وعده اصلاح پلکانی قیمت برق و آب

۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۰۱
وعده اصلاح پلکانی قیمت برق و آب

گروه انرژی|

 امروز و فردا، مجلس شورای اسلامی به‌طور جدی به بررسی سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم می‌پردازد تا درنهایت اعتماد نمایندگان مردم به آنها به رای‌گیری گذاشته شود. در این میان، حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو، یکی از مهره‌های کابینه پیشنهادی دولت است که هنوز برخی نمایندگان، تردیدهایی درباره برنامه‌ها و عملکرد احتمالی او دارند. به همین دلیل است که تعدادی از کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی و در راس آنها، کمیسیون انرژی، در 2 روز گذشته او را دعوت کردند تا در نشست‌هایی مشترک، نسبت به برنامه‌ها و اهداف او برای اداره وزارتخانه نیرو آگاهی یابند. به گزارش «تعادل»، مهم‌ترین سخن مطرح شده از سوی وزیر نیروی دوران اصلاحات را می‌توان به اظهاراتش پیرامون الزام اقدام در «واقعی شدن قیمت برق» اختصاص داد. اظهاراتی که هرچند با تکیه بر لزوم «کمپانی» بودن این اقدامات مطرح شده است اما نشان می‌دهد وزارت نیروی دولت دوازدهم افزایش قیمت برق را در راس برنامه‌های خود پیگیری خواهد کرد. گزارش «تعادل» از مشروح صحبت‌های روز گذشته حبیب‌الله بیطرف را در ادامه می‌خوانید.

حبیب‌الله بیطرف یک‌شنبه بعدازظهر، مهمان کمیسیون انرژی بود. وی در جمع اعضای این کمیسیون، به تشریح وضعیت صنعت برق کشور پرداخته و از اقدامات لازم برای حل مشکلات آن سخن گفت. وزیر پیشنهادی نیرو، البته در همان روز در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی هم حضور یافت تا درباره برنامه‌های خود برای عبور از بحران آبی کشور به گفت‌وگو بنشیند؛ مساله‌یی که تعدادی از اعضای کمیسیون، از جمله علی ابراهیمی، آن را مهم‌ترین مساله «امنیت ملی» ایران دانسته بودند. با این حال، از مطالب عنوان شده در این کمیسیون، مطلب خاصی به بیرون درز نکرد. وزیر پیشنهادی نیرو همچنین روز گذشته در کمیسیون‌های حقوقی و اجتماعی مجلس حضور یافت و بنا بر اظهارات خود او، مطالبی را پیرامون بحران آب در این کمیسیون مطرح کرد. وزیر پیشنهادی نیرو، درباره سوالات نمایندگان از او به ایلنا گفت: بحث عمده ما در این کمیسیون‌ها مساله آب بود که امروز یک موضوع چالشی و حیاتی برای کشور و مردم است.

حبیب‌الله بیطرف که در روزهای اخیر برخی انتقادات از سوی فعالان محیط‌زیست پیرامون سیاست‌های سدسازی‌اش در دوران اصلاحات مطرح شده بود، دیروز پیرامون مسائل مطرح شده در کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد بحران آب گفت: برنامه وزارت نیرو و راهکارهای آن این است که سفره‌های آب زیرزمینی را احیا کرده و با استفاده بهینه از این سفره‌ها مشکلات آبی کشور را برطرف کنند. بیطرف همچنین گفت: عمده برنامه وزارت نیرو در دولت دوازدهم مدیریت سفره‌های آبی کشور است. ما باید یک مدیریت یکپارچه درباره منابع آبی سطح کشور داشته باشیم. مدیریت‌های پراکنده باعث افزوده شدن این چالش‌ها خواهد شد. وزیر پیشنهادی وزارت نیرو در دولت دوازدهم با بیان اینکه این مدیریت مورد توجه و عنایت نمایندگان قرار گرفته است، گفت: ظاهرا نمایندگان باتوجه به برنامه‌های اعلام شده و بحث‌هایی که مطرح شد نظرات مثبتی در این باره داشتند. این سخنان حاکی از آن است که بیطرف از کسب رای اعتماد خود اطمینان کافی یافته و معتقد است که توانسته از میزان تردیدهای نمایندگان نسبت به برنامه‌ها و البته سوابق خود، بکاهد. اما سخنان وی در کمیسیون انرژی هم به بررسی ابعاد مختلف صنعت برق اختصاص دارد که می‌توان آنها را به 3 بخش کلی تقسیم کرد؛ توانمندی‌های کنونی و پتانسیل‌های صنعت برق، معضلات و مشکلات موجود (به‌ویژه نیاز به تولید و توزیع برق بیشتر و اصلاح قیمت‌ها و تسویه بدهی‌ها) و درنهایت معرفی برنامه‌ها و راهبردهای 4 سال آینده وزارتخانه مربوطه.

 توانمندی‌ها و فرصت‌های صنعت برق

بیطرف در نشست خود با اعضای کمیسیون انرژی با بیان اینکه بدون انرژی پاک برق طبیعتا زندگی مردم و اقتصاد کشور دچار مشکل می‌شود، گفت: طی سالیان گذشته در صنعت برق با سابقه 110ساله ظرفیت‌های مناسبی در تولید، انتقال و توزیع برق ایجاد شده که در حال حاضر حدود 657هزار ترانسفورماتور توزیع در دست بهره‌برداری است.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه 34میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد، افزود: سیاست وزارت نیرو تامین برق مطمئن برای بخش کشاورزی، خدمات و تجاری است که در بخش تولید به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از تنوع نیروگاه گازی، سیکل ترکیبی، آبی و بخار برخورداریم.

 طبق خبری که در خانه ملت منتشر شده است، او در بخش نخست صحبت‌هایش در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که به ظرفیت‌های موجود صنعت برق ایران اختصاص داشت، سخن از پتانسیل‌هایی راند که استفاده مناسب از آنها علاوه بر آنکه زیرساخت‌های توسعه اقتصادی را فراهم می‌سازند، به نوبه خود منجر به اشتغال‌زایی هم می‌شوند. بیطرف با اشاره به اینکه در دولت هفتم و هشتم در زمینه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی اقدامات مناسبی صورت گرفت، عنوان کرد: شرکت مپنا با کسب فناوری زیمنس توانست امکان ساخت 100درصد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را تامین کند. او در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی نیز به موضوع مپنا اشاره کرده و گفته است: «در حال حاضر شرکت مپنا به عنوان تولیدکننده نیروگاه‌های سیکل ترکیبی قدرت تولید نیروگاه‌های با ظرفیت 183 مگاوات گازی و به همین میزان در بخش بخار را دارد که این پشتوانه بسیار خوبی برای افزایش و گسترش ظرفیت‌های تولیدی کشور است.» وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به اینکه ظرفیت تولید توربین گازی 159 مگاوات و توربین بخار 160مگاوات بوده است، یادآور شد: شرکت مپنا موفق شده این میزان را از 159 به 183 مگاوات افزایش دهد که یکی از دستاوردهای مهم مهندسان ایرانی است.

وزیر پیشنهادی نیرو در بخش بعدی اظهارات خود با نگاهی به آمار و ارقام صنعت برق کشور به ترسیم برنامه‌های آینده این صنعت پرداخته و عنوان کرد: بار مصرفی پیک شبکه در سال 96 به 55 هزار و 400مگاوات رسیده که تقریبا برابر با کل ظرفیت تولید برق کشور بوده و نیاز به افزایش ظرفیت تولید برق در آینده را نشان می‌دهد. بیطرف با بیان اینکه کشور ما سالانه با رشد حدود 5 تا 8درصدی مصرف انرژی الکتریکی در سطح کشور روبه‌رو است، گفت: دلیل افزایش مصرف انرژی، پیشرفت کشور و افزایش مصرف برق در بخش‌های خانگی، صنعت و کشاورزی است که به تناسب این رشد مصرف باید ظرفیت‌های نصب شده نیروگاهی نیز افزایش پیدا کند. در این راستا باید خطوط انتقال برق و شبکه‌های توزیع برق هم در سراسر کشور تقویت شده و گسترش یابد. وی عنوان کرد: برآورد بنده این است که باتوجه به این رشد مصرف باید سالانه حدود 5 هزار مگاوات به تولید کشور اضافه شود و با این مبنا، باید در طول 4سال حدود 20 هزار مگاوات در پهنه سرزمینی ایران نیروگاه‌های جدید نصب شود.

 نیاز مبرم به اصلاحات در برق

وزیر پیشنهادی نیرو در ادامه نشست با کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از مشکلات جدی صنعت برق کشور در قیمت‌گذاری و تسویه با تامین‌کنندگان برق سخن گفت که باید اقدامی برای حل آنها انجام شود. وی تاکید کرد: قیمت تمام شده برق بین 110 تا 120 تومان است، اما در حال حاضر برق در کشور با قیمت حدودی 70تومان فروخته می‌شود. از طرف دیگر، هزینه هر دقیقه خاموشی 12 برابر هزینه هر دقیقه روشنایی در همان مقطع زمانی است. وزیر پیشنهادی نیرو همچنین با بیان اینکه صنعت برق 32 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، افزود: باید تصمیمات مهمی برای پرداخت این بدهی صورت گیرد وگرنه صنعت برق کشور ورشکسته می‌شود. وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت هم براین جنبه از سخنان خود تاکید کرد و گفت: «یکی از چالش‌های مهم صنعت آب و برق عدم تعادل در بخش اقتصاد آب و برق است به نحوی که امروزه قیمت تمام شده آب و برق نسبت به قیمت‌های فروش قانونی و تکلیفی فاصله قابل توجهی دارد و باید در بلندمدت به سمت تعادل‌بخشی حرکت کرد.»

این سخنان بیطرف، حکایت از آن دارند که دولت برای واقعی‌سازی قیمت‌ها، برنامه‌ریزی کرده و باید به تدریج با قیمت‌های یارانه‌یی برق و آب خداحافظی کرد. در این صورت، «تنها دغدغه» حمید چیت‌چیان وزیر نیروی دولت یازدهم، برای آینده صنعت برق کشور رفع خواهد شد؛ کسی که در 4 سال تصدی وزارتخانه مربوطه، بارها و بارها از غیرواقعی بودن قیمت‌های برق و آب، اظهار نارضایتی کرده بود و آن را عامل مصرف بیش از حد و همچنین انباشت بدهی‌های وزارتخانه نیرو دانسته بود. او همچنین در آخرین روزهای کاری دولت یازدهم، به وزیر نیروی جدید توصیه کرده بود که اصلاح ساختارهای قیمتی وزارت نیرو را در اولویت کاری خود قرار دهد.

 اهداف و راهبردهای برقی دولت دوازدهم

وزیر پیشنهادی نیرو در انتهای نشست مشترک خود با کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به تشریح برنامه‌ها و راهبردهای خود پرداخت. توسعه بازارهای رقابتی، افزایش معاملات در بورس انرژی، احداث نیروگاه‌های برقابی و تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی، توسعه نیروگاه‌ها، افزایش بازدهی نیروگاه‌ها و اصلاح توربین گازها در زمان سررسید صد هزار مگاوات کارکرد از جمله راهبردهای وزارت نیرو است. وی همچنین ارتقای متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی به 40‌درصد و تک رقمی کردن تلفات برق را که اکنون حدود 12‌درصد است، از جمله برنامه‌های وزارت نیرو طی 4 سال آینده دانست.

 

ارسال نظر