اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۸۴۷

کاهش ریسک صادرات به «عراق و افغانستان»

فارس| مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به حمایت از صادرکنندگان گفت: در راستای کاهش ریسک تجاری و سیاسی صادرکنندگان به عراق و افغانستان این صندوق دفاتر خود را در دو کشور مذکور به زودی راه‌اندازی می‌کند. افروز بهرامی با بیان اینکه عملکرد صندوق صادرات ایران در 3 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 103درصد رشد داشته است، افزود: صندوق ضمانت صادرات تمام تلاش خود را انجام داده تا در شرایط تحریم خدمات متنوع‌تری را به صادرکنندگان ارایه دهد، بطوری که در حوزه بازار سرمایه هم وارد شده‌ایم و برای تامین مالی صادرات اقدامات موثری انجام می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه دفتر این صندوق تا 2 هفته دیگر در عراق افتتاح می‌شود و بعد از آن دفتر افغانستان راه‌اندازی خواهد شد، عنوان کرد: ورود صندوق ضمانت صادرات ایران به بازار سرمایه در حوزه تامین منابع مالی و سرمایه در گردش بنگاه‌های صادراتی است که این اتفاق برای اولین‌بار در کشور افتاده است. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان کرد: قطعاً تاسیس دفاتر صندوق ضمانت صادرات در بازارهایی مثل عراق و افغانستان در افزایش صادرات غیر نفتی موثر است؛ زیرا یکی از مشکلات صادرکنندگان به ویژه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ریسک تجاری و سیاسی صادرات بوده است. بنابراین برای کاهش این ریسک‌ها صندوق ضمانت صادرات ایران با اعتبارسنجی شعب خود را در کشورهای عراق و افغانستان ایجاد می‌کند که قطعا اثرات مفید آن آشکار می‌شود.

چای ایرانی، شناسه‌دار می‌شود

ایرنا| رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان وتولیدکنندگان گفت: در راستای حمایت از تولیدکنندگان، معرفی چای تولید داخلی و همچنین شناسایی محصول قاچاق، چای ایرانی شناسه‌دار می‌شود. عباس تابش افزود: هدف این است که این محصول شناسه‌دار شود تا چای وارداتی با چای داخلی متمایز و همچنین کالای قاچاق از غیر قاچاق مشخص شود و با رصد هزینه حلقه‌های تولید، فرآوری و بازرگانی، هزینه‌های تمام شده کالای تولید داخلی نیز در این روند کاهش یابد.

او یکی از اقدامات خوب دولت در بخش چای را حذف یارانه چای وارداتی و کمک به رقابتی کردن چای تولید داخلی ذکر و اظهار کرد: اگر بتوانیم هزینه تمام شده چای را کاهش دهیم و مزیت رقابتی که به تازگی برای چایکاران ایجاد شده را بالا ببریم، می‌توانیم اشتیاق برای تولید چای در استان گیلان و لاهیجان را افزایش دهیم.رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره حمایت‌های دولت از کشاورزی و صنعت چای نیز یادآور شد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات چای یکی از برنامه‌های حمایتی دولت از این بخش است و باید به تولید داخلی، حلقه‌های تولید و بسته‌بندی کمک شود و تبلیغ فرهنگ استفاده از چای تولید داخلی در دستور کار قرار گیرد.

کسادی بازار گل به دلیل افزایش قیمت روزنامه باطله

تسنیم| رییس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران با بیان اینکه قیمت متعلقات گل از جمله روبان، کاغذ رنگی و حتی روزنامه باطله ۴ برابر شده گفت: در یک بازه زمانی شاهد هجوم خریداران گل از کشورهای عراق، آذربایجان و ترکمنستان به بازار گل ایران و محلات بودیم.

اکبر شاهرخی با اشاره به رکود در بازار گل اظهار کرد: اکنون شاهد رکود در بازار گل هستیم و گرچه قیمت گل افزایش نداشته ولی متعلقاتی همچون کاغذهای رنگی، اسفنج، سیم، روبان، تور و ساتن نسبت به سال گذشته به‌شدت گران شده‌اند. قیمت این اقلام نسبت به سال گذشته نزدیک به 400 درصد گران شده و متاسفانه حتی روزنامه باطله‌ای که پیش از این اتفاقات هرکیلوی آن را 1500 تومان می‌خریدیم به 7000 تومان رسید.

او عنوان کرد: اکنون هیچ کمبودی در بازار گل وجود ندارد ولی در عین حال به نظر می‌رسد خرید گل هم با توجه به مشکلات اقتصادی خانواده‌ها، کاهش داشته و همین موضوع، مشکلاتی را ایجاد کرده است.شاهرخی در پاسخ به این سوال که آیا واردات بذر گل همچنان امکانپذیر است یا خیر گفت: واردات بذر گل به کشور انجام می‌شود چراکه بذر اغلب گل‌های تولیدی در کشور از خارج تامین می‌شود. تا امروز اثر تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز بر قیمت گل تاثیر چندانی نداشته چراکه بذرهای وارداتی که قبلا وارد کشور شده بود همچنان جوابگوی نیاز داخل است ولی به نظر می‌رسد با افزایش قیمت ارز، از صرفه اقتصادی واردات بذر کاسته شود و تولیدکنندگان داخل به سمت تولید بذر گل در داخل کشور ترغیب شوند.

او ادامه داد: البته در یک بازه زمانی، به‌دلیل

به صرفه شدن خرید کالاها از ایران برای اتباع سایر کشورهای همجوار، در بازار گل هم شاهد هجوم خریداران گل از کشورهای عراق، آذربایجان و ترکمنستان بودیم و حجم قابل توجهی از گل ایرانی وارد این کشورها شد و کامیون‌هایی مستقیما از محلات، بار گل ایرانی را به این کشورها منتقل می‌کردند.

 

ارسال نظر