکسپو در سوریه اشاره کرد و گفت: ایران مساحت گسترده‌ای از نمایشگاه را به خود اختصاص داد و بزرگ‌ترین عرضه را در این نمایشگاه داشت. وی با اشاره به تجدید برخی قوانین توسط دولت سوریه اظهار داشت: قانون جدیدی را برای تسهیل سرمایه‌گذاری تصویب می‌کنیم و تسهیلاتی به سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حضور در این کشور ارایه می‌دهیم. وزیر نفت سوریه گفت: تقویت اتاق‌ها و تشکل‌ها و نیز حضور در نمایشگاه‌ها در توسعه تعامل دو کشور مهم است و تلاش داریم برای رفع مشکلاتی اعم از خلأ اطلاعاتی لازم برای آگاهی بخش خصوصی راهکارهایی را ارایه دهیم؛ شرکت‌هایی که در نمایشگاه‌ها حضور داشتند می‌توانند در مناقصات اقتصادی شرکت کنند.

دانایی‌فر، مشاور معاون اول رییس‌جمهور نیز به اهمیت اصالت بخشی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت:

 اصالت بخشی باعث شد از سال ۸۴ تا امروز بخش خصوصی دستاورد‌های قابل توجهی داشته باشد. این اتفاق در سوریه نیز خواهد افتاد و تنوع بخشی به تعاملات اقتصادی دو کشور ضروری است. مشاور معاون اول رییس‌جمهور از افزایش ۲۵ درصدی مناسبات اقتصادی ایران و سوریه در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با تلاش‌های انجام شده انتظار می‌رود قدم‌های بزرگ‌تری در آینده در توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور برداشته شود. محمد دانایی‌فر رجیستر شدن فعالان اقتصادی و ثبت شرکت‌های خصوصی در سوریه را برای تسهیل فعالیت و ایجاد ارتباط سازنده بین این شرکت‌ها و نهادهای اقتصادی سوریه ضروری خواند و گفت: همچنین تشکیل شرکت‌های مشترک با طرف سوری و نیز بازگشایی دفتر اتحادیه انجمن نفت در یکی از طبقات مرکز تجارت ایران می‌تواند بستر مساعدی برای همکاری‌های نزدیک دو طرف در این حوزه باشد.

عدنان محمود سفیر سوریه در ایران نیزضمن اشاره به دو قرارداد استخراج نفت در دو بلوک گفت پروژه‌های مهمی بین دو کشور در حال انجام است که مهم‌ترین آن آموزش منابع انسانی سوری در حوزه پالایشگاهی است.

وی گفت: جنگ آسیب‌های زیادی به زیرساخت‌های سوریه رسانده و برای بازسازی آن متکی به غرب نیستیم و دیدگاه ما این است که می‌توانیم بخش نفتی خود را با کمک دوستانی مانند ایران بازیابی کنیم‌.

سفیر سوریه در ایران اعلام کرد: درهای سفارت سوریه برای استقبال از سرمایه‌گذاران ایرانی باز است و دولت سوریه اولویت را در این حوزه به بخش خصوصی می‌دهد.

صبح دیروز دوم مهرماه نشست مشترک کمیته اقتصادی ایران و سوریه با حضور وزیر نفت و معادن سوریه، سفیر این کشور در ایران و جمعی از فعالان اقتصادی و اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

 

ارسال نظر