سیگنال برجامی خرازی به اروپا

۱۳۹۷/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۸۸۲
سیگنال  برجامی خرازی  به اروپا

به دلایل امنیتی، سفر اسد بدون اعلام قبلی بود

در شرایطی که این روزها دیدگاه‌های متفاوتی درخصوص ضرورت تصویب یا عدم تصویب لوایج مرتبط با پولشویی مطرح می‌شود رییس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در دیدار با یک هیات اروپایی می‌گوید: «با توجه به رویکردهای همراه با فشار غرب، حساسیت شدیدی در ایران در خصوص FATF وجود دارد.»حساسیت‌هایی که از منظر کمال خرازی، عملکرد سریع‌تر اروپا در اجرای سازوکار ویژه مالی (اینستکس) می‌تواند فضای کنونی را علیه اروپا تغییر دهد.

اما در شرایطی که 3 کشور اروپایی طرف قرارداد در برجام (بریتانیا، فرانسه و آلمان) بلافاصله پس از خروج امریکا از برجام و بازگشت دوباره تحریم‌های اقتصادی و بانکی وعده داده‌ بودند که با اجرای یک ساز و کار ویژه مالی (SPV) روابط اقتصادی و بازرگانی ایران با اتحادیه اروپا را تسهیل می‌کنند؛ اجرایی نشدن هر چه سریعتر این سازو کار مالی مسوولان حوزه سیاست خارجی کشورمان را بر آن داشته تا با ارسال هشدارهای جدی از این کشورها بخواهند که هر چه سریع‌تر تکلیف تعهدات خود در برجام و عملیاتی ساختن سازو کار مالی را در مسیر اجرایی شدن قرار بدهند.

این در حالی است که با گذشت بیش از 4ماه از اعمال دور دوم تحریم‌های یک جانبه امریکا هنوز این ساز و کار اجرایی نشده و برخی منتقدان دولت و مخالفان رییس دستگاه دیپلماسی معتقدند دولت دوازدهم باید با لحن تندتری به تعلل اروپایی در این مورد واکنش نشان دهد؛ ایده‌ای که هرچند وزارت خارجه کشورمان تلاش کرد تا طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر با شیب ملایم‌تری به سمت انتقاد از طرف اروپایی حرکت کند اما ادامه روند کُند اجرای این ساز و کار مالی دیپلمات‌های ایران را بر آن داشت تا با لحن تندتری از مقامات اروپایی در زمینه تحقق تعهداتشان هشدار بدهند.

دیروز در حالی که محمد جواد ظریف از پر شدن پیمانه‌های صبر ایران در خصوص برجام صحبت می‌کرد، سید کمال خرازی هم از طرف‌های اروپایی خواست تا در این زمینه اعتماد تهران را جلب کنند.

سیدکمال خرازی در دیدار هیاتی از اندیشکده فرانسوی مونتین گفت: « رویکرد اروپا در قبال برجام، حساسیت‌ها را مضاعف کرده و موجب بی‌اعتمادی افکار عمومی در ایران به اروپا شده است.» او تصریح کرد: عملکرد سریع‌تر اروپا در اجرای اینستکس می‌تواند فضای کنونی را علیه اروپا تغییر دهد.

   موضوع سوریه روی میز گفت‌وگو

رییس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین درباره موضوع سوریه که محور دیگری در گفت‌وگوهایش با هیات اروپایی بود، گفت: با وجود برخی اختلاف‌نظرها بین ایران، روسیه و ترکیه، سه کشور منافع مشترکی در ایجاد ثبات و امنیت در سوریه دارند و رایزنی‌های بین سه کشور در این خصوص مفید و سازنده بوده است.

خرازی با اشاره به تشدید لفاظی‌های نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران نیز تصریح کرد: نتانیاهو برای انتخابات نیاز به نمایش قدرت دارد، اما به خوبی می‌داند که هر گونه تحرک علیه منافع ایران برایش انتحار سیاسی خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه همه کشورها باید هدف ایجاد ثبات و آرامش را در سوریه پیگیری کنند، گفت: نیروهای خارجی که بدون هماهنگی با دولت سوریه در این کشور حضور دارند، باید هر چه سریع‌تر خاک سوریه را ترک کنند. رییس شورای راهبردی روابط خارجی ایجاد بحران در سوریه را در راستای منافع رژیم صهیونیستی خواند و در پاسخ به سوالی درباره چرایی سفر بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه به ایران بدون اعلام قبلی گفت: به دلیل رعایت مسائل امنیتی، این سفر بدون اعلام قبلی انجام گرفت. خرازی با اشاره به اینکه ملت سوریه به‌شدت از تروریسم ضربه خورده است، گفت: ملت سوریه از اسد برای ایجاد آرامش و همچنین مقابله با تروریسم حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: تحلیل دولت‌های اروپایی از تحولات در سوریه و دیدگاه ملت سوریه واقع بینانه نیست.

خرازی همچنین با اشاره به تحولات و اعتراضات مردمی در اروپا گفت: منافع امریکا در راستای تضعیف اروپا تعریف شده است و حمایت امریکا از برخی تنش‌ها و رخدادهای اعتراض‌آمیز در کشورهای اروپایی در راستای تضعیف اروپاست.

  حضور عراقچی در نشست کمیسیون مشترک  برجام

اما در شرایطی که هیات اروپایی در حال گفت‌وگو با مقامات کشورمان و دریافت نظر ایران در این زمینه هستند؛ سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران به منظور شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور مدیران سیاسی ایران و کشورهای  1+4، عازم وین شد. دیداری که بر اساس اعلام مسوولان کشورمان در جریان آن قرار است موضوعات اساسی بر سر اجرای برجام و تخلفات طرف  امریکایی مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد. تازه‌ترین نشست کمیسیون برجام با حضور مدیران سیاسی ایران و کشورهای 1+4 روز چهارشنبه در وین برگزار خواهد شد. در همین راستا، از روز دوشنبه مذاکرات کارشناسی دوجانبه و چند جانبه بین هیات‌های کارشناسی ایران و سایر طرف‌ها در خصوص موضوع مقابله با اثرات خروج غیرقانونی امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور و نحوه عملیاتی کردن تعهدات اعضای باقی‌مانده در برجام در این ارتباط آغاز شد تا بعد از حضور عراقچی برنامه‌ریزی‌های اجرایی جهت تصمیم‌سازی نهایی انجام شود.

همچنین قرار است نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها (که بر اساس پیوست چهارم برجام تشکیل شده است) در وین برگزار شود.

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان بلافاصله بعد از ورود به وین برنامه دیدارهای دوجانبه‌‌ای با همتایان خود از جمله هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی برگزار کرد. دیدارهایی که بر اساس اخبار منتشر شده موضوع عملیاتی ساختن سازو کار مالی با اروپا بخش مهمی از گفت‌وگوهای آن را تشکیل می‌دهد.

 

 

 

ارسال نظر