«شکاف قیمتی» واحدهای اداری و مسکونی عمیق‌تر شد

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۰:۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۴۲۸۰۶
«شکاف قیمتی» واحدهای اداری و مسکونی  عمیق‌تر شد

گروه راه و شهرسازی| زهره علامی |

بازار واحدهای اداری تا اوایل سال گذشته رونق داشت، اما با وقوع شوک ارزی در اردیبهشت ماه سال 97 و سپس خروج امریکا از برجام، استقبال از این واحدها به صورت چشمگیری کاهش یافت، کارشناسان مهم‌ترین دلیل افول این بازار را در بحران اقتصادی کشور جست‌وجو می‌کنند، عاملی که بازار واحدهای مسکونی را هم به شیوه‌ای دیگر به چالش کشیده است.به باور کارشناسان، از آنجا که با اعمال دور جدید تحریم‌ها، تمایل به راه‌اندازی شرکت و دفاتر اداری به منظور ارایه خدمات به شهروندان کاهش یافته و از همین رو، تقاضا برای خرید این دسته از واحدهای ساختمانی کاهش یافته است. دراین میان، اگرچه آماری رسمی درباره حجم خرید وفروش واحدهای اداری وجود ندارد، اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور پیش بینی می‌شود، این بازار هم مانند بازار مسکن دوران رکود را سپری می‌کند.

حال با توجه به اینکه تعداد معاملات انجام شده در بازار املاک اداری نشانه‌ای از شرایط کسب و کار در کشور دارد، روزنامه «تعادل» نگاهی به این بازار دارد.

نتایج بررسی‌های میدانی «تعادل» از بازار املاک اداری در مناطق مختلف پایتخت نشان می‌دهد، نوع سند در قیمت این املاک اثرگذار است؛ سندهایی که برای واحدهای اداری ارایه می‌شود دو نوع اداری و شخصی دارد که قیمت واحدهایی با سند اداری گرانتر از واحدهایی مشابه با سند شخصی است. به عبارت دیگر، قیمت دو واحد مشابه یکی با سند اداری و دیگری با سند شخصی متفاوت است و واحدهای با سند اداری، گران قیمت‌تر از واحدهای با سند شخصی هستند. (در این گزارش تمام واحدهای ذکر شده در جدول سند اداری دارند.)

نکته دیگری که از تحلیل واحدهای اداری 5 منطقه پایتخت به دست آمد، این است که واحدهای اداری نسبت به واحدهای مسکونی و تجاری ارزانتر هستند موضوعی که در گذشته چنین نبود؛ بررسی‌های پیش از این نشان می‌داد که واحدهای اداری از لحاظ ارزشی اگر از واحدهای مسکونی گرانتر نباشند، با آنها برابری می‌کنند. اما بررسی‌های جدید روزنامه «تعادل» حکایت از این دارد که ارزش این واحدها در حال حاضر در قیاس با واحدهای مسکونی کاهش یافته است. به عنوان نمونه یک واحد اداری 90 متری نوساز در دروس 2 میلیارد و 660 میلیون تومان فروخته می‌شود و قیمت هر مترمربع از این واحد 28 میلیون تومان است اما یک واحد مسکونی 300 متری در همان خیابان با متری 43 میلیون تومان فروخته می‌شود.

 این ارقام درحالی است که یک واحد تجاری 17 متری با 30 سال ساخت در همان خیابان با متری 70 میلیون تومان فروخته می‌شود. البته این موضوع بیش از همه در مناطق شمال پایتخت به چشم می‌خورد و واحدهای اداری این مناطق در مقایسه با واحدهای تجاری و مسکونی ارزش کمتری را به خود اختصاص می‌دهند.

    شمال پایتخت

واحدهای اداری مناطق شمال پایتخت قیمت‌های ارزانتری را نسبت به واحدهای مسکونی و تجاری به خود اختصاص می‌دهند. به عنوان نمونه برای خرید یک واحد اداری 83 متری در خیابان ظفر باید برای هر مترمربع از این واحد 25 میلیون تومان بپردازید و برهمین اساس قیمت کل این واحد 2 میلیارد و 75 میلیون تومان می‌شود.

اگر قصد خرید یک واحد اداری 95 متری در خیابان جردن را دارید، باید برای هر مترمربع از این واحد اداری 36 میلیون تومان بپردازید چون قیمت کل این واحد 3 میلیارد و 420 میلیون تومان است.

قیمت یک واحد اداری 75 متری در یکی از برج‌های فرمانیه، 3 میلیارد و 750 میلیون تومان است و ارزش هر مترمربع از این واحد اداری 50 میلیون تومان است، این واحد یکی از گرانترین واحدهای اداری مناطق شمالی محسوب می‌شود. یک واحد اداری 82 متری در پاسداران تهران با قیمت هر مترمربع 35 میلیون تومان، 2 میلیارد و 870 میلیون تومان فروخته می‌شود.

    غرب پایتخت

قیمت واحد اداری در غرب پایتخت نسبت به شمال ارزانتر است. ضمن اینکه در این مناطق هم قیمت هر مترمربع واحد اداری نسبت به واحد مسکونی کمتر است. شما درصورتی که قصد خرید یک واحد 84 متری با مجوز اداری در منطقه پونک را داشته باشید باید برای هرمتر مربع از این واحد، 15 میلیون تومان بپردازید چون قیمت کل این واحد یک میلیارد و 260 میلیون تومان می‌شود.

اگر قصد خرید یک واحد اداری 78 متری در صادقیه را دارید، برای هر مترمربع از این واحد باید 14 میلیون و 500 هزار تومان و بطور کل یک میلیارد و 131 میلیون تومان بدهید. قیمت کل یک واحد اداری 100 متری در سعادت‌آباد، 2 میلیارد و 800 میلیون تومان است و قیمت هر مترمربع از این واحد اداری 28 میلیون تومان است.

یک واحد اداری 98 متری در شهران 2 میلیارد و 156 میلیون تومان فروخته می‌شود چون قیمت هر مترمربع از این واحد اداری 22 میلیون تومان است.

    مرکز پایتخت

قیمت واحدهای اداری درمناطق مرکزی هم نسبت به قیمت واحدهای مسکونی ارزانتر است و به عنوان نمونه اگر خواهان خرید یک واحد اداری 82 متری در میرزای شیرازی هستید باید یک میلیارد و 476 میلیون تومان به صاحب ملک پرداخت کنید چون قیمت هر مترمربع از این واحد اداری 18 میلیون تومان است.

برای خرید یک واحد 100 متری اداری در چهارراه کالج تهران باید یک میلیارد و 200 میلیون تومان داشته باشید چون قیمت هر مترمربع از این واحد اداری 12 میلیون تومان است.

یک واحد 80 متری اداری در منطقه عباس آباد تهران با متری 21 میلیون تومان، یک میلیارد و 680 میلیون تومان فروخته می‌شود. اگر قصد خرید یک واحد اداری 80 متری در خیابان انقلاب را دارید باید برای هر مترمربع از این واحد اداری 5 میلیون و 700 هزار تومان بپردازید و قیمت کل این واحد 456 میلیون تومان است.

فروش هر متر واحد اداری با قیمت 5 میلیون و 700 تومان در خیابان انقلاب در شرایطی است که نمی‌توان چنین قیمتی را برای واحد مسکونی در این منطقه پیدا کنید.

    شرق پایتخت

قیمت واحد اداری نسبت به واحد مسکونی در شرق تهران به یکدیگر نزدیک است و اگر شما قصد خرید یک واحد اداری 97 متری در منطقه پیچ شمیران را داشته باشید باید برای هر متر مربع از این واحد، 15 میلیون تومان هزینه کنید، بر همین اساس قیمت کل این واحد اداری یک میلیارد و 455 میلیون تومان می‌شود.

درصورتی که خواهان خرید یک واحد 82 متری اداری در تهرانپارس هستید باید برای هر مترمربع از این واحد، 14 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کنید چون قیمت کل این واحد یک میلیارد و 189 میلیون تومان است.

قیمت کل یک واحد اداری 75 متری در خیابان هروی، 2 میلیارد و 100 میلیون تومان است چون قیمت هر مترمربع از این واحد اداری 28 میلیون تومان است.

قیمت کل یک واحد اداری 95 متری در خیابان بهارستان تهران، 1 میلیارد و 425 میلیون تومان است چون قیمت هر مترمربع از این واحد 15 میلیون تومان است.

    جنوب پایتخت

قیمت واحد اداری و مسکونی در جنوب پایتخت نیز به یکدیگر نزدیک است و تفاوت فاحش قیمتی بین این واحدها در مناطق جنوبی دیده نمی‌شود. به عنوان نمونه یک واحد اداری 116 متری درشهرری یک میلیارد و 50 میلیون تومان فروخته می‌شود. برای خرید یک واحد اداری، 110 متری در منطقه نازی آباد باید 660 میلیون تومان هزینه کنید چون قیمت هر متر مربع از این واحد اداری 6 میلیون تومان است. یک واحد اداری 50 متری در خزانه، 450 میلیون تومان به فروش می‌رسد و برهمین اساس قیمت هر مترمربع از این واحد 9 میلیون تومان است. اگر قصد خرید یک واحد اداری 100 متری در خیابان پامنار را دارید، باید یک میلیارد تومان هزینه کنید چون قیمت هرمترمربع از این واحد اداری 10 میلیون تومان است.

Taadol-13

ارسال نظر