هشدار کره‌‌شمالی علیه همسایه جنوبی

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۹۸
هشدار کره‌‌شمالی علیه همسایه جنوبی

گروه جهان|سمانه قربانی|

کره‌شمالی دو موشک کوتاه‌برد را به سمت کره‌جنوبی شلیک کرده، که به دریای شرقی افتاده است. «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی، می‌گوید پرتاب این موشک‌ها نوعی هشدار به کره‌جنوبی است تا واردات تسلیحات فوق‌پیشرفته و تمرینات نظامی با امریکا را متوقف کند.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، کره‌شمالی اعلام کرده دو موشک کوچک جدید از نوع بالستیک کوتاه‌برد را پنج‌شنبه به سوی دریای شرق که با عنوان دریای ژاپن هم شناخته می‌شود پرتاب کرده است. خبرگزاری دولتی کره‌شمالی گزارش داده، این پرتاب‌ها توسط شخص «کیم جونگ‌اون» سازمان‌دهی شده و هدفش هشداری کم‌سابقه جدی به ارتش کره‌جنوبی بوده است.

کیم جونگ اون در واکنش به موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش موشکی گفته که عملکرد «سیستم هدایت‌شونده تاکتیکی» این اسلحه او را مفتخر کرده است. این در حالی است که به اعتقاد ناظران، آزمایش جدید پیونگ‌یانگ نشان‌دهنده بن‌بست دیگری در مذاکرات هسته‌ای کره‌شمالی و ایالات متحده است.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون پس از نشست ماه گذشته با از سرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره موافقت کردند، اما این دو طرف زمان دقیقی را برای آغاز این گفت‌وگو اعلام نکردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، رهبر کره‌شمالی جمعه از تصمیم کره‌جنوبی برای برگزاری تمرینات نظامی مشترک با امریکا در ماه آینده هم به‌شدت انتقاد کرده است. پیونگ‌یانگ همچنین از خرید تسلیحات فوق‌پیشرفته تهاجمی توسط سئول نیز گلایه کرده است.

وزارت دفاع کره‌جنوبی 16جولای اعلام کرد که دو جنگنده «اف-35 آ» را که از ایالات متحده خریداری کرده بود به این کشور رسیده است. سئول در حال حاضر چهار جنگنده اف-35 دارد اما قصد دارد تا سال2021 میلادی، 40 جنگنده دیگر خریداری کند. کارشناسان می‌گویند که رژیم کیم جونگ‌اون از تصمیم کره‌جنوبی برای خرید جنگنده‌های اف-35 نگران است چرا که این جنگنده‌ها توانایی گریز از رادارهای کره‌شمالی را دارند.

خبرگزاری دولتی کره‎شمالی با اعلام اینکه آزمایش سلاح‌های فوق‌العاده قدرتمند کره‌شمالی امنیت این کشور را تامین می‌کند ،گزارش داده: «ما مجبوریم برای مقابله با تهدیداتی که از سوی کره‎جنوبی علیه پیونگ‌یانگ ایجاد شده آزمایش‌های موشکی انجام دهیم.» خبرگزاری رسمی کره‌شمالی همچنین گزارش داده که کیم جونگ‌اون مانورهای نظامی کره‌جنوبی را نیز اقدامات مخرب می‌داند که می‌تواند پیشرفت اخیر دیپلماتیک میان دو کشور شمالی و جنوبی را نابود کند. کیم جونگ‌اون همچنین به

«مون جائه‎این» رییس‌جمهور کره‌جنوبی، هشدارها داده که هشدارهای پیونگ‌یانگ را در این باره جدی بگیرد.

از نظر کره‌شمالی مانورهای نظامی مشترک سالانه میان کره‌جنوبی و ایالات متحده توام با خصومت علیه پیونگ‌یانگ است. سئول و واشنگتن چندی پیش با هدف کاستن از تنش‌ها با پیونگ‌یانگ برخی از تمرینات مشترک نظامی خود را به تعویق انداخته یا کاهش دادند. وزارت خارجه کره‌شمالی 16 جولای با انتشار بیانیه ‍‌‌‌ای، تمرینات نظامی این دو کشور را تمرین برای جنگ نامید.

   تهدیدی از نوع جدید

کره‌جنوبی پیش‌تر گفته بود پرتاب موشک‌ها از سوی کره‌شمالی را نوعی تهدید نظامی می‌داند که پیشرفت‎ها در زمینه برقراری ثبات در شبه جزیره کره را تضعیف می‌کند. شورای امنیت ملی کره‌جنوبی نیز پنج شنبه نتیجه‌گیری کرد که در این پرتاب‌ها نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به کار رفته است، امری که نشان می‎دهد این کشور منزوی (کره‌شمالی) فعالانه در حال توسعه دادن قابلیت‌های نظامی خود است. «لی پیتس» نظامی ارشد و سخنگوی نیروهای ستاد مشترک امریکا که سرپرستی نیروهای دو کشور در مانور نظامی مشترک را برعهده دارد، گفته واشنگتن به این نتیجه رسیده که سلاح شلیک شده از نوع جدیدی است. این در حالی است که رژیم کیم جونگ‌اون پیش‌تر گفته بود که در جریان مذاکرات با واشنگتن، آزمایش تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای خود را متوقف خواهد کرد. سی‌ان‌ان نوشته که آزمایش‌های اخیر کره‌شمالی همچنان ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت ایالات متحده است. خبرگزاری یونهاپ جمعه به نقل از دفتر ریاست‎جمهوری کره‌جنوبی (کاخ آبی) گزارش داد که سئول با وجود هشدار کره‌شمالی، رزمایش مشترک با امریکا را طبق برنامه‎ریزی قبلی انجام می‌دهد. در حالی که برخی ناظران پیش‌بینی می‌کردند که پرتاب‌های موشکی اخیر کره‌شمالی برای رییس‌جمهوری امریکا، دردسرآفرین شود، دونالد ترامپ تلاش کرده تا این اقدام پیونگ‌یانگ را کم‌اهمیت جلوه دهد. ترامپ در این باره گفته: «کره‌شمالی چیزی غیر از چند موشک کوچک آزمایش نکرده است.‌» آخرین باری که کره‌شمالی موشک‌های کوتاه‌برد خود را آزمایش کرده بود، مربوط به ماه مه ‌بوده است. ترامپ آن زمان نیز آزمایش موشک‌های کره‌شمالی را کم اهمیت جلوه داد تا روند دیپلماتیک متوقف نشود.  از بیش از یک سال گذشته که دونالد ترامپ و کیم جونگ اون چندین بار با یکدیگر ملاقات داشته‌اند، پیونگ‌یانگ هنوز نتوانسته به دستاورد چندانی در رفع تحریم‌های کشورش دست یابد و آخرین مذاکرات رهبران دو طرف در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره بدون نتیجه به پایان رسید.

 

ارسال نظر