تحریم‌های تلافی‌جویانه بروکسل علیه واشنگتن

۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۷۷۶

گروه جهان| در پی تصمیم دولت دونالد ترامپ بر اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودروهای اروپایی، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا گفته که این بلوک نیز فهرستی از تحریم‌های تلافی‌جویانه را آماده کرده است.

به نوشته روزنامه «هندلزبلات» آلمان، سسیلیا مالمستروم کمیسر تجاری اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه فهرستی از اقدامات تلافی‌جویانه را در اختیار دارد تا زمانی که ایالات متحده تعرفه‌های گمرکی بر خودروهای اروپایی را اعمال کرد، آنها را به اجرا بگذارد. مالمستروم روز چهارشنبه بعد از مذاکرات با رابرت لایتیزر نماینده تجاری امریکا گفت که این فهرست اقدامات تلافی‌جویانه علیه امریکا باید با کشور‌های عضو این اتحادیه در میان گذاشته و با آنها هماهنگ شود. این اقدامات می‌تواند شامل اعمال تحریم بر واردات خودرو، محصولات بخش کشاورزی یا هر چیز دیگری باشد.در حال حاضر امید اروپا به این است که امریکا از تصمیم خود برای اعمال تعرفه‌های گمرکی بالا بر واردات خودرو از اروپا صرف‌نظر کند. خودروسازان امریکایی هم همین مساله را خواستار هستند، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، در صورت تصویب تعرفه‌های گمرکی بالا در این زمینه هزاران فرصت شغلی در صنعت خودروسازی امریکا در معرض خطر قرار می‌گیرند.

اقدام ترامپ به اعمال تعرفه‌های واردات از کشورهای مختلف، به تنش تجاری امریکا با شرکای خود ازجمله کشورهای اروپایی منجر شده است. از دیدگاه کمیسیون اروپا به عنوان رکن اجرایی اتحادیه اروپا، جنگ تجاری اخیر بین امریکا و اقتصادهای بزرگ جهان موجب کاهش رشد اقتصادی جهان شده و نااطمینانی‌های جدیدی را ایجاد می‌کند؛ به ویژه مصرف‌کنندگان از این جنگ تجاری بیشترین آسیب را خواهند دید و قیمت کالاها نیز در نهایت گران‌تر خواهد شد. به همین دلیل کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا بر این گمان است که توافق تجاری بین امریکا و اتحادیه اروپا می‌تواند صدها هزار فرصت شغلی را در دو سوی اقیانوس اطلس حفظ کند. با این همه با توجه به موضع‌گیری‌های منفی ترامپ علیه اتحادیه اروپا و بدبینی فوق‌العاده وی درباره این نهاد اروپایی و نیز عهدشکنی‌های مکرر ترامپ هیچ اعتمادی به وی نیست و می‌توان پیش بینی کرد که با وجود نوعی آتش بس بین اروپا و امریکا در عرصه تجاری، بار دیگر آتش جنگ تجاری بین اروپا و امریکا شعله‌ور خواهد شد.

 

ارسال نظر