ارزهای دیجیتالی در کشور باید مدیریت شود

۱۳۹۸/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۱۹۳
ارزهای دیجیتالی در کشور باید مدیریت شود

الیاس حضرتی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تصمیم کمیسیون اقتصادی هیات دولت در محاسبه نرخ برق صادراتی برای تولید ارزهای دیجیتالی به نوعی نه گفتن به اصل موضوع است. به زودی مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت در خصوص ارزهای دیجیتالی به هیات دولت ارایه می‌شود.

 الیاس حضرتی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، به تشریح جلسه دیروز کمیسیون اقتصادی در خصوص بررسی ارزهای دیجیتالی پرداخت و گفت: به دنبال مراجعات و سوالاتی که مردم، فعالان اقتصادی و افراد درگیر ارزهای دیجیتالی داشتند و همچنین مراجعات همکاران به کمیسیون اقتصادی  جلسه‌ای را با حضور وزرای اقتصاد، صمت، نیرو و رییس کل بانک مرکزی داشتیم. در این جلسه مسوولانی از سازمان پدافند غیرعامل، وزارت اطلاعات و سایر سازمان‌هایی که به شکلی مرتبط به موضوع بودند هم حضور داشتند.

 او عنوان کرد: حرف ما در جلسه امروز (دیروز) کمیسیون اقتصادی این بود که در مواجهه با پدیده‌های جدید اغلب بسیار کند و اشتباه عمل کرده‌ایم.

 حضرتی در ادامه گفت: مواجهه ما با پدیده‌های جدید در اکثر مواقع نادرست بوده است و تجارب خوبی در این زمینه کسب نکرده‌ایم.  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: ما در کشور و در مواجهه با پدیده‌هایی همچون رادیو، تلویزیون، فاکس، ویدیو، ماهواره و... مسیرهای اشتباه را رفته‌ایم و این مسیر اشتباه، متاسفانه بارها تکرار شده است. بارها جلوی تکنولوژی‌های جدید را مسدود یا آنها را جمع‌آوری کردیم در صورتی که در مقابل صنایع و پدیده‌های نو امکان مقابله وجود ندارد اما می‌توان آنها را مدیریت کرد. در همین راستا تاکید ما در کمیسیون این بود که ارزهای دیجیتالی در کشور مدیریت شود.

 به گفته حضرتی ارز دیجیتالی فرصت‌ها و تهدیدهایی را برای کشور به دنبال دارد.  او به فرصت ارزهای دیجیتالی برای کشور اشاره کرد و گفت: ایران جزو 3 کشوری است که بیشترین ذخایر گازی را دارد. اما عمدتاً گاز را نمی‌توانیم صادر کنیم. در صورتی که می‌توانیم از گاز، برق تولید کنیم و از برق حاصل از این نیروگاه‌ها هم ارزهای دیجیتالی و بیت‌کوین تولید کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در ادامه بیان کرد: با تولید ارز دیجیتالی در کشور و در شرایط کنونی اقتصاد کشور که با انواع مشکلات ارزی، صادرات و تحریم مواجهیم، می‌توان از طریق تولید ارزهای دیجیتالی، مشکلات را حل و فصل کنیم و از سوی دیگر برای جوانان فرصت شغلی ایجاد کنیم. حضرتی با اشاره به تهدیدهای ارز دیجیتالی برای کشور، تاکید کرد: نگرانی از وضعیت امنیتی، ضربه زدن به ارزش پول ملی، خروج ارز و اتلاف سرمایه‌های مردم از تهدیدهایی است که وجود دارد. بیت‌کوین نوسانات بالایی دارد و این نوسانات به مراتب بالاتر از طلا و ارز است و ممکن است در این میان افرادی مال‌باخته شوند و مانند موسسات غیرمجاز از دولت بخواهند به دلیل اینکه این صنعت را به رسمیت شناخته، خسارت آنها را جبران کند. او با اشاره به جلسه کمیسیون اقتصادی هیات دولت در خصوص بررسی ارزهای دیجیتالی گفت: کمیسیون اقتصادی دولت روز گذشته و به موازات جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه‌ای در خصوص ارزهای دیجیتالی داشتند و در این جلسه توانستند بخشی از مسائل را بررسی دقیق کنند. در این جلسه سندی به عنوان به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتالی تصویب شده و آماده ارایه به هیات دولت است. در این جلسه مقرر شده است که قیمت برقی که برای تولید ارزهای دیجیتالی استفاده می‌شود بر اساس میانگین برق صادراتی محاسبه شده که در این قسمت ما انتقاداتی داریم و به نظر می‌رسد این موضوع مانع توسعه این صنعت در کشور می‌شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: تصمیم کمیسیون اقتصادی هیات دولت در محاسبه نرخ برق صادراتی برای تولید ارزهای دیجیتالی به نوعی نه گفتن به اصل موضوع است. به زودی مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت در خصوص ارزهای دیجیتالی به هیات دولت ارایه می‌شود.

   دولت ارز دیجیتالی را به رسمیت می‌شناسد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد، گفت: پیش نویس طرح ساماندهی ارز دیجیتال در ماه پایانی سال 97 در کمیسیون اقتصادی دولت تهیه و تصویب شده و در انتظار بررسی در هیات دولت است.

«فرهاد دژپسند» در نشست روز – دوشنبه - کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی رمز ارزها، با بیان اینکه حدود دو سال است بحث بلاکچین در دولت در حال بررسی است، افزود: شورای عالی مبارزه با پولشویی نیمه دوم سال ۹۶ فعالیت در حوزه ارز دیجیتال را ممنوع کرد و گمرکات نیز مانع از ورود پردازشگرهای بلاکچین‌ها به کشور شدند، اما با توجه به اینکه ماینینگ ارز دیجیتال با پردازشگر برق تفاوت چندانی نداشت، عملا این دستگاه‌ها وارد کشور شد. وی با اشاره به اینکه در دولت کارگروهی مستقل به ریاست کمیسیون اقتصادی قوه مجریه برای بررسی ارز دیجیتال تشکیل شده است، اظهار کرد: پیش‌نویس طرح ساماندهی ارز دیجیتال در ماه پایانی سال ۹۷ در کمیسیون اقتصادی دولت تهیه و هم‌اکنون تصویب شده که در انتظار بررسی در هیات دولت است.

دژپسند با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، ماینینگ به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود و بر اساس مصوبه این کمیسیون دولت پدیده ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد و برای واردات دستگاه‌های ماینینگ دیگر ممنوعیتی وجود نخواهد داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتال در زمان پیک مصرف ممنوع است و بانک مرکزی مکلف است ظرف ۳ ماه مقدمات تولید رمزارز در کشور را فراهم کند.

وی با اشاره به ارزان قیمت بودن برق در ایران، تاکید کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتال در زمان پیک مصرف ممنوع و همچنین مصوب شد که متوسط نرخ صادراتی برق، مبنای قیمت‌گذاری بهای مصرفی برق در صنعت ارز دیجیتال باشد.

دژپسندبا بیان اینکه بانک مرکزی مکلف است ظرف ۳ ماه مقدمات تولید رمزارز در کشور را فراهم کند، افزود: بر این اساس از رمزارزها در حوزه تجارت و اقتصاد بین‌الملل استفاده می‌شود که سازوکار این اقدام باید با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت فراهم شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، با تأکید بر اینکه ماینینگ‌ها باید بر اساس استانداردهای در نظر گرفته شده برای تجهیزات وارد کشور شوند، ادامه داد: مقرر شده سازمان استاندارد و وزارت نیرو در همکاری با یکدیگر استاندارد مورد نیاز برای واردات ماینینگ را تعیین کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مخاطرات رمز ارزها این بوده که ممکن است ابزار پولشویی شود، تصریح کرد: مسوولیت بانک مرکزی، سازمان بورس و بخش‌های دیگر در حوزه ارز دیجیتال به آنها تفویض شده تا مانع بروز پولشویی از این طریق شویم و بر این اساس مقرر شده شورای عالی مبارزه با پولشویی نیز مسوول تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری‌های کلان در این حوزه شود.

 به گزارش خانه ملت، دژپسند با بیان اینکه باید در زمان تحریم‌ها به خوبی از ارز دیجیتال استفاده شود، افزود: سازماندهی رمز ارزها باید به گونه‌ای انجام شود که از فواید و فرصت‌های ارز دیجیتال حداکثر استفاده صورت گیرد و از معایب آن جلوگیری و در واقع در این حوزه انتظام‌بخشی لازم انجام شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی، از احتمال بررسی موضوع رمز ارزها در نشست هفته آتی هیات دولت خبر داد که براین اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در ارتباط با این موضوع خبر صفحه 7 را هم بخوانید.

 

ارسال نظر