سهم 55 درصدی تهران از مبلغ وصولی و برگشتی چک‌ها

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۳۱۷
سهم 55 درصدی تهران از مبلغ وصولی و  برگشتی چک‌ها

سهم رو به افزایش چک رمزدار با رشد ماهانه 17 درصدی

گروه بانک وبیمه| محسن شمشیری|

آمار چک‌های مبادله شده، وصولی، برگشتی و رمزدار در مهرماه 97 نشان می‌دهد که استان تهران با سهمی بیش از 33 درصد تعداد و 55 درصد وصولی، سهم قابل توجهی از مبادلات بانکی و اقتصاد و گردش مالی کسب وکارها را به خود اختصاص داده و بسیاری از امکانات و فعالیت‌های اقتصادی در تهران متمرکز شده است به‌طوری که 35 درصد تعداد و 55 درصد چک‌های مبادله شده، 35 درصد تعداد و 55 درصد مبلغ چک‌های وصول شده، 32.8 درصد تعداد و 53 درصد مبلغ برگشتی‌ها، 33 درصد تعداد و 82.5 درصد مبلغ چک‌های رمزدار متعلق به استان تهران بوده است.

به گزارش تعادل، در مهر ماه ١٣٩٧، در کل کشور بالغ بر 8.9 میلیون فقره چـک بـه ارزشـی حـدود ٩٣٦ هـزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظـر تعـداد 8.1 درصـد کـاهش و از نظـر مبلـغ ٣ درصد افزایش نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد که تحت تاثیر تغییر چک‌های قدیمی به چک‌های صیادی، تعداد چک‌های مبادله شده کاهش یافته است.

از ایـن تعـداد حدود 7.8 میلیون فقره چک عادی و بالغ بر 1.1 میلیون فقره رمزدار بوده است. بر این اساس درکل کشـور 87.4 درصد از کل تعداد چک‌های وصولی عادی و 12.6 درصد رمزدار بوده است.

از نظر مبلغ نیز بالغ بر ٤٣٨٠ هزار میلیـارد ریـال چـک وصـول شد کـه حدود ٧٨٨ هزار میلیارد ریال چک عادی و حدود ٣٥٩٣ هزار میلیارد ریال چک رمـزدار بوده و 18 درصـد از کـل ارزش چک‌های وصـولی عـادی و ٨٢ درصـد رمـزدار بوده است.

به عبارت دیگر، چک‌های رمزدار با 12.6 درصد تعداد حدود 82 درصد از مبلغ چک‌های مبادله شده سهم داشته‌اند و چک‌های عادی با 87.4 درصد تعداد سهم 18 درصدی از چک‌های مبادله شده داشته‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که توجه فعالان اقتصادی به چک‌های رمزدار بیشتر شده و سهم چک‌های عادی به خاطر تعداد برگشتی‌ها و رکود کسب وکار و منفی شدن رشد اقتصادی کاهش یافته است.

   رشد 17 درصدی مبلغ چک‌های رمزدار

درکل کشور بـالغ بـر 1.1میلیـون فقـره چـک رمـزدار بـه ارزشـی حـدود ٣٥٩٣ هزار میلیارد ریال وصول شد کـه نسـبت بـه مـاه قبـل از نظـر تعـداد و مبلـغ بـه ترتیـب 4.5 درصد و17.4 درصد افزایش داشته است.

در ماه مورد گزارش در استان تهران بالغ بر ٣٦٧ هزار فقره چـک رمـزدار بـه ارزشـی بـالغ بـر ٢٩٦٥ هزار میلیارد ریال وصول شد.یعنی در ماه مذکور 47.9 درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهـران 32.9درصـد، اصفهان 7.6 درصد و خراسان رضوی 7.4 درصـد وصـول شده اسـت کـه بیشـترین سـهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

همچنین 86.9 درصد از ارزش چک‌های فوق در استان‌های تهـران 82.5 درصـد، اصـفهان 2.3 درصد و خراسان رضوی 2.1 درصد وصول شده است.

   وضعیت چک‌های وصولی در استان‌ها

در ماه مورد گزارش در استان تهران بالغ بر 3.1 میلیون فقره چک به ارزشی حدود ٥١٨ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصـولی بـه کـل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گیلان 90 درصد، یزد ٨٩ درصد و البرز ٨٨ درصد اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویـه و بویراحمـد ٧٨ درصـد، کردسـتان ٨٠ درصد و چهارمحال و بختیاری ٨١ درصد پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصـولی بـه کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند. در ماه مورد گزارش، در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد 90 درصـد، البرز ٨٨ درصد و گیلان ٨٨ درصد اختصاص یافته است و استان‌های ایـلام ٧٠ درصـد، قم ٧٦ درصد و لرستان ٧٧ درصد کمترین نسبت ارزش چک‌های وصـولی بـه کـل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

   53 درصد مبلغ برگشتی‌ها در تهران

در مهر ماه ١٣٩٧ در کل کشور حدود 1.2 میلیون فقره چک به ارزشی بـالغ ١٤٨ هزارمیلیـارد ریال برگشت داده شده است که نسـبت بـه مـاه قبـل از نظـر تعـداد و مبلـغ بـه ترتیـب 14.3درصـد و 5 درصدکاهش نشان می‌دهد.

در اسـتان تهـران حـدود ٣٨٢ هـزار فقـره چـک بـه ارزشـی حـدود ٧٩ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد. به‌عبارت دیگر، بیش از 53 درصد مبلغ برگشتی‌ها و 32 درصد تعداد چک‌های برگشتی متعلق به استان تهران بوده است.

در ماه مورد گزارش، در کل کشور ١٣ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 15.8درصـد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. در استان تهران 12.2 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای 15.2 درصـد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی بـه کـل ارزش چک‌های مبادلـه شـده دراستان بـه ترتیب بـه استان‌های ایلام 29.4 درصـد، قـم 23.8 درصد و لرستان 22.1 درصد اختصاص یافته است واستان‌های کهگیلویه و بویراحمد 9.9 درصد، البرز 11.3درصد و گیلان 11.8درصد کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشـتی بـه کـل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

   علل برگشتی چک

در مهر ماه ١٣٩٧، در کلکشور حدود 1.1 میلیون فقـره چـک بـه ارزشـی حـدود ١٤٠ هـزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشـت داده شـده اسـت. در واقـع در کـل کشـور از نظر تعداد 94.3 درصد و از نظر ارزش 94.4 درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایـل کسـری یـا فقدان موجودی بوده است.

در استان تهران بالغ بر ٣٥٦ هزار فقره چک به ارزشی بـالغ بـر ٧٤ هـزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است.

در واقـع در اسـتان تهـران از نظر تعداد 93.4 درصد و از نظر ارزش 94.6 درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایـل کسـری یـا فقدان موجودی بوده است.

در بین سایر استان‌های کشور، بیشترین نسـبت ارزش چک‌های برگشـتی بـه دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل ارزش چک‌های برگشتی در استان، به ترتیب به استان‌های خراسان جنوبی 98 درصد، زنجان 96 درصد و سـمنان ٩٦ درصـد اختصـاص یافتـه اسـت و استان‌های سیستان و بلوچستان ٨٨ درصـد، خوزسـتان٩٢ درصـد و قـم 93 درصـد کمتـرین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل ارزش چک‌های برگشـتی در استان را به خود اختصاص داده است.


برش

   در ماه مورد گزارش، در کل کشور ١٣ درصد از کل تعداد چک‌های مبادل‌های و 15.8درصـد از کل مبلغ چک‌های مبادل‌های برگشت داده شده که بیش از 53 درصد مبلغ برگشتی‌ها و 32درصد تعداد چک‌های برگشتی متعلق به استان تهران بوده است

   چک‌های رمزدار با 12.6 درصد در حدود 82 درصد از مبلغ چک‌های مبادله شده سهم داشته‌اند و چک‌های عادی با 87.4 درصد تعداد سهم 18 درصدی از چک‌های مبادله شده داشته‌اند. نکته جالب این است که چک‌های رمزدار نسبت به شهریور ماه از نظـر تعـداد و مبلـغ بـه ترتیـب 4.5 درصد و17.4 درصد افزایش داشته است و این موضوع نشان‌دهنده سهم بالای چک‌های رمزدار از مبادلات بانکی است

   82.5 درصد درصد ارزش چک‌های رمزدار و 53 درصد مبلغ برگشتی‌ها متعلق به تهران بوده است

ارسال نظر