مهم‌ترین انتخابات خاورمیانه برگزار شد

۱۳۹۷/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۱۸
مهم‌ترین انتخابات خاورمیانه برگزار شد

گروه جهان

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی لبنان حکایت از پیروزی قاطع فهرست‌های دوگانه شیعه در حوزه‌های جنوب، بقاع، بیروت و بعبدا دارند. این درحالی است که وزارت کشور لبنان میزان مشارکت در این انتخابات را ۴۹درصد اعلام کرد. بیروت که عموما خاستگاه جریان سعد حریری شناخته می‌شود این ‌بار شاهد مشارکت ناامیدکننده‌یی بود چراکه تنها حدود ۳۵درصد شهروندان پایتخت لبنان پای صندوق‌های رای آمدند و این موضوع سبب از دست رفتن کرسی‌های بیشتر برای حزب مستقبل شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رای‌الیوم، نتایج غیررسمی شمارش آرای انتخابات پارلمانی لبنان نشان داده که ائتلاف دوگانه شیعه پیروزی قاطعی را رقم زده و جریان مسیحی «المرده» به ریاست سلیمان فرنجیه و «القوات اللبنانیه» وابسته به سمیر جعجع پیشرو هستند اما جریان آزاد ملی مورد حمایت ریاست‌جمهوری و المستقبل وابسته به سعد حریری پیشرفت چندانی نداشته‌ و حتی در حوزه‌های انتخاباتی مورد نظر پسروی داشتند. طبق نتایج اولیه لیست‌های شیعه متشکل از امل و حزب‌الله لبنان توانستند در جنوب و بعلبک هرمل و بیروت الثانیه حوزه دوم بیروت ۲۷کرسی به دست آورند. بعلبک هرمل پایگاه سنتی حزب‌الله بوده و منطقه بقاع لبنان از نگاه سیاسی و نظامی عمق استراتژیک مقاومت لبنان و حزب‌الله در کنار هم‌پیمانی با سازمان امل تلقی می‌شود. از منطقه بعلبک هرمل در بقاع ۱۰نامزد انتخاباتی با ترکیب 6 نماینده شیعه، 2 نماینده از اهل سنت، یک نماینده مسیحی مارونی و یک مسیحی کاتولیک به پارلمان راه پیدا می‌کنند. طبق نتایج غیررسمی امین شری، نماینده سنی‌مذهب و مورد حمایت حزب‌الله در بیروت غربی آرای بیشتری از سعد حریری نخست‌وزیر لبنان به دست آورده است. رسانه‌های محلی گزارش دادند شری با حدود دو هزار رای بیشتر از سعد حریری پیشروست. اشرف ریفى، رییس پلیس و وزیر دادگسترى پیشین و تندروترین سیاستمدار ضد حزب‌الله و هوادار عربستان نیز موفق نشد، راى بیاورد. همچنین در اتفاقی بی‌سابقه، جامعه مدنی با حضور پررنگ در لیست‌های انتخاباتی قدیمی توانست 7چهره مستقل ازجمله دو زن را وارد پارلمان کند. بهیه حریری، عمه سعد حریری، استردا جعجع، همسر سمیر جعجع که از رهبران جریان ۱۴مارس و نزدیک به حریری است و وپولا یعقوبیان، مجری تلویزیون مستقبل که نوامبر ۲۰۱۷ به عربستان رفت و گفت‌وگوی عجیب با سعد حریری را انجام داد از زنانی هستند که در این انتخابات به پارلمان راه یافته‌اند.

مردم لبنان پس از وقفه‌یی حدود یک دهه‌یی، پای صندوق‌های رای رفتند. با این حال حضور مردم چندان پر رونق نبود و از ساعات ابتدایی شروع اخذ رای همه گزارش‌ها از میزان مشارکت پایین مردم در صندوق‌های رای حکایت داشت. پس از پایان رای‌گیری، وزیر کشور لبنان میزان مشارکت را 49.2درصد اعلام کرد. این درحالی است که بیش از ۵۴ درصد مردم این کشور در آخرین انتخابات(۲۰۰۹) پای صندوق‌های رای حاضر شده بودند. در این انتخابات نیز 3میلیون و 764هزار و 483 لبنانی برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور واجد شرایط بودند. در این انتخابات 583 نامزد در قالب 77 لیست برای تصاحب 128کرسی حضور داشتند.

ترکیه نخستین کشوری بود که به برگزاری این انتخابات واکنش نشان داد. وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌یی اعلام کرد:«امیدواریم نتایج این انتخابات به صلح اجتماعی، آرامش و ثبات لبنان کمک کند و دولت مردمی جدید لبنان هر چه سریع‌تر تشکیل شود.» در ادامه این بیانیه آمده است:«ترکیه اهمیت بسیار زیادی برای استقلال، تمامیت ارضی، حق حاکمیت، امنیت و ثبات لبنان قائل است. ترکیه به حمایت همه‌جانبه از مردم دوست و برادر لبنان همچنین دولت این کشور ادامه خواهد داد.» رسانه‌های ایرانی از نتایج اولیه انتخابات لبنان استقبال کرده و آن را «پیروزی مقاومت» معرفی کرده‌اند.

نفتالی بنت، وزیر آموزش و عضو کابینه امنیتی اسراییل نیز با ابراز اینکه انتظار این نتیجه را داشته است در پیامی توییتری نوشت:«نتیجه انتخابات لبنان بر پایه محاسباتی رقم خورد که از مدت‌ها پیش داشتیم. حزب‌الله مساوی است با لبنان.»

 چشم‌انداز

ایسنا در ادامه گزارش خود نوشت، تاثیرات این انتخابات طبق قانون نسبی در دو هفته آینده خود را نشان می‌دهد. پایان این دوره پارلمان لبنان ۲۰ماه مه خواهد بود به طوری که پارلمان جدید در این تاریخ همزمان با انتخاب رییس خود تشکیل می‌شود و تقریبا مشخص است که نبیه بری بیشترین شانس را برای تصدی ریاست پارلمان دارد. او از سال ۱۹۹۲ تاکنون در این پست قرار دارد. نبیه بری دیروز پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌ان لبنان گفت:«وحدت ملی، دستاورد و ثمره واقعی انتخابات پارلمانی لبنان بود که در نتیجه قانون جدید انتخابات این کشور حاصل شده است. این انتخابات درسی برای همه ما بود و باید برای ساختن کشور همه دست به دست دهیم.» وی با اشاره به تشکیل دولت جدید در لبنان اظهار کرد:«برای تشکیل دولت آینده باید شتاب کرد. طرح و رویکرد طایفه‌یی برای کشور سودمند نیست و همزیستی مشترک تنها ثمره انتخابات است.» بعد از انتخاب رییس پارلمان موضوع انتخاب معاون رییس پارلمان پیش می‌آید سپس کمیته‌های پارلمانی شکل می‌گیرند و همزمان سایر اعضای هیات رییسه مجلس انتخاب می‌شوند. با آغاز دوره پارلمان جدید هیات دبیرخانه پارلمان، دولت سعد حریری وارد مرحله دولت موقت می‌شود.

 

ارسال نظر