پارک شهر؛ محل تامین آب در مواقع بحران پایتخت

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۴۵:۵۴
کد خبر: ۱۱۷۸۹۲
پارک شهر؛ محل تامین آب در مواقع بحران پایتخت

گروه انرژی|

اگر در تهران بحرانی مثل زلزله به وجود بیاید، حدود 20هزار نفر از ساکنان این کلان‌شهر با رفتن به 2 مخزن آبرسانی اضطراری خواهند توانست برای 3روز و روزانه 3 لیتر آب دریافت کنند. این نتیجه بهره‌برداری از 2 مخزن آبرسانی اضطراری در تهران است.  دیروز پروژه آبرسانی اضطراری پایتخت در پارک شهر افتتاح شد. در مراسمی که برای افتتاح این پروژه برگزار شد، محسن هاشمی‌رفسنجانی رییس شورای شهر تهران و محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران حضور داشتند. این پروژه که در پارک شهر واقع شده پس از نخستین مخزن آبرسانی اضطراری که 28خرداد در مرحله زرگنده مورد بهره‌برداری قرار گرفت، دومین مخزن آبرسانی اضطراری است که با هدف آماده‌سازی پایتخت در مواقع بحران افتتاح می‌شود. کار روی این طرح به عنوان اقدام مشترک وزارت نیرو و شهرداری تهران برای تامین آب تهران در مواقع بحران از فروردین سال 96 در پارک شهر آغاز شده بود و 550 میلیون تومان هزینه داشت. این مخزن نیز مانند سلف خود ظرفیتی بالغ بر 100 هزار لیتر داشته و این امکان را دارد که در شرایط بحرانی و زمانی که شبکه توزیع آب شهری مختل شده است، آب شرب لازم را در اختیار مردم قرار دهد.

 فراموشی معضلات

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در این مراسم از رسمی معمول شکوه کرد که باعث می‌شود تا معضلاتی که با یک اتفاق در نگاه عمومی جایگاهی مهم پیدا می‌کنند، پس از مدتی اهمیت خود را از دست بدهند. وی در این باره گفت:

«اصولا فرهنگ غلطی در جامعه ما وجود دارد که یک موضوع همان‌قدر که سریع مطرح می‌شود و اولویت پیدا می‌کند، به همان سرعت فراموش و از اولویت خارج می‌شود. 2 ماه قبل موضوع زلزله مساله اصلی همه شهروندان، مسوولان و رسانه‌ها بود و امروز جزو 10 تا 20مساله اصلی مطرح در جامعه نیز محسوب نمی‌شود.» هاشمی در صحبت‌هایش از شروع فکر آبرسانی در زمان اضطرار سخن گفت: «طرح آبرسانی اضطراری پایتخت از سال 1380 در دستور کار قرار گرفت اما شاهدیم که بعد از 16سال فقط دو مخزن افتتاح شده است.» این تاخیر آن‌ هم در زمانی که جمعیت تهران همواره رشد صعودی داشته باعث شده تا تهران، دست‌کم روی کاغذ شهری به‌ نظر برسد که در برابر بحران بسیار خام و با آمادگی پایین است. این مشکلات رییس شورای شهر تهران را بر این داشت تا در این مراسم از مشکلات نگاه جامعه به مواجهه با بحران سخن بگوید. او در این زمینه عنوان کرد: «نگاه ما به مدیریت بحران نباید نگاهی تاکتیکی و کوتاه‌مدت باشد که در یک بازه زمانی محدود با انبوهی از تبلیغات، مصاحبه‌ها و جلسه‌ها به مساله بپردازیم و بعد تا وقوع بحران بعدی آن را فراموش کنیم یا دست‌کم از اولویت خارج کنیم. مدیریت بحران فرآیندی دایمی است یعنی روند آماده‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری در برابر وقوع بحران‌ها و از این نگاه نباید هیچ‌گاه این فرآیند متوقف یا معطل شود.»

تهران برای مقابله با بحران احتمالی اما به رویکردی هماهنگ بین نهادهای متولی خدمات شهری نیاز دارد. این امر از دید مدیرعامل سابق مترو تهران پنهان نبود. هاشمی در این مراسم در ارتباط با تلاش هماهنگ نهادهای ذی‌ربط در واکنش به بحران اظهار داشت: « نکته دوم در رابطه با نقش مدیریت یکپارچه جامع شهری در تسهیل و تقویت مدیریت بحران است؛ اگر ما نتوانیم بین اجزای مختلف خدمات شهری یعنی آبرسانی، برق‌رسانی، انتقال گاز شهری، مخابرات، توزیع سوخت در پمپ‌های بنزین و ایستگاه‌های گاز، کنترل ترافیک و اجزای دیگر هماهنگی مناسب ایجاد کنیم، قطعا در مدیریت بحران و آماده‌سازی شهر در برابر سوانح موفقیت کامل نخواهیم داشت.»

هاشمی بخش دیگری از صحبت‌های خود را در مراسم افتتاح طرح آبرسانی اضطراری پایتخت به برخی معضلات صنعت آب و فاضلاب این شهر اختصاص داده و در این زمینه گفت: « طرح فاضلاب تهران که با پیگیری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و استفاده از منابع و کمک‌های بین‌المللی آغاز شد امروز به ثمر نشسته و در حال تکمیل است اما چرخه‌های قبلی و بعدی آن نیاز به توجه ویژه‌یی دارد. در ارتباط با صیانت از منابع آب، اتلاف منابع در شبکه آبرسانی شهر، میزان قابل توجهی است و در صرفه‌جویی آب از اولویت‌های بالا به شمار می‌آید.»

 پالس منفی مجانی بودن آب

محمد پرورش رییس آبفای تهران نیز در این مراسم به ارائه اطلاعاتی پرداخت تا یکی از تصمیمات مجلس را مورد انتقاد قرار دهد. وی در این زمینه گفت: « بر اساس آمار مصرف مشترکان مختلف، در سال‌های اخیر مصرف مشترکان مسکونی روند کاهشی داشته اما مصرف مشترکانی که از پرداخت هزینه آب معاف هستند - مانند حسینیه‌ها و مساجد - نسبت به گذشته افزایشی بوده است.» این در حالی است که به رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه (بیست و پنجم بهمن ماه)، بند الحاقی 3 تبصره 6 بخش درآمدی لایحه بودجه 97 کل کشور با 166 رای موافق، 10 رای مخالف، 6 رای ممتنع از 223 نماینده حاضر تصویب شد تا در سال آینده تمام مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش در سقف الگوی مصرف از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز معاف باشند.

مدیرعامل آبفای استان تهران با تاکید بر اینکه اصلاح فرهنگ مصرف آب باید از کودکان شروع شود، گفت: با این مصوبه تاکید چندانی بر مصرف آب نخواهد شد؛ بنابراین ما نگران بحث ریالی این مصوبه نیستیم، بلکه نگرانی ما بیشتر در مورد مباحث آموزشی و فرهنگ‌سازی است. با این حال پرورش اظهار امیدواری کرد که «وزارت آموزش و پرورش برای کنترل مصرف آب در مدارس آیین‌نامه‌یی را تنظیم و ابلاغ کند».

 

ارسال نظر