40 هزار سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی قطع شد

۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۷۸۴
40 هزار سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک‌های  تبلیغاتی قطع شد

گروه دانش و فن   

معاون وزیر ارتباطات از قطع ۴۰ هزار سیم کارت ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی و پرداخت ۳۳ میلیارد تومان خسارت به مشترکان سرویس‌های ارزش افزوده خبر داد.

حسین فلاح جوشقانی با اشاره به حجم شکایت مردم از دریافت پیامکهای تبلیغاتی از سرشماره‌های شخصی گفت: آخرین تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ هزار سیم کارت شخصی ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی، قطع سرویس شده است.

وی با بیان اینکه برای شناسایی سیم کارت‌هایی که نسبت به ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی استفاده می‌کنند، از فرآیندهای هوش مصنوعی و تحلیل رفتار مشترکان استفاده کرده‌ایم، افزود: در این زمینه طبق دستورالعملی که به اپراتورها داده‌ایم سیم کارت‌های شخصی ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی شناسایی و با آنها برخورد می‌شود.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه این مشترکان از سیم کارت‌شان تنها برای ارسال پیامک انبوه استفاده کرده و سرویس دیگری را فعال نمی‌کنند، گفت: برمبنای حجم زیادی از پیامک که فعال می‌شود این تخلف قابل شناسایی است و اپراتورها این شماره‌ها را گزارش می‌کنند.

فلاح جوشقانی به مهر گفت: تخلف به صفر نمی‌رسد و ارسال پیامک تبلیغاتی ناخواسته نیز نوعی تخلف محسوب می‌شود. براین اساس در صورت دریافت شکایت و درخواست از مردم نسبت به قطع سرویس پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سامانه ستاره هشتصد (*۸۰۰) بالغ بر ۳۰ میلیون نفر خواستار قطع دریافت پیامک تبلیغاتی شده‌اند، افزود: این تعداد مشترک در لیست سیاه قرار داده شده‌اند تا برای‌شان پیامک تبلیغاتی ارسال نشود. اما ممکن است با راه‌اندازی سرویس جدید، در برخی مواقع، مشترکان به‌طور مجدد پیامک تبلیغی دریافت کنند که البته این موضوع مقطعی بوده و پس از به روزرسانی سیستم، باردیگر شماره آنها در لیست سیاه قرار می‌گیرد و پیامکی دریافت نخواهند کرد.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: سیستم اپراتورها در سامانه ۸۰۰ ممکن است آنلاین نباشد اما به روز می‌شود و درصورت درخواست مشترک، به سرعت نسبت به قطع دریافت پیامکهای تبلیغاتی اقدام می‌کند.

    پرداخت خسارت مشترکان سرویس‌های ارزش افزوده

رییس رگولاتوری درباره آخرین وضعیت از کلاهبرداری پیامکهای ارزش افزوده نیز گفت: این گزارش با جزییات کامل از سوی وزیر ارتباطات اعلام شد و تخلف رخ داده به دادگاه گزارش شده است.

وی با بیان اینکه مبلغ ٣٣ میلیارد تومان از این کلاهبرداری به حساب مشترکان بازگردانده شد، افزود: این شکایت باید از طریق فرایندهای قضایی پیگیری شود. دراین زمینه وزارت ارتباطات تذکرات لازم را انجام داده و اپراتورها هم خسارات را جبران کرده و مابقی موارد باید توسط مراجع قانونی دنبال شود.

از سوی دیگر اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده است اگرکاربران از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نامشان است اطلاع ندارند، با مراجعه به سامانه استعلام تعداد سرویس‌های مشترکین اپراتورهای مخابراتی از این موضوع باخبر شوند و درصورتی که بدون اطلاع آنان خطی به نامشان ثبت شده است، نسبت به قطع آن اقدام کنند.

گفته می‌شود ارزان بودن سیم‌کارت‌ها بعضا باعث شده تا افراد در نگهداری سیم‌کارت‌ها دقت لازم را نداشته و در پی آن چندین سیم‌کارت داشته باشند، در حالی که نمی‌دانند که این سیم‌کارت‌ها کجا و در دسترس چه کسی است. عدم دقت در نگهداری سیم‌کارت ممکن است باعث شود این سیم‌کارت در دسترس افراد سودجو قرار گیرد و آنها با فعال کردن سیم‌کارت، در شبکه‌های اجتماعی عضو شده و به فعالیت‌های مجرمانه اقدام کنند.

پدیده سیم‌کارت‌های جعلی و ناقص یا همان سیم‌کارت‌های بدون هویت که به اقدامات خلافکارانه از جمله کلاهبرداری و حتی قتل منجر شد، طی سال‌های گذشته مشکلات متعددی ایجاد کرد و از طرفی به‌واسطه این سیم‌کارت‌ها قاچاق ترافیک انجام می‌شد و حجم این قاچاق نیز بسیار بالا اعلام شده بود. درنهایت این مشکلات موجب شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه به اقدامی جدی دست بزند.

    احراز هویت و ساماندهی سیم کارت

در این راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده که در طرح احراز هویت و ساماندهی سیم‌کارت‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی و برای اینکه دیگر در ایران سیم‌کارت بدون هویتی وجود نداشته باشد، سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین را راه‌اندازی کرده است. بدین‌ترتیب کاربران با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش خدمات الکترونیکی یا در نشانی اینترنتی

 mobilecount.cra.ir می‌توانند از تعداد خطوطی که با کد ملی آنان ثبت شده، آگاه شده و نسبت به غیرفعال کردن خطوطی که از آنها استفاده نمی‌کنند، اقدام کنند.  همچنین کاربران می‌توانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خود اقدام کنند.

بر این اساس درصورت هرگونه ایجاد مزاحمت از طریق سیم‌کارت یا ارتکاب اعمال مجرمانه، این مالک سیم‌کارت است که در وهله اول باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد، زیرا قانون وی را دارنده سیم‌کارت می‌شناسد؛ هرچند بعد از بررسی‌های فنی می‌توان مشخص کرد که این تماس از سوی وی صورت نگرفته است، اما قانون در ابتدا مالک سیم‌کارت را می‌خواهد و وی باید پاسخ‌گوی محاکم قضایی و شاکی باشد تا بعد که مجرم اصلی شناسایی شود. به همین دلیل اکیدا به دارندگان سیم‌کارت‌ها توصیه شده حتما در نگهداری سیم‌کارت‌های خود دقت لازم را داشته باشند و سیم‌کارت‌هایی را که نیاز ندارند حتما از طریق اپراتور مربوطه غیرفعال کنند و به هیچ‌وجه سیم‌کارت تلفن همراه خود را در اختیار دیگران قرار ندهند، زیرا هرگونه استفاده خلاف قانون، عواقب آن بر عهده مالک اصلی سیم‌کارت بوده و وی مقصر شناخته خواهد شد.

مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان می‌توانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارایه کارت ملی از تمامی خطوط به نام‌شان که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیم‌کارت‌ها اقدام کنند.

 

ارسال نظر